به بهانه سالمرگ لیلا اسفندیاری؛ كوهنوردی كه هیچ گاه به خانه بازنگشت، تنهایی لیلا ۸ساله شد

فرم نو: خانم لیلا اسفندیاری 31 تیر سال 90 برای فتح قله های گاشربروم 1و2 به این كوهستان رفته بود، او در راه بازگشت به دره سقوط كرده و جان خودرا از دست داد. اما جسدش هیچگاه بازنگشت.

مجله مهر: «اگر در كوه جان دادم، همان جا بگذاریدم. نمی خواهم دیگران به خاطر من جان شان را به خطر بیندازند، آرزو دارم بام جهان آرامگاه ابدی ام باشد.» گوینده این جملات لیلا اسفندیاری كوهنورد ایرانی است كه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ هنگام بازگشت از قله گاشربروم میان هند و پاكستان به دره سقوط كرد و جان سپرد.
اسفندیاری كه قصد صعود به قله گاشربروم را داشت، در راه فرود به سبب خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط می كند و در حدود ارتفاع ۷۸۰۰ متری در مكانی خارج از مسیر در بین صخره ها، بین دو شیب یخی متوقف شده و فوت می كند.

لیلا اسفندیاری با وجود مخالفت های خانوادهاش كوهنوردی را به شكل حرفه ای شروع كرد و تمام قله های ایران زیر پایش قرار گرفتند. همچون ۲۲ بار و از سه جبهه مختلف دماوند را فتح كرد. سپس قصد قله های مرتفع جهان را كرد، هر چند فدراسیون وقت كوهنوردی با او همراه نبود. همچون فدراسیون كوهنوردی كه صعودش به ارتفاع ۸۱۲۶ متری “نانگاپاربات” هیمالیا را به رغم ثبت جهانی از ناحیه ایران نپذیرفت! با این وجود چیزی مانع او نبود، حتی شرایط جوی در ثبت ركورد تازه برای فتحِ K2 (سخت ترین قله جهان) و همین طور عمل جراحی دیسك كمرش نیز مانع قدرت اراده او نشد.
امروز ۳۱ تیرماه هشتمین سالروز درگذشت این كوهنورد ایرانی است.

منبع: