صالحی امیری: باید زمینه بازگشت همه ورزشكاران مهاجرت كننده را مهیا نماییم

فرم نو: رئیس كمیته ملی المپیك اظهار داشت: ورزش در آخرین سطح از مهاجران كشور قرار دارد و ما باید زمینه بازگشت تك تك آنها را به كشور مهیا نماییم.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری در نشست مشترك روسای فدراسیونها به مبحث مهاجرت ورزشكاران پرداخت. گزیده صحبت های صالحی امیری در ادامه می آید:
* مجموعه فشارها بر كشور یك پازل از فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است كه در حوزه ورزش تعلیق ورزش ایران و مهاجرت نخبگان آنرا دنبال می كنند.
* سرمایه انسانی از ابزارهای مهم توسعه هستند و توسعه بدون ابزار انسانی راه به جایی نخواهد برد.
* در مهاجرت دو مفهوم (گردش نخبگان) كه مهاجرت كننده به سرزمین مادری عرق دارد و به آن باز خواهد گشت و دیگر مفهوم (فرار نخبگان) را داریم كه در این مورد كینه و تنفر باعث مهاجرت می شود كه در تحلیل ها باید به این دو مفهوم دقت نماییم.
* مهاجرت چیز جدیدی در كشور نیست و ۵ دهه در ایران با شدت و حدت متفاوت صورت گرفته است.
* مهاجرت برای كشورها هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. هیچ كشوری در دنیا وجود ندارد كه مهاجرت پذیر و یا مهاجرت كننده نداشته باشد (البته از آمار كره شمالی بی اطلاع هستیم)
* هیچ كشوری به اجبار و با ایجاد موانع نمی تواند از مهاجرت جلوگیری كند بلكه مجموعه اقدامات حوزه های مختلف كشورها به تصمیم گیری فرد برای مهاجرت می انجامد.
* مهاجرت ورزشكاران موضوعی كلان است و باید از هر گونه تحلیل شخصی و عكس العمل های شتاب زده و احساسی كه لطمات جبران ناپذیری دارند پرهیز نماییم.
* این پدیده نیازمند رصد و مطالعه دقیق جامعه و تصمیم گیری عقلانی است و نباید گرفتار انحراف تحلیل شویم.
* خوشبختانه هیچكدام از ورزشكاران مهاجرت كننده ما رویكرد سیاسی ندارند اما می توانند ابزار سیاسی دیگران شوند.
* ورزش در آخرین سطح از مهاجران كشور قرار دارد كه حدود ۲۰ نفر هستند و ما باید زمینه بازگشت تك تك آنها را به كشور مهیا نماییم و راه بازگشت آنها را مسدود نكنیم.
* باید این پدیده را در سطحی كه هست مطالعه نماییم. به اعتقاد بنده سطح این پدیده در حد مساله و صدمه است.
* باید از هر گونه برخورد افشاگرانه، تخریبی و انتقام جویانه در مورد ورزشكاران پرهیز نماییم.
* امیدوارم با تشكیل كمیته كارشناسی و تخصصی مهاجرت ورزشكاران در وزارت ورزش و جوانان بتوانیم این پدیده را تحلیل و از مهاجرت ورزشكاران جلوگیری نماییم.