مهر در گزارشی بررسی كرد؛ دلایل انفجار مرگبار مجموعه انقلاب مشخص شد، فعلا مقصر دو گاز هستند

فرم نو: درحالی كه نزدیك به سه ماه از مرگ سه جوان بر اثر انفجار در موتورخانه آكادمی ملی المپیك می گذرد هنوز هیچ مقام و یا نهادی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: انفجار مهیبی كه شامگاه ۱۶ مردادماه در محل موتورخانه و تاسیسات آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك رخ داد، منجر به آتش سوزی در محل و جان باختن سه نفر از كارگران شد. البته ماموران آتش نشانی بلافاصله بعد از انفجار در صحنه حاضر شدند و وضعیت را به خوبی كنترل كردند كه اگر غیر از این بود چه بسا آتش سوزی گسترده ای تولید می شد و ساختمان آكادمی كه محل اردوی ورزشكاران اعزامی به بازی های آسیایی هم بود، تخریب زیادی می شد.

با این حال اما تابحال هیچ یك از مسئولان ورزش به صورت رسمی مسئولیت این حادثه مرگبار را بر عهده نگرفته یا اقدام قابل توجهی برای پیگیری آن نداشته اند. البته صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك در نخستین ساعت ها پس از وقوع حادثه به علت احتمالیِ آن اشاره و عنوان نمود در این زمینه باید گزارش های كارشناسی عرضه شود.
چند ساعت پس از وقوع این حادثه، تماس خبرنگار مهر برای پیگیری مبحث از مدیریت شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی بی نتیجه ماند چون كه روابط عمومی شركت تاكید داشت حادثه ارتباطی با این نهاد ندارد. در جهت همین پیگیری ها محمد لاله مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب هم صراحتا اعلام نمود كه مسئولیت انفجار با ما نیست.
وی در همین رابطه و در واكنش به پیگیری اخیر خبرنگار مهر مجدد بر این مورد تصریح كرد و اظهار داشت: آكادمی ملی المپیك در جغرافیایی مجموعه ورزشی انقلاب گنجانده شده اما به لحاظ كاری و مدیریتی، مستقل از ماست. گزارش آتش نشانی هم در اختیار ما قرار نگرفته است. قاعدتا باید گزارش كارشناسی در مورد دلیل انفجار به كمیته ملی المپیك و آكادمی اعلام شده باشد.
این در حالی است كه مدیریت آكادمی ملی المپیك تابحال واكنشی در مورد انفجار مهیب نداشته است. دو ماه از آن حادثه مرگبار در آكادمی ملی المپیك می گذرد اما پیگیری خبرنگار مهر برای اطلاع از دلایل آن توسط رضا قراخانلو مدیریت این آكادمی به نتیجه ای نرسید. این درحالی است كه گزارش آتش نشانی در مورد حادثه تلخِ ورزش مشخص شده است.
محمود قدیری معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكید بر این موضوع، گزارش كارشناسی را تشریح و تصریح كرد كه پرونده برای پیگیری در اختیار مراجع قضایی گذاشته شده است.
تشریح دلیل انفجار آكادمی ملی المپیك توسط معاون سازمان آتش نشانی
این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینكه اشتباه صورت گرفته برای شارژ كپسول های گاز منجر به انفجار در آكادمی ملی المپیك شد، اظهار داشت: كپسول مخصوص به گاز نیتروژن (N۲) به اشتباه با گاز اكسیژن شارژ شده بود و همین مسئله عامل انفجار شد. طبق بررسی های انجام شده در آزمایشگاه، ۹۹/۸ درصد مخزن گاز نیتروژن، با اكسیژن پُر شده بود.
وی با تاكید بر عواقب جابه جایی اینچنینی در مخازن مربوط به گاز اكسیژن و نیتروژن تصریح كرد: برخلاف نیتروژن كه گازی بی اثر است، اكسیژن خطرات زیادی دارد چون كه ناخالصی اكسیژن كمتر از ۲ درصد است و بنابراین اگر به روغن برسد خیلی زود منجر به انفجار می گردد. حتی اگر با دست چرب مخزن مربوط به گاز اكسیژن باز شود، تولید انفجار می كند. همین مسئله و اشتباهی كه در تزریق گاز اكسیژن به كپسول مربوط به گاز نیتروژن انجام شده بود، منجر به انفجار شد.
قدیری با یادآوری اینكه بلافاصله پس از حادثه ۲ ایستگاه آتش نشانی با امكانات كامل در محل وقوع حادثه در آكادمی ملی المپیك حاضر شد و شخصا هم در محل حاضر شدم، در مورد پیگیری گزارش این حادثه توضیح داد.

ارسال پرونده انفجار مرگبار آكادمی به مراجع قضایی
وی در این رابطه اظهار داشت: پرونده مربوط به گزارش وقوع آتش سوزی در آكادمی ملی المپیك در اختیار مراجع قضایی و نهادهای مربوطه قرار گرفته تا مورد پیگیری قرار بگیرد. به هر حال در این حادثه سه فرد جوان جان خویش را از دست دادند كه دو نفر از آنها با هم برادر بودند.
معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی با تاكید بر اینكه مسائل ایمنی و عدم توجه به آنها نقشی در این حادثه نداشته، اظهار داشت: كسپول های گاز اكسیژن و نیتروژن با رنگ آمیزی مجزا و نوشتن نام گازها روی آنها، باید به خوبی از یكدیگر قابل شناسایی باشند تا اینگونه احتمال خطا از جانب كارگر و متخصص كمتر شود. در دنیا در این زمینه استاندارهایی وجود دارد كه اینجا رعایت نشده و سبب این اتفاق شده است.
قدیری تصریح كرد كه ندانم كاری و عدم توجه به استانداردها سبب انفجار در آكادمی ملی المپیك شد.