سجادی در نشست خبری: روند كسب سهمیه ها برای المپیك جای نگرانی ندارد، عقب نیستیم

به گزارش فرم نو سرپرست كاروان ورزش ایران در المپیك با تاكید بر تغییرات اعمال شده در شیوه توزیع سهمیه های المپیك اظهار داشت: كسب تنها سه سهمیه در فاصله یك سال مانده تا المپیك جای نگرانی ندارد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، نصرالله سجادی كه هفته گذشته در اولین جلسه هماهنگی سرپرستان كاروان ورزشی كشورهای شركت كننده در المپیك توكیو شركت كرده بود، امروز در نشست خبری پیرامون این جلسه و موضوعات در رابطه با كاروان ورزش ایران توضیح داد.
نصرالله سجادی در ابتدای این نشست اظهار داشت: بازی های المپیك از ۲ مرداد سال آینده شروع می شود كه ۵ رشته اضافه شده اند. ۴۵ مكان برای تمرین تیم های ملی كشورهای مختلف در المپیك توكیو در نظر گرفته شده است.
تعداد شركت كنندگان
وی در مورد تعداد ورزشكاران شركت كننده تصریح كرد: ۱۱ هزار و ۹۰ ورزشكار در این بازیها حضور دارند كه ۴۸.۵ درصد را بانوان می سازند. البته سیاست كمیته بین المللی المپیك این است تعداد ورزشكاران زن و مرد در المپیك پاریس برابر شود.
45 مكان برای تمرین
سرپرست كاروان ورزش ایران تصریح كرد: علاوه بر ۴۵ مكان در نظر گرفته شده برای تمرین از برخی سالن های مسابقات برای تمرین هم استفاده خواهد شد. سالن های تیروكمان، سواركاری، گلف، قایقرانی، بادبانی، كشتی، وزنه برداری و… برای تمرین در نظر گرفته شده است.
برگزاری مسابقات آزمایشی
سجادی خاطرنشان كرد: میزبان المپیك برای برگزاری بهتر بازی ها، رقابت هایی بعنوان مسابقات آزمایشی برگزار می نماید. این مسابقات در سه مرحله برگزار می گردند، مرحله اول تابستان است و مرحله سوم سال آینده برگزار می گردد.
وی افزود: مقرر است وزن كشی سه رشته المپیكی بوكس، جودو و كاراته دهكده بازی های المپیك برگزار می گردد. وزن كشی سایر رشته ها در محل مسابقات یا بخش های دیگر برگزار می گردد.
اردوی تداركاتی در هشت شهر
به گفته سرپرست كاروان ورزش ایران، كشورهای شركت كننده در المپیك می توانند قبل از آغاز بازی ها در هشت شهر پیشبینی شده توسط ژاپنی ها، برگزاركننده اردو باشند.
منوی حلال برای مسلمانان
سجادی با تاكید بر اینكه میزبان المپیك توكیو در منوی غذایی خود پیشبینی غذای حلال و غذای ویژه گیاه خواران را هم دارد، اینگونه اظهار داشت كه ورزشكاران كشورهای شركت كننده می توانند از راه چهار فرودگاه بین المللی وارد توكیو شوند.
ای دی كارت در حكم ویزا
وی در مورد ثبت نام اعضای كاروان ورزش برای حضور در المپیك توكیو اظهار داشت: در این مورد هم در نشست اخیر صحبت شد. این مورد را باید خاطرنشان كرد كه ای دی كارت بازی های المپیك، حكم ویزا دارد.
برگزاری كارگاه های پیشگیری از تخطی
به گفته سرپرست كاروان ورزش، در نشست هماهنگی سرپرستان كاروان در مورد خیلی از قوانین و مقررات و اداب و رسوم ژاپنی ها صحبت و تاكید شد كه تخطی از آنها باعث برخورد خواهد شد. در همین راستا از چهارشنبه هفته جاری برای كادر فنی تیم ها، كارگاه هایی برگزار گردد.
برگزاری نشست با مسئولان
سجادی در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران به پیگیری نشست با روسای فدراسیون ها اشاره نمود و در مورد وضعیت كشتی و مشكلات مالی این رشته اظهار داشت: یك جلسه با مدیریت قبلی داشتیم، بزودی با دبیر رئیس فدراسیون هم جلسه داریم، نتایج در ستاد عالی مطرح و به بحث گذاشته می شود. امیدواریم مشكلات كشتی كه جزو رشته های مدال آور است، حل شود.
در مورد مدال حرف نمی زنیم
وی در پاسخ به پرسشی كه در ارتباط با نشست با فدراسیون ها و اجرای برنامه های پیشبینی شده آنها عنوان شد، اظهار داشت: صورتجلسه جلسات وجود دارد، راجع به مدال فعلا حرف نمی زنیم چون كه اصلا تعداد سهمیه های آنها مشخص نمی باشد، جلسات برای این است كه بیشتر صحبت شود و متوجه مشكلات شویم. بهرحال باید این را هم در نظر گرفت كه رقبا هم در حال برنامه ریزی هستند.
وضعیت سهمیه ها مشخص نیست
مشاور رئیس كمیته ملی المپیك در مورد پیشبینی كسب سهمیه ها در رشته های مختلف اظهار داشت: یكی از موارد مورد درخواست از سوی ژاپنی ها همین بود و اینكه بگوییم احیانا چند سهمیه كسب می نماییم، یكی از مبناهای كار هم سه دوره گذشته المپیك و وضعیت كاروان ها در آنها است اما شما اجازه دهید ورزشكاران كارشان را انجام دهند. فعلا وضعیت ورزشكاران روشن نیست، باید فرصت داد.
جای نگرانی وجود ندارد
سجادی با تاكید بر اینكه بابت روند كسب سهمیه و اینكه تا به امروز تنها سه سهمیه كسب شده در صورتی كه برای المپیك ریو در این فاصله زمانی تعداد سهمیه های بیشتری كسب شده بود، خاطرنشان كرد: جای نگرانی وجود ندارد، اینكه تنها سه سهمیه كسب شده به معنای عقب بودن نیست. میادین انتخابی المپیك تا خردادماه سال آینده ادامه دارد، شرایط هم متفاوت شده است.
هدفمان ارتقای جایگاه ایران است
وی در مورد هدف كاروان ورزش ایران از حضور در المپیك اظهار داشت: بطور قطع هدف ارتقا است اما اینكه چه پیش می آید، مشخص نمی باشد، ضمن اینكه حضور در المپیك خود یك افتخار برای هر ورزشكار و تیمی است، به جز فوتبال در سایر رشته ها بهترین ها شركت می كنند.
المپیكی ها حقوق می گیرند
سرپرست كاروان ورزش ایران در مورد حقوق المپین ها و اینكه روند پرداخت آنها چگونه است، خاطرنشان كرد: ورزشكارانی كه صاحب سهمیه شوند از تیرماه امسال تا سال آینده حقوق می گیرند، این حقوق به حساب فدراسیون ها واریز می شود و طبق سند و مدرك پیگیری می نماییم كه در اختیارشان قرار داده شود.
طرح نهایی لباس ها تا 15 شهریور
سجادی در مورد لباس كاروان ورزش ایران با یادآوری اینكه این كار توسط كارگاه طراحی و مد لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می شود، اظهار داشت: ۱۵ طرح نهایی شده البته به خاطر تغییر مدیریتی در كارگروه، كار كمی به تعویق افتاد. نهایتا تا ۱۵ شهریورماه طرح آماده می شود.
وی در مورد پرداختی به میزبان المپیك توكیو بابت اعزام كاروان ایران اظهار داشت: تابحال دو مرحله پرداختی داشته ایم، مشكلی هم بابت پرداختی ها نداریم.
سرپرست را با دقت انتخاب می كنیم
سرپرست كاروان در مورد وضعیت سرپرست تیم ها در المپیك بگونه ای كه مشكلاتی مشابه بازی های آسیایی ایجاد نشود، اظهار داشت: بطور قطع با مشورتی كه می نماییم، افرادی انتخاب می شوند كه تجربه رویدادهای بزرگ را داشته باشد. اگر در رشته ای تك سهمیه به دست بیاید، همان مربی بعنوان سرپرست هم خواهد بود اما اگر تیم بزرگتر باشد، باید سرپرست كنار مربی گذاشته شود. توجه لازم را خواهیم داشت تا مشكلی پیش نیاید.
اتفاقات غیرقابل پیشبینی است
نصرالله سجادی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینكه «شما به روند كسب سهمیه اشاره كردید اما این تغییر روند، هنر مدیریت را مشخص می كند، هنر شما در این زمینه چیست طوریكه بتوان روی سهمیه و مدال، حساب قطعی داشت؟» خاطرنشان كرد: همین الان در مورد كسانی كه می توانند صاحب سهمیه شوند، پیشبینی داریم اما این را در نظر بگیرید كه خیلی اتفاقات غیرقابل پیشبینی است مانند مصدومیت سهراب مرادی یا اینكه در ریو مدال بهداد سلیمی را ندادند. در كل اینكه با روسای فدراسیون ها و ورزشكاران شان جلسه داشته ایم، ما شناخت داریم و ركوردها را می دانیم اما درباره غیر ركوردی ها باید شرایط را ببینیم و رقبا را تحلیل نماییم. تكواندو در دوره قبل رنك اول تا سوم جهان روی سكو نرفتند. دلیل این است كه المپیك میدانی متفاوت می باشد. نباید احساسی صحبت كرد كه چند سهمیه و مدال می گیریم. فدراسیون ها پس از مسابقات شان بلافاصله گزارش می كنند.
تكلیف وزنه برداران بانو چه می شود؟
وی درباره اینكه آیا این امكان وجود دارد به وزنه برداری زنان وایلدكارت بدهند، عنوان كرد: كمیته بین المللی المپیك برای بانوان هم پیشبینی هایی دارد كه اگر به آن هدف ۴۸.۵ درصد نرسد شاید بخواهد كارهایی انجام دهد. چون توماس باخ به حضور بانوان در جنبش المپیك تاكید دارد. حالا نمی دانم این سهمیه به ما برسد یا نه، شاید بگویند تعداد بانوان ایران زیاد است و بخواهند وایلدكارت را به كشور دیگری بدهند.
رفع نگرانی ها در مورد كشتی
سجادی در مورد اینكه «غلام محمدی گفته كشتی در برزخ است و دبیر گفته قول كسب سهمیه نمی دهیم، به نظر می آید شرایط خوب نیست ضمن اینكه سعید مولایی هم نسبت به شرایط ابراز نگرانی كرده است»، خاطرنشان كرد: كشتی الان در اردوست، گفته اند ۵۰ میلیارد بدهی دارند، بدهی فدراسیون مربوط به ورزشكار، مربی و من نیست مربوط به فدراسیون است. باور ما این نیست و كشتی سهمیه می گیرد. دبیر تازه آمده و دیده فدراسیون هم مشكل دارد. مولایی هم الان در مسابقه است و نمی گویم ایرادی نیست اگر هست بگویند حل می نماییم. بدهی فدراسیون را به همه چیز تعمیم ندهیم.
كار بانوان برای كسب سهمیه سخت است
وی در مورد وضعیت بانوان برای كسب سهمیه المپیك اظهار داشت: در تمام نشست ها نماینده تیم بانوان هم حضور دارند، خوب است كه سهمیه بانوان بیشتر شود اما بپذیریم كه در بعضی رشته ها كسب سهمیه از میادین بزرگ و جهانی دشوار می باشد.تكلیف پاداش ها مشخص نیست
سجادی با تاكید بر اینكه مشكل مالی در كمیته ملی المپیك وجود ندارد، اظهار داشت كه هنوز در مورد پاداش ها تصمیم گیری نشده است.