در گزارش فرم نو عنوان شد؛ واكنش رئیس فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت یك سوپراستار بزرگ

به گزارش فرم نو رئیس فدراسیون شطرنج با تاكید بر اینكه از راه خودِ علیرضا فیروزجا، پیگیر وضعیت وی و خبرهای مربوط به او بوده اظهار داشت كه فیروزجا به دنبال اقامت چهار ساله است نه تغییر تابعیت!

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا یكی از موضوعات مطر ح شده پیرامون شطرنج ایران است كه نگرانی های جدی را باعث شده، به خصوص كه دو سال پیش هم یكی دیگر از شطرنجبازان ایران مبادرت به این كار كرد. آن زمان درسا درخشانی با سفر به آمریكا تابعیت خویش را تغییر داد تا برای شطرنج این كشور بازی كند.
حالا این مورد در مورد فیروزجا مطرح گردیده است، اولین و تنها شطرنجباز ایرانی است كه حدود یك ماه پیش موفق به كسب عنوان سوپراستاد بزرگی شد. كسب این عنوان نتیجه درخشش چندماه اخیر وی در میادین مختلف بود كه وی را بیشتر از همیشه مورد توجه جهان شطرنج قرار داد به خصوص كه فیروزجا بعنوان یك شطرنجباز ۱۶ ساله صاحب این عنوان بزرگ شد.
فیروزجا حالا در آستانه اعزام به جام جهانی ۲۰۱۹ است كه شخصا سهمیه لازم برای آنرا كسب كرده است. بدین منظور او این روزها در تهران تمرینات خویش را دنبال می كند با اینكه گفته می شود از همینجا پیگیر كارهای لازم برای تغییر تابعیتش است تا از این پس زیر پرچم فرانسوی ها به فعالیت شطرنجی خود ادامه دهد.
این مبحث اما توسط رئیس فدراسیون شطرنج مورد تایید نیست. وی می گوید كه فیروزجا به دنبال اقامت فرانسه است نه گرفتن تابعیت!
مهرداد پهلوان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: مبحث تغییر تابعیت فیروجا برای من بعنوان رئیس فدراسیون شطرنج هم نگران كننده بود بنابراین از راه خودِ فیرزجا پیگیر آن شدم تا اطمینان پیدا كنم كه مبحث ارتباطی به تابعیت و تغییر آن ندارد.
وی افزود: واقعیت این است كه علیرضا فیروزجا به دنبال دریافت اقامت چهارساله در كشور فرانسه است. وی برای یك باشگاه فرانسوی بازی می كند و بنابراین برای سهولت در رفت و آمد، قصد گرفتن اقامت دارد.
رئیس فدراسیون شطرنج تصریح كرد: برنامه فیروزجا گرفتن اقامت چهار ساله است. اقامت هم نوعی ویزا بشمار می رود و با تغییر تابعیت كاملا فرق دارد.
وی با تاكید باردیگر بر اینكه در این زمینه با خود فیروزجا صحبت كرده است، به این مورد كه «تغییر تابعیت درسا درخشانی هم ابتدا در حد حرف و حدیث بود اما در نهایت قطعی شد» اینچنین واكنش داد: درخسا درخشانی به دنبال تغییر تابعیت بود و در نهایت هم این كار را انجام داد و به آمریكا رفت اما طی این مدت او فقط یك مرتبه به صورت رسمی برای شطرنج آمریكا بازی كرد كه با اختلاف زیاد آخر شد. بعید است شطرنجباز آینده داری مانند فیروزجا مبادرت به چنین كاری كند.
پهلوان زاده همینطور با یادآوری اینكه نام علیرضا فیروزجا در لیست تیم چهار نفره ایران برای جام جهانی است، اظهار داشت: او سه شنبه برای پیگیری كارهای اقامتی خود در فرانسه عازم این كشور می شود و پس از یك هفته باز می گردد تا تمریناتش را برای جام جهانی روسیه پیگیری كند.