در پاسخ به سئوال مهر؛ واكنش وزارت ورزش به درخواست كمك فدراسیون فوتبال و مطالبات ویلموتس

به گزارش فرم نو معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش با اشاره به اینكه فدراسیون فوتبال خودش باید مدیریت هزینه هایش را انجام بدهد، اظهار داشت: هنوز درخواست كمك از این فدراسیون به وزارت ورزش نرسیده است.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در ادامه سلسه نشست های معاونان وزارت ورزش كه به مناسبت هفته دولت انجام می شود، امروز سه شنبه نشست خبری ژاله فرامرزیان معاون توسعه منابع مالی و انسانی این وزارتخانه برگزار گردید.
۲۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون ها كمك كردیم
فرامرزیان در آغاز این نشست خبری اظهار داشت: امسال و در اعتبارات هزینه ای ردیف اصلی ۳۴۱ میلیارد جذب كردیم. در اعتبارات سرمایه ۱۱۳ میلیارد جذب و توسعه شد كه ۸۰ درصد منابع را به خود اختصاص داد. در اعتبارات ۲۷ صدم بر ارزش افزوده ۳۳۰ میلیارد جذب كردیم.
وی با اشاره به اینكه سال قبل بهترین شرایط توزیع اعتبارات را در سراسر كشور داشتیم، خاطرنشان كرد: سال قبل طبق برنامه اعتبارات را توزیع كردیم. میزان كمكها به فدراسیون ها هم بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بود. یك هزینه سنگین پارسال به خاطر افزایش قیمت دلار و سكه برای ما تعریف شد.
۱۴۰ میلیارد تومان بودجه برای پاداش مدال آوران لازم بود
معاون وزیر با اشاره به تغییر قیمت سكه در زمان تصویب پاداش ها و زمان پرداخت آنها تصریح كرد: برای پرداخت پاداش مدال آوران اندونزی (آسیایی و پاراآسیایی) ۸۲ میلیارد تومان هزینه شد، این پاداش به ازای هر امتیاز سه میلیون تومان پرداخت گردید درحالی كه اگر قرار بود طبق مصوبه پاداش دهیم، ۱۴۰ میلیارد بودجه لازم بود كه واقعا در توان دولت نبود.
فرامرزیان با اشاره به اینكه وزارت ورزش به لحاظ منابع انسانی قوی نیست، خاطرنشان كرد: ۶۸ درصد پست های وزارت ورزش بلاتصدی هستند، ۴۳ درصد نیروها قراردادی و ۳۳ درصد نیروها هم طرحی هستند. از زمانی كه آمدم، اینگونه برنامه ریزی شد كه نیروهای جوان را به سایر دستگاه ها منتقل نكنیم.
۲۰۹ نفر درخواست استخدامی داشتیم؛ ۱۰۰ نفر استخدام شدند
معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش در ادامه خاطرنشان كرد: امسال اقدامات موثری در دولت الكترونیك داشتیم و توانستیم امتیاز لازم را از سازمان اداری و استخدامی برای توسعه فضا در این زمینه بگیریم. تا آخر سال تمام اطلاعات مربوط به حوزه ورزش در سامانه مبین قابل بارگذاری و دسترسی است.
وی با اشاره به روند استخدام قهرمانان اضافه كرد: تا به امروز ۱۰۰ نفر استخدام شدند و از میان آنها ۸۶ نفر جذب ادارات كل استان ها شدند. فقط ۱۴ نفر جذب سایر دستگاه ها شدند در حالیكه ۲۰۹ نفر درخواست استخدام دادند اما سایر نهادها همكاری نمی كنند درحالی كه سازمان اداری استخدامی در این زمینه تاكید كرده است.
معاون وزیر ورزش در مورد پرداختی به فدراسیون ها برای سال جاری هم اظهار داشت: وضعیت اعتباری برای سال جاری خیلی دقیق معلوم نیست چونكه میزان بودجه ابلاغی به دولت ۲۵ درصد كاهش یافته داشته است. با این وجود تا امروز چهار مرحله پرداختی داشته و در هر مرحله ۱۰ میلیارد تومان واریزی داشته ایم. البته به فدراسیون های المپیكی نگاه ویژه خویش را خواهیم داشت.
سال ۹۷ مبلغ ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فدراسیون فوتبال دادیم
فرامرزیان درباره اینكه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اعلام نموده وزارت ورزش به این فدراسیون ۹ ماه است پرداختی نداشته است و همینطور درباره بدهی استقلال و پرسپولیس و تهدید AFC، خاطرنشان كرد: در مورد فدراسیون فوتبال در سال ۹۷، ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول دادیم. ما امیدواریم الزاماتی كه هست انجام بشود بعد بتوانیم كمك نماییم. سال قبل بیشتر از ۲ برابر آنچه مصوب بوده، پرداخت كردیم. این غیر از پاداش ها بوده است. چون مراجع نظارتی مطرح نمودند، از فروردین ماه پرداختی به فدراسیون نداشتیم.
وی اضافه كرد: درباره بدهی سرخابی ها و فدراسیون ها از سال قبل جلساتی داشتیم و اقداماتی صورت گرفته تا آنها اظهارنامه مالیاتی را پر كنند. اگر از سالیان گذشته این اتفاق افتاده بود این بدهی ها انباشته نمی شد چون آنها نمی دانستند باید اظهارنامه پر كنند. این مورد پیش از سال ۹۵ است. ما جلساتی را با وزیر اقتصاد داشتیم و توافق كردیم. دستور خوبی برای انسداد توقیفی ها داشتیم. پیشنهاد اصلاحیه را برای ۲۵۱ مكرر به بازبینی مالیات هم داده ایم. مصر هستیم بدهی سرخابی ها و فدراسیون ها حل شود. این منابع باید از راه دولت حل شود كه دولت این منابع را ندارد بنابراین دنبال حل مشكل هستیم.
وی درباره حضور كاركنان وزارت در هیات مدیره سرخابی ها، تصریح كرد: قانونی در سال ۹۸ ابلاغ گردید كه برای عضویت كاركنان دولت در هیات مدیره شركت ها محدودیت به وجود آمد. آئین نامه ای تنظیم و ابلاغ می شود كه دستگاه ها تا ۳ ماه می توانند آنرا اجرا كنند. این قانون هنوز نیامده و چون كارمندان می توانستند به صورت غیر موظف در شركت ها باشند فعلا مشكلی نیست. چون حقوق بگیر هستیم از شركت ها حقوقی نمی گیریم و دو شغله هم محسوب نمی شویم. اگر ابلاغ شود موظفیم اجرا نماییم چون در این صورت كارمندان موظفی می شوند و باید از شركت ها حقوق بگیرند.
واكنش به درخواست قرض فدراسیون فوتبال از دولت و وزارت ورزش
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار مهر از فرامرزیان در ارتباط با درخواست فدراسیون فوتبال برای كمك وزارت ورزش و دولت در تامین هزینه قرارداد ویلموتس و مشكلاتی كه فدراسیون با آن مواجه می باشد، سوال كرد كه معاون وزیر اظهار داشت: شما خبرنگاران یك زمانی اعلام می كنید چرا وزارت ورزش در امور فدراسیون ها دخالت دارد و گاهی می گویید چرا كمك نمی كنید! نهادهای عمومی دولتی مانند فدراسیون ها واحدهای مستقل هستند و باید خودشان مدیریت هزینه داشته باشند. البته ما هم از دولت كمك می گیریم و مبلغ هم مشخص است. از طرفی نهادهای عمومی غیردولتی باید شفاف سازی داشته باشند بابت دریافت منابعشان و اینكه از كجا تامین می شود و كجا هزینه می شود. وقتی هم قراردادی بسته می شود باید خود مدیریت داشته باشند.
وی افزود: نهادها باید طبق بودجه خود اقدام نمایند. AFC هم تاكید دارد كه باید الزامات قانونی رعایت شود، واقعیت این است كه نمی دانیم فدراسیون فوتبال چه مكانیزمی برای دریافت بدهی خود از فیفا دارد. البته رسما اعلام كردیم در اینگونه موارد از راه وزارت امور خارجه كمك حال خواهیم بود تا كارها صورت گیرد. پرداختی به فدراسیون ها باید طبق قانون باشد. ضمن اینكه درخواستی كه در رسانه مطرح شود قابل استناد نیست. فدراسیون فوتبال باید این درخواست را به ما اعلام نماید اما این كار انجام نشده است.
سال گذشته ۴ میلیارد تومان بیشتر به فدراسیون كشتی دادیم
معاون توسعه منابع وزارت ورزش درباره امضای تفاهمنامه با فدراسیون ها تصریح كرد: توافقات اولیه را اعلام نموده ایم. سرفصل ها در فروردین مشخص شده و حدود منابع را اعلام می نماییم. امسال سال متفاوتی است و به ما نگفته اند كسری چقدر است. كسری ۲۵ درصدی برای بودجه دولت مطرح شده و ما هم حداقل های لازم را پرداخت می نماییم تا فدراسیون ها گرفتار مشكل نشود.
معاون وزیر ورزش همینطور در مورد اعتراضات فدراسیون كشتی در مورد مباحث مالی تصریح كرد: اگر فوتبال بعنوان مثال گرفتار مشكل شود وزارت ورزش بعنوان متولی می تواند كمك نماید. ما در توافقی كه داشتیم پرداخت ها انجام شده و حدود ریز پرداخت ها مشخص است. سال قبل در فوتبال اتفاقاتی رخ داد كه ما مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم و پاداش هم بدهیم. علیرضا دبیر به من نامه زده و مبلغ بدهی ۵۰ میلیاردی رؤیت نشده را گفته است. واقعیت امر این است در فضای كاری تلاش می نماییم بر مبنای توافق جلو برویم. ما سال قبل به كشتی بالغ بر ۱۶ میلیارد پرداخت كردیم در حالیكه قرار ما ۱۲ میلیارد بود. ما ملزم نیستیم هر چه فدراسیون ها می خواهند پرداخت نماییم. باید ببینیم چرا بدهی ۵۰ میلیاردی رؤیت نشده داریم كه این یعنی تخلف.
دلیل مسدود شدن حساب بانكی فدراسیون ها و خصوصی سازی سرخابی ها
فرامرزیان در مورد مسدود شدن حساب بانكی فدراسیون ها اظهار داشت: دلیل این مورد پُر نكردن اظهارنامه مالیاتی طی ۵ سال است. در این زمینه ۷ بار با مسؤلان امور مالیاتی جلسه داشتیم. در آخرین نشست رفع انسداد حساب ها اعلام گردید. در این مورد باید شكایت هایی انجام می شد كه ما سال قبل انجام داده بودیم. این را هم بگویم كه از سال ۹۶ روی اظهارنامه مالیاتی فدراسیون ها نظارت كامل انجام می شود.
وی در مورد خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال خاطرنشان كرد: وزیر تاكید دارد كه این كار صورت گیرد. نباید درنگ و به لحظه دیگر موكول كرد. البته در مصوبه واگذاری مشكلاتی وجود دارد كه مانع انجام كار می شود. مقرر است تغییراتی اعمال شود. قانون باید صراحتا بگونه ای واگذار كند كه بتوان به معنای واقعی به دو باشگاه گفت خصوصی.
بدهی فدراسیون ها را مخفی كنند، مجرم خواهند بود
فرامرزیان در مورد بدهی های پنهان فدراسیون ها اظهار داشت: واقعیت این است كه تا وقتی یك نظام دقیق نداشته باشیم چنین اتفاقاتی امكان دارد رخ بدهد. از سال قبل ملزم كردیم كه اطلاعات در حسابرسی بر خط باشد و اگر كسی رقمی را كه به فدراسیون وارد و خارج می شود را پنهان كند، مجرم تلقی می شود.
وی اضافه كرد: ۹۹ درصد منابع فدراسیون ها از راه دولت تامین می شود. حسابرس ها اطلاعات خویش را از راه خزانه داران تامین می كنند. وقتی اتفاقی مثل كشتی بیفتد هم خزانه دار و هم حسابرس باید پاسخگو باشند. تا یك نظام متشكل در عملیات مالی فدراسیون ها فعال نباشد این اتفاقات رخ می دهد.
از مدال آوران در سال ۹۸ تقدیر می شود
معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر كه در مورد مراسم تقدیر از مدال آوران سال ۹۷ – غیر از مدال آوران بازی های آسیایی و پاراآسیایی- عنوان شد، اظهار داشت: بیشتر مدال آوران سال قبل برای بازی های آسیایی و پاراآسیایی بودند. در كل تعداد مدال آورانی كه سال قبل در میدانی غیر از اندونزی صاحب مدال شدند خیلی اندك بود. از این دسته ورزشكاران همزمان با تجلیل از مدال آوران سال ۹۸ تقدیر خواهد شد.دلیل ممنوع الخروجی برخی از روسای فدراسیون ها
وی در مورد مباحث مربرط به ارز اظهار نمود: از سال قبل كه نوسانات ارز به وجود آمد، پیگیری های زیادی داشتیم. گاها روزی ۵ ساعت در این مورد جلسه داشتیم. الان ارز را با نرخ نیمایی برای فدراسیون ها تهیه می نماییم و مشكلی هم در این راه نداریم. فرامرزیان درباره ممنوع الخروجی برخی روسای فدراسیون ها هم اظهار داشت: این مورد به خاطر مالیات است چون پرداخت نشده است. پس از مسدود شدن حساب فدراسیون ها، حساب رئیس فدراسیون هم بسته می شود. بنابراین مشكلات این چنینی ایجاد می شود.