لیگ برتر فوتبال بانوان و تجربه نخستین ها، از هواداران پرشور تا كتك كاری در زمین

فرم نو: لیگ برتر فوتبال بانوان به انتها رسید و الان زمان آن رسیده كه با بررسی نقاط ضعف و قوت لیگ، گام های موثرتری در راه پیشرفت بانوان فوتبالیست برداشته شود.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، لیگ برتر فوتبال بانوان با قهرمانی شهرداری بم كرمان به انتها رسید؛ فصلی كه از نظر پوشش خبری نسبت به گذشته سهم بیشتری را به خود اختصاص داد و به اندازه قابل توجهی هم حاشیه داشت. مرور فصل می تواند نقاط ضعف و قوت آنرا آشكار كند تا قدم های مثبتی در راه جبران ضعف ها و افزایش كیفیت لیگ برداشته شود. در این گزارش به صورت خلاصه به چند نمونه از اصلی ترین وقایعی كه در لیگ بانوان مشكل ساز شد یا حاشیه ای برای دختران فوتبالیست به وجود آورد، پرداخته می شود.

به تعویق افتادن آغاز لیگ

۲۷ آبان ماه زمانی بود كه برای آغاز لیگ بانوان در نظر گرفته و قرعه كشی تیم ها هم انجام شد اما حضور تیم ملی در مسابقات كافا (تیم های آسیایی مركزی) زیر نظر كنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ را به تعویق انداخت و ۱۶ آذر ماه به صورت رسمی سوت آغاز بازی ها زده شد. به نظر می آید اگر سازمان لیگ و فدراسیون در این زمینه تعامل سازنده ای با هم انجام می دادند و با شناخت دقیق تمام رویدادهای پیش روی تیم ملی، برنامه ریزی دقیق تری انجام می دادند، چنین موضوعی پیش نمی آمد. چونكه برگزاری دیرهنگام لیگ بارها اعتراض مربیان را به دنبال داشت و آنها از تمرین زدگی و خستگی بازیكنان خود صحبت كردند.

لباس هایی كه شماره نداشت

در طول لیگ چند بار پیش آمد كه لباس بازیكنان بعضی از تیم ها شماره نداشت. نمونه این اتفاق در بازی ملوان بندرانزلی و آذرخش تهران پیش آمد. تصاویر گویای آن می باشد كه یكی از بازیكنان ملوان با خودكار در حال نوشتن شماره پیراهن برای هم تیمی خود است. علاوه بر این در بازی هفته چهارم لیگ بین ذوب آهن اصفهان و خلیج فارس شیراز، دروازه بان نماینده شیراز با چسب، شماره پیراهن خودرا پوشاند و عددش را درست كرد. پیراهن بازی جز ضروریات یك تیم است و تهیه آن هزینه زیادی برای باشگاه ندارد. هرچند چنین نمونه هایی كم است اما نباید از وجهه نامناسب آن چشم پوشی كرد و سرسری از آن رد شد بلكه باشگاه ها باید شرایط مناسب حضور بازیكنان خودرا رد زمین فراهم آورند.

ورزشگاه هایی كه كیفیت نداشت

در طول مسابقات لیگ شاهد این بودیم كه تیم ها برای برگزاری مسابقه، ورزشگاه مناسبی نداشتند. كیفیت پایین ورزشگاه ها در زمستان بیشتر به چشم آمد به شكلی كه در بعضی بازی ها كار را برای تیم ها سخت كرد. ورزشگاه محل برگزاری بازی تیم های آذرخش تهران و ذوب آهن اصفهان در هفته هفتم لیگ به علت جمع شدن آب باران و برف به باتلاقی از گل و لای تبدیل گشته بود كه ضمن تأخیر نیم ساعته آغاز بازی، دختران تیم ذوب آهن در نیمه دوم مجبور شدند لباس خودرا عوض كنند.

همچنین در جریان بازی تیم های راه یاب ملل مریوان و همیاری آذربایجان غربی زمین مسابقه پوشیده از برف بود كه موجب شد بازی با چند ساعت تأخیر آغاز شود تا عوامل برگزاری بتوانند برف های سطح زمین را جمع آوری كنند. بدیهی است كه یكی از طریق های جلوگیری از چنین اتفاقاتی پوشاندن زمین در فصل زمستان است. علاوه بر این باید خطرات بازی در چنین زمین هایی را در نظر گرفت و با هماهنگی بین باشگاه و مسئولان ورزشی استان ها شرایط برگزار مناسب لیگ را فراهم آورد.

انصراف تیم ها از برگزاری بازی

خبر انصراف تیم ها از برگزاری بازی برابر حریف خود در لیگ بانوان غیرمنتظره و حیرت انگیز نیست. بارها پیش آمده كه تیمی به دلیلهای مشكلات خود نتوانسته مسابقه بدهد. یكی از اصلی ترین دلیلهای این انصراف مشكلات مالی تیم هاست. در فصلی كه گذشت هم شاهد آن بودیم كه پنج تیم هم یاری آذربایجان غربی، پارس جنوبی بوشهر، خلیج فارس شیراز، ملوان بندرانزلی و سپیدار قائمشهر از بازی برابر رقبای خود انصراف دادند. در این میان انصراف از بازی برابر شهرداری بم (قهرمان لیگ) بیشتر (چهار بازی) بود، به شكلی كه مرضیه جعفری در گفت و گو با ایسنا بیان كرد: “انصراف تیم ها به ضرر ماست. وقتی انصراف می دهند از جریان مسابقات دور می شویم. ما قبلاً تیم هایی را كه انصراف دادند در شهرهایشان برده بودیم و این انصراف ها خیلی بد است. البته طبق گفته گلاره ناظمی، مسئول كمیته لیگ بانوان تعداد انصراف از بازی كمتر شده بود.

تیمی كه ۹ نفره مسابقه داد

در جریان مسابقات هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال بانوان، تیم پارس جنوبی بوشهر با ۹ بازیكن برابر تیم شهرداری بم به میدان رفت و با هشت گل شكست خورد. سمیه باشی، كمك مربی این تیم در این مورد به ایسنا اظهار داشت: “با ۹ بازیكن بازی كردیم. دروازه بان هم نداشتیم و یكی از بازیكنان درون دروازه ایستاد چون یكی از دروازه بان هایمان به خاطر مشكلی كه برای فرزندش به وجود آمده بود نتوانست با ما بیاید و دیگری هم به خاطر مشكلات خانوادگی همراه تیم نبود. چهار نفر از بازیكنانمان رباط صلیبی پاره كردند. دو نفر نیم فصل از تیم جدا شدند و دو نفر دیگر هم مصدوم هستند.”

از طرف دیگر، ملوان بندرانزلی نیز بعد از آنكه پنج بازیكن خودرا به علت مشكلات مالی از دست داد با مشكل كمبود بازیكن مواجه گردید و مریم ایراندوست، سرمربی ملوان برای حل این مشكل پا به میدان مسابقه گذاشت و همراه سایر بازیكنانش بازی كرد. این تیم در آغاز، حمایت مسئولان را داشت اما گویا این حمایت، حركتی نمایشی و تبلیغی بود.

كتك كاری در لیگ بانوان

توجه بیشتر رسانه به لیگ بانوان موجب شد تا خبر كتك كاری دختران فوتبالیست در مسابقه ذوب آهن اصفهان و شهرداری سیرجان به سرعت در بیشتر رسانه های ورزشی منتشر شود. این اتفاق، نگرانی هایی را درباره اصول اخلاقی به وجود آورد. بعضی از مربیان لیگ معتقد بودند كه چنین موضوعاتی در فوتبال بانوان نادر و زیبایی های آن بیشتر است. كتك كاری در لیگ فوتبال بانوان باز هم بازیكنی را راهی بیمارستان كرد اما این دفعه در بازی بین تیم های خلیج فارس شیراز و پارس جنوبی بوشهر مسئولان حراست ورزشگاه (مرد) با بازیكنان درگیر شدند.

جایگاه خطرناك ناظر بازی

بحث داوری و نظارت در لیگ، موضعی پر بحث است. بارها دیده ایم كه مربیان مختلف از عملكرد داوری انتقاد داشتند یا عملكرد داوران را مناسب دانستند. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال باید بتوانند ضمن آنكه كیفیت فنی داوران خودرا ارتقا دهند با فراهم كردن شرایط مناسب برای آنها سبب بهبود عملكردشان شوند. در بازی بین آذرخش تهران و شهرداری بم كرمان به علت آنكه ورزشگاه جایگاه مناسبی برای قرار گرفتن ناظر بازی نداشت، معصومه شكوری بعنوان ناظر بازی بر سكوی بلندی كه از نظر ایمنی وضعیت مناسبی نداشت نشست و بازی را تماشا كرد. این اتفاق در بیشتر رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفت. انتظار بر این است كه در فصل آینده تصمیمات بهتری در این زمینه گرفته می شود. شاید برخی بگویند كه این موضع یك دفعه اتفاق افتاده اما قرار گرفتن همین موارد جزئی كنار همدیگر موجب می شود تا نتوان به لیگ لقب حرفه ای داد.

ملوان، هواداران را به ورزشگاه ها كشاند

تیم فوتبال بانوان ملوان را می توان پرطرفدارترین تیم بانوان دانست. تیم كه با بازگشت باردیگر به لیگ برتر پای خیلی از هواداران را به ورزشگاه باز كرد. این تیم نخستین طرح موزائیكی در فوتبال بانوان را هم به نام خود ثبت نمود. هر چند این طرح حرفه ای نبود اما تازگی داشت و یكی از زیبایی های لیگ محسوب شد.

برگزاری بازی زیر نور

سال هاست كه لیگ فوتبال بانوان در ساعات آغازین روز برگزار می گردد. ساعتی كه از نظر علم ورزشی نامناسب است اما بیهوشی و گرمازدگی دختران تیم سپیدار مازندران در جریان هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال بانوان و در بازی با پارس جنوبی بوشهر موجب شد تا این مساله به صورت جدی مطرح شود كه به ساعتی غیر از بامداد فكر شود. هم زمانی لیگ با ماه مبارك رمضان موجب شد تا بانوان برای نخستین بار بازی زیر نور را تجربه كنند. تجربه ای كه بگفته خیلی از بازیكنان و مربیان زمان مناسبی بود و هر چند بعضی از تیم ها مشكل نور داشتند اما با توجه بیشتر و فراهم كردن امكانات مناسب تر برای بانوان این مشكل حل شدنی بود. با این وجود پس از اختتام لیگ مسئول كمیته لیگ بانوان اعلام نموده از فصل آینده باردیگر لیگ در ساعات ابتدایی روز برگزار می گردد چونكه بازی در غروب و زیر نور هزینه بر است.

این سوال مطرح است كه آیا به دنبال پیشرفت در فوتبال بانوان هستیم یا تنها حفظ شرایط فعلی را مد نظر داریم؟ اگر قرار بر پیشرفت است پس باید برای دخترانی كه با قراردادهای پایین و گاهی بدون قرارداد بازی می كنند، هزینه كرد. پیشرفت صرفاً با برگزاری یك بازی رأس ساعت و انصراف ندادن تیم ها به دست نمی آید بلكه باید علاوه بر در نظر گرفتن علم ورزش هزینه ها را هم به جان خرید. در جهانی كه بانوان فوتبالیست روز به روز پیشرفت می كنند نمی توان درجا زد و انتظار پیشرفت داشت. بررسی وضعیت فوتبال بانوان نشان داده است كه بخش اعظمی از مشكلات این حوزه به بی پولی و عدم حمایت اسپانسرها ناشی می شود. این مساله نیز تا حد زیادی به عدم پخش تلویزیونی بانوان برمی گردد و به تبع اسپانسرها به این حوزه جذب نمی شوند.

جام جهانی فوتبال زنان در حال برگزاری است و با مشاهده بازی تیم های حاضر می توان فهمید كه تا چه اندازه با سطح فوتبال جهان تفاوت داریم. انتظار بر این است كه مسئولان ورزشی كشور با فراهم كردن امكانات لازم و جبران نقاط ضعف این فاصله را كم و كمتر كنند.

منبع: