تصمیمی كه بزودی اعلام می شود؛ حدادی و فدراسیون به خط آخر رسیدند، ادامه راه یا خداحافظی

فرم نو: اختلافی كه بین قهرمان پرتاب دیسك و فدراسیون دوومیدانی به خاطر میزان بودجه آماده سازی برای حضور در المپیك توكیو بوجود آمده بود به خط آخر رسیده و بزودی تكلیف این ورزشكار مشخص خواهد شد.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: از دست دادن «مك ویلكینز» مربی آمریكایی احسان حدادی كه به تازگی با چینی ها قرارداد همكای منعقد كرده، بهانه دیگری بود به جهت اینكه دلخوری های این دونده كشورمان از وضعیتِ بلاتكلیف خود و بی توجهی هایی كه مدعی است از سوی فدراسیون شاهد آن است، علنی ترشود.
البته گلایه های احسان حدادی مسئله جدید و مربوط به امروز و روز گذشته نیست. او از زمان آغاز دوره ریاست مجید كیهانی در فدراسیون دوومیدانی (شهریورماه ۹۴) با وی مشكل و اختلاف نظر داشت و حالا پس از گذشت بیشتر از سه سال این اختلافات و تنش ها به اوج رسیده طوریكه پای وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك را هم به میان كشیده تا شاید تصمیم گیری های مدیران این دو نهاد بتواند پایانی بر تمام حرف و حدیث های این روزهای دوومیدانی باشد.
در اینكه حدادی یكی از بهترین های تاریخ دوومیدانی ایران به حساب می آید، شكی نیست. ورزشكاری كه دو سال پس از كسب نخستین مدال های آسیایی و جهانی خود در رده سنی جوانان، موفق شد در بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه، دوومیدانی ایران را پس از ۳۲ سال صاحب مدال طلای این بازی ها كند و حالا با چهار قهرمانیِ متوالیِ این بازی ها، پرافتخارترین ورزشكار ایران در تاریخ بازی های آسیایی بشمار می رود.
حدادی حتی در انتها سال ۲۰۱۸ میلادی هم به لطف پرتاب ۶۸.۸۵ متری كه در چولا ویستای آمریكا داشت در رده پنجم بهترین پرتابگران دیسك جهان پارسال میلادی قرار گرفت. با همه اینها وی به خاطر تمام حرف و حدیث ها و مشكلاتی كه با فدراسیون دوومیدانی و مدیریت این فدراسیون دارد در آستانه كنار رفتن از دنیای قهرمانی قرار گرفته است.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، البته قرار نبود كه سرنوشت حدادی در دوومیدانی و مشكلاتی كه با مدیریت این رشته دارد، به اینجا كشیده شود. بنابراین پس از بازی های آسیایی، كمیته ملی المپیك كه روی حدادی بعنوان یكی از سرمایه های ورزش برای مدال آوری احتمالی در المپیك ۲۰۲۰ توكیو حساب كرده بود، به پرونده اختلافات این پرتابگر با رئیسش ورود كرد تا صلح لازم را میان آنها برقرار كند اما نتیجه این ورود و جلساتی كه سیدرضا صالحی امیری به صورت جداگانه با شخصِ احسان حدادی و مجید كیهانی و حتی همزمان با آنها داشت، چیزی نشد كه انتظار می رفت حداقل برای خودِ حدادی!
در جریان نشست هایی كه میان رئیس كمیته ملی المپیك با حدادی و كیهانی برگزار گردید قاعدتا صحبت های زیادی به میان آمد و گلایه ها و دلایل هر یك از آنها هم از وضع موجود عنوان شد. مهمترین بحث اما در مورد مسائل مالی بود و اختلافی كه دو طرف یعنی حدادی و كیهانی در مورد رقم پیشنهادی برای آماده سازی المپیك آینده دارند.
احسان حدادی بنا به درخواست كمیته ملی المپیك به صورت مكتوب برنامه های خود تا المپیك توكیو و بودجه مورد نیاز برای اجرای آنرا عرضه كرده است. مشابه همین كار هم از سوی فدراسیون دوومیدانی در ارتباط با برنامه مورد نظر برای این پرتابگر و بودجه ای كه برای آن مناسب دیده و توانایی تامینش را دارد، انجام شده است. در همین زمینه هم اما اختلاف دو – سه میلیاردی وجود دارد و همین مسئله منجر به اتخاذ تصمیمات جدیدی شده است.
خبرنگار مهر كسب اطلاع كرده كه حدادی متقاضی بودجه ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی شده تا بتواند برای المپیك ۲۰۲۰ آماده شود در صورتی كه بودجه پیشنهادی فدراسیون دوومیدانی برای وی و برنامه هایش حدود یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون بوده است. البته مجید كیهانی می خواهد برای حفظ این ورزشكار و پشتیبانی از برنامه هایی كه دارد كمك مالی هم از وزارت ورزش بگیرد اما هنوز سلطانی فر در این مورد پاسخ مثبتی نداده است.
در هر صورت حدادی كه طی سال قبل میلادی بارها ركوردزنی كرد و به غیر از بازی های آسیایی در مراحل مختلف دایموند لیگ هم نتایج قابل توجهی گرفت، همچنان درگیر اختلافاتش با فدراسیون دوومیدانی است چون كه بودجه درخواستی اش به قدری زیاد است كه بطور قطع با آن موافقت نخواهد شد.

درست است كه احسان حدادی در المپیك ۲۰۱۲ لندن و با نایب قهرمانی در مسابقات پرتاب دیسك این بازی ها برای نخستین ورزش ایران را در رشته ای غیر از كشتی، وزنه برداری و تكواندو صاحب مدال كرد اما قرار نیست مدیران ورزش با زیاده خواهی های وی كنار بیایند. وی باید یا با بودجه پیشنهادی فدراسیون كه شاید كمكِ وزارت هم به آن اضافه شود، كنار بیاید و با آن روند آماده سازی تا المپیك توكیو را بپیماید یا اینكه از دوومیدانی و دنیای قهرمانی كنار برود. هر چند تلاش مسئولان ورزش در جهت پشتیبانی از این ورزشكار است اما از آنجائیكه چنین خواسته هایی از جانب حدادی قبل از این هم وجود داشته و اختلافات بین او و رئیس وقت را تشدید كرده است، به نظر می آید این دفعه مسئولان وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك قصد دارند مقابل درخواست وی بایستند و كار را به سمتی پیش ببرند كه یا به برنامه فدراسیون تن دهد یا با ورزش قهرمانی و حضور در المپیك خداحافظی كند. مقرر است بزودی نظرات فدراسیون، كمیته ملی المپیك و وزارت ورزش در مورد بودجه در نظر گرفته شده برای آماده سازی حدادی جمع بندی شود و به صورت مكتوب به وی اعلام گردد تا او تصمیم نهایی برای ماندن با شرایط اعلام شده و یا كنار رفتن از ورزش قهرمانی را بگیرد. همه اینها درحالی است كه بررسی فنی از نتایج احتمالی حدادی برای بازیهای المپیك ۲۰۲۰ توكیو خیلی امیدواركننده نیست. هرچند از آنجائیكه فاصله بسیاری تا بازیها مانده است به نظر می آید وی بتواند به شرایط مطلوب برای كسب مدال نزدیك شود.