فوتبال بانوان گرفتار بی توجهی وقتی بازی نكردن مجاز است!

فرم نو: داستان تكراری لغو بازی در لیگ فوتبال بانوان به یكی از چالش های فوتبال بانوان تبدیل گشته است كه در نتیجه حمایت كم مسئولان ورزشی تیم ها اتفاق می افتد.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، شاید به ندرت شنیده باشید كه در لیگ برتر فوتبال مردان تیمی از برگزاری یكی از دیدارهای خود انصراف بدهد اما همین سوژه در لیگ فوتبال بانوان بارها اتفاق می افتد و در طول فصل چندین بار این مساله تكرار می شود.

در این میان سهم انصراف رقبای تیم صدرنشین بمراتب بیشتر است به شكلی كه در طول فصل گذشته و فصل جاری فوتبال بانوان 6 بار رقبای شهرداری بم كرمان كه صدرنشین لیگ است از بازی برابر این تیم انصراف داده اند.

مرضیه جعفری، سرمربی شهرداری بم بارها به این مساله انتقاد كرده است و این انصراف ها را به ضرر تیم خود می داند. وی در این مورد به ایسنا اظهار داشت: اینكه تیم ها انصراف می دهند به ضرر ماست چون از شرایط مسابقه دور می شویم اما در بخشنامه آمده است كه یك تیم در طول فصل می تواند یك بازی را انجام ندهد بنا بر این تیم ها معمولا مقابل ما بازی نمی كنند. البته با خانم ناظمی، مسئول لیگ بانوان صحبت كردم و قرار شده كه در آینده به شكلی برنامه ریزی كنند كه این اتفاق نیفتد.”

در فصل 97-96 لیگ برتر بانوان كه با قهرمانی شهرداری بم كرمان به انتها رسید، 6 بازی در هفته های مختلف به سبب انصراف یكی از تیم ها لغو شد كه در چهار بازی رقیبان شهرداری بم از مصاف با این تیم انصراف دادند. در فصل جاری نیز كه تابحال هفت هفته آن برگزار شده است سه بازی لغو شده است كه باز هم سهم شهرداری بم بیشتر است. در هفته های اول و هفتم دو تیم از بازی با بم انصراف دادند.

مشخص نیست كه تا اختتام فصل چند تیم دیگر از بازی برابر رقیب خود انصراف می دهند. بیشتر تیم هایی كه حاضر به برگزاری بازی نمی شوند مشكلات مالی را بعنوان دلیل خود عنوان می كنند. وضعیت اسپانسری در لیگ بانوان چنین مشكلاتی را رقم زده تا جایی كه حتی تیم های صاحب نام فوتبال هم با این مصائب مواجه می شوند؛ ملوان بندرانزلی، پرطرفدارترین تیم فوتبال بانوان ایران است كه فصل گذشته به سبب مشكلات مالی از هواداران خود كمك نقدی دریافت كرد و لیگ را با سختی به انتها رساند.

البته این مساله هم جای سوال دارد كه چرا در بخشنامه اجازه انصراف از یك بازی مجاز شمرده شده و جریمه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

مشكلات اسپانسری در لیگ بانوان به حدی زیاد است كه گاهی برخی تیم ها در تهیه پیراهن ورزشی مناسب نیز با مشكل مواجه بوده اند، به شكلی كه بارها مشاهده شده بعضی از بازیكنان با چسب شماره خودرا روی پیراهن می چسباندند. با اینكه هزینه تیمداری در لیگ بانوان بمراتب كمتر است اما نه تنها باشگاه های صاحب نامی چون پرسپولیس و استقلال حاضر به تیمداری نیستند بلكه هیات های استانی نیز از تیم شهر خود حمایت كافی نمی كنند؛ فصل گذشته آذرخش تهران هر چند باشگاهی خصوصی بود اما از جانب مسئولان ورزشی تهران حمایت چندانی نشد و بارها مسئولان این باشگاه از بی توجهی ها انتقاد كردند تا اینكه در فصل جاری امتیاز این تیم به كردستان داده شد.

قطعا یكی از دلیلهای عدم تمایل اسپانسرها به فوتبال بانوان نداشتن پخش تلویزیونی است. سهم بانوان فوتبالیست از صدا و سیمای ملی كم است و این مساله با وجود حجاب بانوان به یكی از چالش های این بخش تبدیل گشته است. این در حالیست كه حتی پخش غیر مستقیم و گزینشی فوتبال بانوان از سیما می تواند به جذب اسپانسرها كمك نماید.

در حالی كه بانوان فوتبالیست ایران با مشكلاتی چون عدم حمایت، ضعف اسپانسری، امكانات ضعیف و عدم پوشش تلویزیونی دست و پنجه نرم می كنند سایر كشورها در حال پیشرفت هستند. با این شرایط نمی توان انتظار داشت كه روزی به جمع قدرت های برتر آسیا وارد شویم یا حضور در جام جهانی را تجربه نماییم. نیاز است كه مسئولان با دلسوزی و مسئولیت پذیری تیم های خودرا حمایت كنند تا با لغو بازی ها به كیفیت لیگ ضربه نزنند و فراتر از آن سهمی در پیشرفت فوتبال بانوان داشته باشند.

منبع: