مهر در گزارشی بررسی كرد؛ رقابت ۷۳ مدعی ریاست برای ۸ صندلی، پنج فدراسیون در انتظار تغییرات

به گزارش فرم نو برگزاری انتخابات هشت فدراسیون ورزشی كه ۷۳ مدعی را برای نشستن روی صندلی ریاست پشت صندوق های رای دارند، كار وزارت ورزش برای برگزاری مجامع این فدراسیون ها را سخت كرده است.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: برنامه ای كه وزارت ورزش در ایام ابتدایی سال در ارتباط با فدراسیون ها و مجامع انتخاباتی آنها داشت در خصوص برگزاری انتخابات در ۱۳ فدراسیون شمشیربازی، سواركاری، بدمینتون، قایقرانی، بولینگ و بیلیارد، اسكواش، انجمن های ورزشی، تنیس (خاكی)، ووشو، ورزش همگانی، كونگ فو، تیروكمان و گلف بود. حتی قرار بر این بود تا مجمع انتخاباتی ۴ فدراسیون در نیمه نخست سال برگزار گردد و انتخابات سایر فدراسیون ها هم در نیمه دوم سال صورت گیرد.
با عرضه این برنامه كلی، انتخابات فدراسیون ها امسال با برگزاری مجمع فدراسیون تیروكمان شروع شد و در ۶ فدراسیون شمشیربازی، سواركاری، اسكواش، گلف، بدمینتون و بولینگ و بیلیارد مورد پیگیری قرار|گرفت. در این میان اما تصویب و ابلاغ قانون منع به كارگیری بازنشسته ها و اجرای آن در بعضی فدراسیون ها، برنامه های انتخاباتی وزارت ورزش را دستخوش تغییراتی الزامی كرد.
از این میان فدراسیون هایی كه شامل قانون ابلاغی شدند، فدراسیون هایی مانند هاكی و قایقرانی در لیست انتخابات وزارت ورزش قرار داشتند اما ورزش های ناشنوایان، چوگان، هندبال، سه گانه و جودو فدراسیون هایی بودند كه به واسطه اجرای قانون منع به كارگیری بازنشسته ها، به لیست انتخابات وزارت ورزش اضافه شدند.
بدین ترتیب لیست فدراسیون هایی كه باید انتخابات آنها هرچه زودتر برگزار گردد نسبت به آنچه در شروع سال اعلام شده بود، افزایش پیدا كرد. بعضی از این فدراسیون ها به علت اعمال قانون بازنشستگی و برخی هم به علت آخر دوره چهار ساله یا استعفا، در بلاتكلیفی مدیریتی به سر می برند. علاوه بر این هستند فدراسیون هایی كه در ایام پایانی سال جاری یا نخستین هفته های سال آینده دوره مدیریت رئیس شان تمام می شود و وزارت ورزش باید آنها را هم در نوبت انتخابات قرار دهد.
۷۳ نفر به دنبال ریاست در ورزش
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، از میان ۷ فدراسیونی كه قانون منع به كارگیری بازنشسته ها در مورد آنها اعمال شده، وزارت ورزش با تعیین مهلت ثبت نام كاندیداها، مقدمات كار برای انتخابات ۶ فدراسیون را شروع كرد. هندبال، چوگان، سه گانه، قایقرانی، ورزش های ناشنوایان و هاكی فدراسیون هایی هستند كه ثبت نام كاندیداهای آنها انجام شده است. در مجموع ۶۷ نفر برای ریاست این فدراسیون ها ثبت نام كرده اند. باآنكه هنوز پروسه تائید صلاحیت مدیریتی آنها توسط وزارت ورزش و مراجع ذی صلاح به آخر نرسیده است.
علاوه بر این، انجمن های ورزشی و تنیس هم دو فدراسیونی هستند كه به علت آخر دوره مدیریت، در نوبت انتخابات هستند. ثبت نام كاندیداهای این فدراسیون ها انجام شده و طبق نتیجه ای كه در انتها بررسی صلاحیت آنها اعلام شده، مقرر است انتخابات هر یك از این دو فدراسیون با ۳ كاندیدا برگزار گردد.
در مجموع ثبت نام هایی كه برای انتخابات فدراسیون ها انجام شده، نشان داده است فدراسیون هایی كه سال ها از مدیریت تك نفره آنها می گذرد، متقاضی بیشتری برای ریاست دارد مانند هاكی و ورزش های سه گانه.
اسامی كاندیداهای ۸ فدراسیونی كه برگزاری انتخابات آنها در دستور كار وزارت ورزش قرار دارد، به شرح زیر است:
هندبال؛ صندلی خالی رحیمی ۱۸ متقاضی دارد
علیرضا رحیمی در جهت اجرای قانون منع به كارگیری بازنشسته ها، ۱۲ آبان ماه از ریاست فدراسیون هندبال استعفا داد درحالیكه وی ۱۷ اسفندماه سال قبل با برگزاری مجمع انتخاباتی، عهده دار این مسئولیت شده بود. در هر صورت به واسطه این استعفا برگزاری زودهنگام مجمع انتخاباتی هندبال در دستور كار وزارت ورزش قرار گرفت.
البته در مورد فدراسیون هندبال و تعداد كاندیداهای ریاست این فدراسیون كه ثبت نام از آنها چند روز پیش به آخر رسید، علاوه بر عدد و رقم، نام های زیادی هم مطرح گردیده است اما آنچه وزارت ورزش تائید كرده، نام نویسی ۱۸ نفر است. البته هنوز لیست رسمی و تائید شده در مورد كاندیداهای این فدراسیون منتشر نشده اما گفته می گردد كه میترا نوری، محمد طالب پور، مرتضی حسن پور، علیجانی، حمید علی آقا نژاد، محمد پوركیانی، سید رضا مهدوی، احمد گواری، هادی خلیلی، توحید جوادی، علیرضا پاكدل، خسرو ابراهیم زاده و مهدی واعظی همچون نفراتی هستند كه برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون هندبال ثبت نام كرده اند.
ورزش های سه گانه؛ ۱۶ كاندیدا به دنبال جایگاه قدیمیِ سردار صبور
فدراسیون ورزش های سه گانه طی سال های گذشته به صورت متوالی توسط سردار صبور مدیریت شد اما استعفای وی كه ۲۹ مهرماه و به خاطر قانون بازنشستگی انجام شد، نشان داد متقاضیان صندلی وی هم كم نیستند. این مورد را ثبت نام ۱۶ كاندیدا برای دوره آتی ریاست ورزش های سه گانه ثابت می كند.
سید اصغر آزوره، فاطمه ابوالقاسمی هدشی، امین احمدی، بابك امیری نژاد، مهرعلی باران چشمه، علی اكبر حسن پور حیدری، فروزان زاهدمنش، بهمن صفری مرمتی، ایرج عرب، منوچهر عزیزی، عبدالرحمن قاسمی نافچی، مهدی گودرزی، مهدی مبینی، مسعود محمدی جوزدانی، سیدرضا میر ابوطالبی و غلامرضا نبات چیان ۱۶ كاندیدای فدراسیون ورزش های سه گانه هستند. این فدراسیون فعلا با سرپرستی احمد نامنی فعالیت های خویش را دنبال می كند.
هاكی؛ اعلام آمادگی ۱۱ كاندیدا
هاكی باآنكه جزو فدراسیون های مشمول قانون بازنشستگی بود اما فوت بهرام شفیع رئیس چندساله این فدراسیون، روند برگزاری انتخابات این فدراسیون را تسریع كرد. طوریكه به محض معرفی حسن اباذری بعنوان سرپرست این فدراسیون، ثبت نام كاندیداهای آن هم انجام شد.
در این پروسه ۱۱ نفر به نام های علی اصغر طهماسبی، فاطمه ابوالقاسمی، رمضانعلی دولو، اكبر قاسمی، حسین شهریاری، مسعود مختاری، یدالله غیاثیان، بهرام قدیمی، احمد كاظمی، مرتضی یحیی پور و علی یاور عزیز پور برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی رسمی كردند.
قایقرانی؛ فدراسیونی با ۱۰ كاندیدای ریاست
غلامرضا امینی هم جزو روسایی بود كه صندلی خود در فدراسیون قایقرانی را به خاطر قانون منع به كارگیری بازنشسته ها تحویل داد باآنكه دوره ریاست وی امسال به آخر می رسید. در هر صورت با رفتن وی و معرفی احمد گواری بعنوان سرپرست، مشخص شد كه محمد بابایی، سیدرضا میر ابوطالبی، ناصر طالبی، دكتر سعید كاظمی و محسن میلاد، امیر شقاقی، ابراهیمی نیا، علیرضا سهرابیان، رضا گل محمدی و یحیی یحیائی متقاضیان ریاست در قایقرانی هستند. این ۱۰ نفر ثبت نام قطعی خویش را انجام داده اند.
ورزش های ناشنوایان؛ ۸ نفر به دنبال ریاست كم سر و صدا
كرم الله علیمرادی، مهران تیشه گران، مسعود فراهانی، عارف سعیدی، كاظم نظم ده، سعید كاظمی، افشین داوری و رمضانعلی دولو ۸ كاندیدای فدراسیون ورزش های ناشنوایان هستند؛ فدراسیونی كم سر و صدا كه این روزها با سرپرستی حسن سلگی برنامه های خویش را دنبال می كند. قبل از این مصطفی كریمی ریاست فدراسیون ورزش های ناشنوایان را عهده دار به خاطر بازنشستگی كنار رفت.
چوگان؛ اعلام آمادگی ۴ كاندیدا برای مدیریت كاملا ایرانی
میعاد صادقی، محمد مهاجرلو، فرهاد نظری و امیررضا شاپوری چهار نفری هستند كه برای ریاست چوگان ثبت نام كرده اند. رشته ای كه از بازی های كهن ایرانی بشمار می رود و ثبت جهانی آن به نام ایران هم سبب رونق بیشترش شده است. یاشار بی غم سرپرست این فدراسیون است. وی جایگزین حجت الله دهخداییِ بازنشسته شده است.
انجمن های ورزشی و تنیس؛ فدراسیون هایی با سه كاندیدا
دوره ریاست محمد علیپور و مجید شایسته در فدراسیون های انجمن های ورزشی و تنیس به ترتیب ۱۷ و ۱۹ آبان ماه به آخر رسید. قبل از آن ثبت نام كاندیداها برای برگزاری انتخابات این دو فدراسیون انجام شد. بر این اساس و برای فدراسیون انجمن های ورزشی ۹ نفر ثبت نام كردند اما علاوه بر رد صلاحیت بعضی از آنها، تعدادی هم انصراف دادند و بدین ترتیب تعداد كاندیداها به سه نفر كاهش پیدا كرد. صمد ولی زاده، احمد اسدزاده و محمد علیپور كاندیداهای این فدراسیون هستند.
مجید شایسته، ایرج رحمانی و عبدالرضا آریانفر هم نفراتی هستند كه در انتخابات پیش روی فدراسیون تنیس شركت خواهند داشت. البته گفته می گردد یكی از این كاندیداها كه سابقه زیادی هم ندارد از جانب مراجع ذیصلاح تایید نشده است.
رقابت ۷۳ نامزد برای ۸ صندلی
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، بدین ترتیب ۷۳ نفر بعنوان كاندیدا به دنبال صندلی ریاست در ۸ فدراسیون هستند. در این میان مقرر است طی بزودی صلاحیت مدیریتی ۶۷ كاندیدای فدراسیون های هندبال، چوگان، سه گانه، قایقرانی، ناشنوایان و هاكی در كمیسیون تطبیق شریط احراز مدیریت وزارت ورزش بررسی و نتیجه آن بر مبنای ماده ۶ آئین نامه انتخابات اعلام گردد.
البته كاندیداهایی كه در این مرحله با مشكلی بابت تائید صلاحیت مدیریتی مواجه شوند، یك هفته فرصت دارند، مدارك لازم را برای رسیدگی های تكمیلی عرضه كنند. در ادامه هم پرونده كاندیداها برای تائید صلاحیت توسط مراجع ذی صلاح وارد مرحله بعدی می گردد تا با مشخص شدن نتیجه، زمان انتخابات تعیین شود.
در مورد فدراسیون های تنیس و انجمن های ورزشی هم هنوز زمانی برای برگزاری انتخابات اعلام نشده است. گفته می گردد عدم اعلام نتیجه بررسی صلاحیت كاندیداها توسط مراجع ذی صلاح دلیل این مورد است.
یك تیر و دو نشان كاندیدا برای كسب كرسی
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در بین افرادی كه برای ریاست چهار سال آتی فدراسیون ها ثبت نام كرده اند، هستند افرادی كه یك تیرو دو نشان كرده و همزمان برای بیشتر از یك فدراسیون نام نویسی كرده اند تا شاید حداقل در انتخابات یكی از آنها به نتیجه برسند. همچون این كاندیداها می توان به رمضانعلی دولو اشاره نمود كه كاندیدای فدراسیون هاكی و ورزش های ناشنوایان است و فاطمه ابوالقاسمی كه برای دو فدراسیون ورزش های سه گانه و هاكی كاندیدا شده است.
پُر سر وصدا اما بلاتكلیف
كشتی و جودو همچون فدراسیون های همیشه پرسروصدا در ورزش هستند بلاتكلیف ترین روزهای مدیریتی خویش را سپری می كنند. كشتی كه به خاطر استعفای رسول خادم این روزها با سرپرستی حمید بنی تمیم اداره می گردد و جودو هم به خاطر قانون منع به كارگیری بازنشسته ها و استعفای محمد درخشان، روزهای سرپرستی عمادی را پشت سر می گذارد. این در شرایطی است كه وزارت ورزش هنوز در ارتباط با این دو فدراسیون و برگزاری انتخابات آنها، هیچ اقدامی حتی در حد تعیین مهلت ثبت نام از كاندیداها انجام نداده است.
۵ فدراسیون در نوبت انتظار
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، وزارت ورزش در حالی به خاطر بلاتكلیفی مدیریتی ۱۰ فدراسیون هندبال، چوگان، ورزش های سه گانه، قایقرانی، ورزش های ناشنوایان، هاكی، انجمن های ورزشی، تنیس، كشتی و جودو و ضرورت برگزاری انتخابات آنها تا قبل از آخر سال، روزهای پُر رفت و آمدی در پیش خواهد داشت كه باید همزمان برگزاری به موقع انتخابات ۵ فدراسیون دیگر را هم در دستور كار قرار دهد. فدراسیون هایی كه دوره مدیریت آنها در ایام پایانی امسال یا نخستین هفته های سال آینده تمام می شود و طبق قانون باید قبل از آن، انتخابات شان برگزار گردد.
دوره ریاست مهدی علی نژاد در فدراسیون ووشو ۱۳ اسفندماه تمام می شود. ۲۵ فروردین ماه هم آخر دوره ریاست فاطمه هاشمی در فدراسیون بیماری های خاص است. ۷، ۱۶ و ۱۹ اردیبهشت ماه سال آینده هم به ترتیب زمان آخر دوره ریاست علی مرادی در فدراسیون وزنه برداری، محمود رشیدی در فدراسیون ورزش های رزمی و علی مجدآرا در فدراسیون ورزش های همگانی است.
وزارت ورزش قاعدتا باید از حالا به فكر انتخابات این فدراسیون باشد تا بلاتكلیفی طولانی مدت و غیرقانونی فدراسیون هایی مانند تنیس و انجمن های ورزشی گریبانگیر آنها نشود.