بی برنامگی، نخستین دستاورد فدراسیون داورزنی برای والیبال بانوان

به گزارش فرم نو حضور تیم ملی والیبال بانوان ایران در انتخابی المپیك شامل مسائلی چون جوان گرایی بدون برنامه، نتایج ضعیف و هزینه های اضافی برای فدراسیون بود.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، تیم ملی والیبال بانوان ایران در مرحله گروهی رقابت های انتخابی المپیك ۲۰۲۰ سه بازی انجام داد و با سه شكست پی در پی مقابل قزاقستان، كره جنوبی و اندونزی از دور رقابت ها كنار رفت اما این حضور بدون حاشیه نبود و ابهاماتی را در مورد میزان توجه فدراسیون به بخش بانوان به وجود آورد. از جوان گرایی یك باره فدراسیون گرفته تا بی برنامگی در تهیه بلیت برگشت ملی پوشان به ایران كه منجر به تحمیل هزینه های اضافی برای فدراسیون شد، این سوال را مطرح می كند كه برنامه مسؤلان جدید فدراسیون برای والیبال بانوان چیست؟
جوان گرایی بدون برنامه
جواد مهرگان، مشاور فنی سابق تیم ملی بانوان برخی از بازیكنان بزرگسال و جوان لیگ را جمع و دو سال با آنها كار كرد. فدراسیون هم در این حوزه به مهرگان كمك كرد و اردوهای آماده سازی و چندین بازی تداركاتی برای ملی پوشان در نظر گرفت. هر چند تیم مهرگان در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه ای كه دائم از آن سخن می گفت (قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر آسیا) را نگرفت و با قرار گرفتن در جایگاه هفتمی پایان یافت اما بازیكنان تیم دو سال با هم كار كردند و تا حدودی نسبت به قبل هماهنگ تر شده بودند. اما فدراسیون یك ماه پیش از مسابقات انتخابی المپیك آنها را كنار گذاشت و دست به جوان گرایی زد.
فدراسیون از نتیجه ای كه تیم ملی در قهرمانی آسیا گرفت رضایت نداشت و در تصمیمی عجولانه تركیب كلی تیم را عوض و بازیكنان جوان را به اردوی تیم ملی دعوت كرد تا زیر نظر میترا شعبانیان خویش را برای مسابقاتی به اهمیت انتخابی المپیك آماده كنند و از همان ابتدا هم اعلام گردید كه هدف تیم ملی كسب تجربه است نه نتیجه اما آیا جوان گرایی به مفهوم كنار گذاشتن بازیكنان بزرگسال و كنار گذاشتن نفرات بهتر است؟
روال معمول جوان گرایی این است كه بازیكنان جوان در كنار باتجربه ها قرار می گیرند تا در جریان مسابقات تجربه لازم را كسب كنند و در آینده جایگزین باتجربه ها شوند. با اینكه مشخص بود تیم ملی قادر به كسب سهمیه المپیك ۲۰۲۰ نیست اما شاید اگر در این مسابقات بازیكنان باتجربه ای چون مائده برهانی، مهسا صابری یا شبنم علیخانی هم در تركیب تیم بودند بازیكنان جوان می توانستند بهره بهتری از مسابقات ببرند چون در جریان مسابقات از راهنمایی و هماهنگی این بازیكنان كه سال ها سابقه حضور در تیم ملی و بازی با یكدیگر را دارند هم استفاده می كردند.
مائده برهانی، كاپیتان تیم ملی بزرگسالان هم پیش از این در مورد جوان گرایی به ایسنا اظهار داشت: “همیشه از جوانگرایی حمایت می كنم اما جوان گرایی اصولی دارد و باید بر طبق این اصول پیش برویم. همه دنیا جوان گرایی می كنند اما نه یك شبه و با تصمیمات دیمی! متاسفانه در والیبال بانوان ایران خیلی تصمیمات یك شبه گرفته می شود و این چیزی جز ضرر و فرصت سوزی به دنبال ندارد.”
شاهكار چهار تعویضه سرمربی
بازی پایانی ایران در انتخابی المپیك مقابل اندونزی انجام شد كه ملی پوشان با نتیجه سه بر دو شكست خوردند. نكته قابل توجه در این بازی شاهكار سرمربی در انجام چهار تعویض بود!
شعبانیان ابتدا الهه پورصالح با شماره ۱۸ را به جای آیتك سلامت با شماره ۱۵ وارد زمین كرد اما باردیگر سلامت را به زمین فرستاد و نگین شیرتری با شماره ۱۳ را بیرون كشید. سرمربی خیلی سریع نظرش عوض شد و شیرتری را باردیگر به مسابقه برگرداند و پورصالح را از زمین بیرون كشید اما این آخر ماجرا نبود چون كه بازهم شیرتری را بیرون آورد و الهام فلاح با شماره ۶ را به زمین فرستاد.
شعبانیان سال ها در والیبال حضور داشته و تجربه مربیگری دارد اما معلوم نیست چرا چنین تصمیمی گرفت و چنین تعویض هایی را انجام داد؟ آیا بهتر نبود ابتدا تصمیم قطعی خویش را می گرفت و سپس دست به تعویض بازیكنان می زد؟
اقامت توریستی بدون بلیت برگشت مناسب
مطابق با قانون مسابقات تیم هایی كه به نیمه نهایی انتخابی المپیك نرسیدند باید محل اقامت و مسابقات را ترك كنند ازاین رو تیم ایران هم بعد از حذف در انتها مرحله گروهی باید نسبت به تحویل هتل اقدام می كرد اما بلیت برگشت ملی پوشان برای دوشنبه، ۲۳ دی تهیه شده كه به این مفهوم است كه فدراسیون ایران باید هزینه ۴ روز اقامت الزامی در تایلند را پرداخت كند.
از آنجایی كه وضعیت اقتصادی كشور خوب نیست و حتی سازمان بازرسی اردوی تمرینی برون مرزی بعضی از تیم های فوتبال را برای پیشگیری از پرداخت هزینه های اضافی لغو كرده، فدراسیون والیبال ایران باید هزینه این چهار روز را پرداخت كند.
بی برنامگی های پیش آمده این سوال را مطرح می كند كه آیا فدراسیون جدید برای بخش بانوان برنامه ای منسجم، حساب شده و دراز مدت دارد یا اینكه صرفا بر مبنای مسابقاتی كه پیش روی تیم است مبادرت به رفع تكلیف كوتاه مدت می كند؟