نقدی بر صحبت های سلطانی فر؛ آقای وزیر سال عوض شده و موفقیت های ورزش برعكس، ناكامی ها زیاد شد

فرم نو: وزیر ورزش درحالی مدام از موفقیت های سال قبل ورزش یاد می كند كه در سال جدید ورزش ایران ناكامی های زیادی را به چشم دیده و به صورتی موفقیت های گذشته را از بین برده است!

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: دنیای ورزش و اتفاقات و حواشی آن به قدری گسترده و وسیع است كه پرداختن به آنها و تحلیل و ارزیابی شان حتی در ایده آل ترین شرایط هم با ضیق وقت مواجه می شود به خصوص اگر قرار باشد این مهم توسط شخصی مانند «وزیر ورزش» صورت گیرد كه اتفاقاً به واسطه جایگاهش و تریبون هایی كه در اختیارش قرار می گیرد، بسیار زیاد فرصت این كار را پیدا می كند اما تجربه نشان داده وی مهارتی در این زمینه ندارد یا شاید هم صلاح نیست داشته باشد.
مروری بر صحبت های وزیر ورزش در ماه های گذشته این مهم را تأیید می كند كه بخش زیادی از آنها تكراری است؛ صحبت هایی كه مطرح كردن چندباره شان دردی از ورزش دوا نمی كند و تنها نشان داده است اتفاق مثبتی در ورزش روی نداده كه وزیر در مورد آنها صحبت كند و ناچار است پرونده های گذشته را بازگو كند.
حرف های تكراری وزیر ورزش
حرف های زیر در مصاحبه ها و نشست ها و جلسات مختلف بارها تكرار شده است؛
* «سال گذشته را با موفقیت تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شروع شد. برای نخستین بار تیم ملی فوتبال دو دوره متوالی و در دو هفته مانده به انتها مسابقات به جام جهانی صعود كرد و نتیجه تاریخی هم در جام جهانی بدست آمد. در حالیكه در گروه مرگ قرار داشتیم بر خلاف تصور برخی ها نه كیسه گل شدیم و نه اینكه نتایج بدی گرفتیم بلكه بهترین و درخشان ترین نتیجه تاریخ حضور ایران در جام جهانی فوتبال به دست آمد.
* اگر در جام ملت های آسیا نیز گرفتار اشتباهات فردی نمی شدیم تیم ملی فوتبال شخصیت قهرمانی هم داشت ولی به هر حال پس از ۱۴ سال به مرحله نیمه نهایی رسیدیم.
* در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا هم برای نخستین بار دو تیم استقلال و پرسپولیس به صورت همزمان به مرحله یك چهارم راه یافتند و یكی از آنها فینالیست شد. اگر محدودیت های پنجره نقل و انتقالات وجود نداشت بطور قطع می توانست موفقیت بهتری به ارمغان آورد.
* در بازی های آسیایی و پارا آسیایی هم اتفاقات خوبی رخ داد. در بازی های آسیایی با ۶۲ مدال بیشترین تعداد مدال این بازی ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به دست آوردیم. حتی در بعضی از رشته ها پس از سال ها موفق به كسب مدال شدیم طوری كه در واترپلو پس از ۴۴ سال و در تنیس روی میز بعد از ۵۲ سال به مدال دست یافتیم. در كبدی تیم های آقایان و بانوان ما دو مدال باارزش طلا را در حضور هندوستان قهرمان جهان این رشته به دست آوردند. والیبال هم بدون حتی یك ست باخته قهرمان شد. در رشته های كشتی، تكواندو، وزنه برداری، ووشو و كاراته هم به نتایج خوبی دست یافتیم.
* در بازی های پارا آسیایی هم پس از دو دوره قرار گرفتن در جایگاه چهارم به مكان سوم صعود كردیم. ضمن اینكه صعود ۱۷ پله ای ایران در المپیك نوجوانان و قرار گرفتن در رتبه هفتم هم از دیگر موفقیت های سال قبل است.»

از اواسط سال قبل كه تكلیف ورزش ایران در بازی های آسیایی و پاراآسیایی مشخص شد و پیش از آن هم تیم ملی فوتبال به كار خود در جام جهانی اختتام داده بود، مسعود سلطانی فر در هر نشست ورزشی و غیر ورزشی (هیأت دولت) گریزی به این رویدادها و نتایج شان می زد و به مرور نتایج دیگر رویدادها یعنی المپیك جوانان، لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های فوتبال را به آنها اضافه كرد.
اینگونه وزیر ورزش رویدادهای مهم سال ۹۷ و موفقیت های ظاهری و واقعی اش را به پرونده عملكرد خود سنجاق كرد و تا به امروز در بیشتر فرصت هایی كه برای صحبت كردن به دست آورده، از آنها و یادآوری شان بهره برده است مانند:
— تاكید سلطانی فر بر سرنوشت ساز بودن سال جاری
— دولت یك ریال هم برای ۱۶ تیم لیگ برتری پرداخت نمی كند
— فدراسیون ها باید شرایط سخت اقتصادی را تحمل كنند
— فدراسیون ها ملزم به تشكیل كمیته پیشكسوتان شدند
انتظار مطرح كردن درخواست ورزشی ها مقابل معاون اول رئیس جمهور
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، مسعود سلطانی فر در آخرین تریبونی كه تا به امروز فرصت ایستادن پشت آنرا به دست آورده هم نشان داد برای گفتن حرف های تازه و بموقع تدبیر نمی نماید. بخصوص اینكه اگر معاون اول رئیس جمهور مقابل او نشسته باشد و بشود از این فرصت به سود ورزش بهره برد و امتیازات و حتی وعده های جدید گرفت.
وی شامگاه دوشنبه با حضور در محل كمیته ملی المپیك در مراسم افتتاح موزه ملی ورزش، المپیك و پارالمپیك شركت كرد. در این مراسم هم سلطانی فر گریزی زد به سال قبل و حرف های زد كه قبلا بارها آنها را مطرح كرده بود. درحالیكه بامداد دوشنبه در گفتگویی كه با عنوان «ابراز امیدواری وزیر وزش برای حضور پرقدرت و پرتعداد در المپیك توكیو» با پایگاه خبری وزارت ورزش داشت برای چندمین بار این موضوعات اشاره داشت.
حرف های قابل پیش بینی در افتتاحیه
در مراسم افتتاح موزه البته صحبت های قابل پیش بینی وزیر در حالی تكرار شد كه یكی از مخاطبان او اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود. حضور وی فرصت مناسبی بود به جهت اینكه سلطانی فر حداقل در كنار اشاره به رویدادهای سال قبل و نتایج آن، درخواست جامعه ورزش برای پرداخت پاداش مدال آوران این رویدادها و ضرورت كمك دولت در این زمینه را مطرح می كرد اما وزیر ورزش تنها به تكرار مكررات اكتفا كرد و بس.
البته این دفعه سلطانی فر در حالی صحبت های همیشگی خودرا تصریح كرد كه چند ساعت بیشتر از كلید خوردن طرح استیضاح وی در كمیسیون فرهنگی مجلس و اعلام وصول آن به هیأت رئیسه مجلس نمی گذشت.

اگر همه چیز خوب است چرا استیضاح شدید؟
شاید وزیر ورزش قصد داشت این دفعه از این تكرار مكررات بعنوان دست مایه ای برای دفاع از عملكرد خود مقابل معاون اول رئیس جمهور استفاده نماید اما واقعاً اگر این صحبت ها و تكرار مداوم آنها به منزله ارزیابی بی نقص و بدون مشكل سلطانی فر برداشت می شد، كار او برای بار دوم طی ۶ ماه گذشته به استیضاح كشیده می شد؟!
مسعود سلطانی فر كه ۳۰ ماه از تصدی پست وزارت ورزش توسط او می گذرد نباید تصور كند اگر موفقیتی هم در ورزش صورت گرفته و قدمی رو به جلو برداشته شده است ناشی از این مدت مدیریت كوتاه او نیست و گذشتگان هم در این موفقیت ها سهم داشته اند. حتی اگر بپذیریم این موفقیت ها حاصل مدیریت او بوده است، باید نقایص كمبودها و ناكامی های این ۳۰ ماه را هم بپذیرد و در مورد آنها پاسخگو باشد.
آقای وزیر سال عوض شده است
وزیر ورزش جوانان در حالی هنوز به موفقیت های سال قبل ورزش اشاره می كند كه «سال» عوض شده و روند موفقیت های ورزش هم برعكس شده است! نقاط قوتی كه سال قبل در ورزش وجود داشت و موجب افتخار وزیر و وزارتخانه بود حالا به نقاط ضعف تبدیل گشته اما سلطانی فر اشاره ای به آنها نمی كند!
ناكامی استقلال و پرسپولیس را ندیدید؟
حضور استقلال و پرسپولیس در یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا یكی از فاكتورهایی بود كه سلطانی فر از آن بعنوان موفقیت یاد می كرد اما حالا كه این دو تیم در مرحله مقدماتی حذف شده اند چرا اشاره ای به آن ندارد؟
ضعیف ترین نتایج در جودو و تكواندو
وزیر ورزش باید خوب بداند كه سال عوض شده و روند موفقیت های ورزش هم برعكس سال قبل پیش می رود، رقم خوردن ضعیف ترین نتایج جودو در ۲۵ سال اخیر و رقم خوردن ضعیف ترین نتایج تیم ملی تكواندو ایران در جهان همچون این ناكامی هاست كه باید آنها را در كنار حذف زودهنگام استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا گذاشت.
تمركز روی موفقیت های آینده باشد
بهتر است وزیر ورزش نگاهی واقعی تری به رویدادهای ورزشی داشته باشد و در سال كسب سهمیه المپیك تمركز بیشتری روی اتفاقات پیش رو داشته باشد و از موفقیت های گذشته بیرون بیاید تا ورزش ایران سال آینده هم روی خوش موفقیت و مدال آوری را ببیند نه اینكه همچنان در خواب موفقیت های قبل باشد!

منبع: