هفته آینده و با اعمال نظرات IOC؛ اساسنامه كمیته ملی المپیك به دولت ارسال می‎شود

به گزارش فرم نو كمیته بین‎المللی المپیك با تاكید بر مواردی همچون عدم حق رای دبیركل و خزانه‎دار، اساسنامه كمیته ملی المپیك را تایید كرده است؛ این اساسنامه هفته آینده برای هیات وزیران ارسال می‏‎شود.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اساسنامه اصلاحی كمیته ملی المپیك كه بهمن ماه سال قبل به منظور بررسی و دریافت مصوبه در اختیار كمیته بین المللی المپیك قرار داده شده بود، مصوبه لازم از جانب این نهاد بین المللی را گرفت.
كمیته بین المللی المپیك طی ماه های گذشته برای تاییدیه اساسنامه ارسالی از جانب ایران، صحبت های شفاهی با مدیران كمیته ملی المپیك داشته و نظرات خویش را در مورد بخش های مختلف آن اعلام نموده است. مسئولان IOC در مورد برخی موارد مطرح در اساسنامه دریافتی از ایران بحث هایی داشتند و در نهایت هم كمیته ملی المپیك را مجاب به پذیرش آنها كردند و همچون در ارتباط با حق رأی دبیركل و خزانه دار.
انتخاب دبیركل و خزانه دار خارج از جریان مجمع انتخاباتی و با معرفی گزینه پیشنهادی توسط رئیس كمیته و تاییدیه آن توسط هیأت اجرایی یا مجمع، و مبحث حق رأی متصدیان این دو پست همچون تغییراتی بود كه در اساسنامه اصلاحی لحاظ شده بود. در ارتباط با این بخش اساسنامه، تاكید IOC بر این بود كه خزانه دار و دبیركل نباید حق رأی داشته باشند. در همین رابطه اعضای هیأت اجرایی مكاتباتی باردیگر ای با IOC داشتند تا حق رأی این افراد محفوظ بماند اما با مخالفت باردیگر كمیته بین المللی المپیك مواجه گشتند.
مورد دیگری كه كمیته بین المللی المپیك بر آن تاكید داشته در مورد بركناری افراد است و اینكه این كار فقط توسط مجمع باید صورت گیرد نه كمیسیون اخلاق.
كمیته ملی المپیك با لحاظ كردن این موارد، تصویب اساسنامه خود توسط كمیته بین المللی المپیك را به سرانجام رسانده است. این اساسنامه هفته آینده با همین شرایط برای دولت ارسال می شود تا مصوبه هیأت وزیران را هم بگیرد.
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اصلاح اساسنامه كمیته ملی المپیك از آبان ماه سال ۹۵ و پس از ابلاغ قانون انتزاع دو كمیته ملی المپیك و پارالمپیك از یكدیگر در دستور كار قرار گرفت. طبق این قانون، كمیته ملی المپیك موظف به اعمال اصلاحات لازم در اساسنامه خود، ظرف حداكثر سه ماه بود اما این كار تا به امروز به تأخیر افتاده است.