استاد فرشچیان معمار فرهنگ و هویت ایران زمین است

Williams Brown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolor, alias aspernatur quam voluptates sint, dolore doloribus voluptas labore temporibus earum eveniet, reiciendis.

Categories


به گزارش فرم نو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مکتب فکری و هنری این استاد فرزانه باید بعنوان میراثی زنده و الهام بخش به نسل های آینده منتقل شود.
به گزارش فرم نو به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عصر دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ در آیین افتتاحیه نمایشگاه «همای نگارگری ایران» که به یاد استاد فقید محمود فرشچیان در کوشک اراضی عباس آباد برگزار گردید، گفت: حضور در این مراسم، ادای احترام به ساحت مردی است که ایران زمین به او دین دار است. روح استاد فرشچیان همچنان بر فضای فرهنگی این سرزمین سایه افکنده و باور عمیق همه ما اینست که آن مرد بزرگ در بین ما حیات روحانی دارد. ایران تا ایران است، فرشچیان هم خواهد بود. وی با ابراز تقدیر از بانیان این رویداد فرهنگی اضافه کرد: به نمایندگی از خود و از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران، از مجموعه فرهنگی اراضی عباس آباد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی همراهان و همکارانی که در ایجاد این اقدام فاخر فرهنگی نقش آفرین بودند، صمیمانه قدردانی می کنم. وزیر میراث فرهنگی در ادامه با تبیین جایگاه استاد فرشچیان در حافظه تاریخی و فرهنگی ملت ایران اشاره کرد: سرمایه ها دوگونه اند؛ سرمایه هایی که با عمر انسان پایان می یابند و از آنها به عنوان سرمایه های مادی یاد می شود و سرمایه هایی که مانا و ماندگارند. استاد فرشچیان از شمار سرمایه های ماندگار ایران زمین است؛ سرمایه ای که تا آن زمان که ایران در این جغرافیا حضور و ظهور دارد، نام و یاد او هم زنده و پایدار خواهد ماند. وی اشاره کرد: استاد فرشچیان فراتر از خلق آثار هنری، معمار فرهنگ ایران زمین بود. هنگامی که از معمار فرهنگ سخن گفته می شود، منظور شخصیتی است که بنیان های هویت، ارزش و تداوم فرهنگی یک ملت را سامان می بخشد. فرشچیان یکی از بانیان هویت فرهنگی ایران است، جایگاهی که از آن باید به عنوان مقام والای معماران هویت فرهنگی یاد کرد. صالحی امیری با اشاره به جنبه انسان سازانه مکتب فرشچیان اظهار داشت: استاد فرشچیان در زمان حیات خود انسان هایی تربیت کرد و مکتبی پدید آورد که تا همیشه در تاریخ فرهنگ ایران، انسان ساز باقی خواهد ماند. شاگردان ایشان حامل فرهنگ، خلاقیت و گفتمان این استاد سترگ هستند و این جریان فرهنگی در نسل های آینده هم استمرار خواهد یافت. در ادبیات فرهنگی ما، کمتر کسی به چنین جایگاه انسان سازی، حتی بعد از حیات خویش، دست یافته است. وی ادامه داد: استاد فرشچیان عامل حیثیت، اعتبار و غرور ملی ایرانیان در جهان بود. او به جامعه ایران اعتبار بخشید، حیثیت فرهنگی این سرزمین را ارتقا داد و پیام آور صلح، محبت و انسانیت بود. فرهنگ از جنس قدرت نرم است و استاد فرشچیان پرچم دار قدرت نرم ایران زمین به شمار می رفت. آثار او سرشار از پیام انسان سازی، هویت سازی، صلح و محبت است. بر این اساس می توان اظهار داشت که فرشچیان چشمه ای جوشان است که همه تشنگان فرهنگ و هنر در راه این چشمه سیراب می شوند. وزیر میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به ایمان، تعهد و دلبستگی استاد فرشچیان به ایران، اسلام و خاندان (ع) بیان نمود: این هنرمند بزرگ با تمام وجود به ایران عشق می ورزید و همواره دغدغه ایران را در دل داشت. همگان مشاهده کرده اند که او چطور با اخلاص و ایمان، آثاری در وصف خاندان (ع) خلق کرد؛ آثاری که در دیار خراسان و مشهد و در کربلا آفریده شد و تحسین بزرگان فرهنگ و هنر نه فقط در ایران بلکه در سراسر دنیا اسلام را برانگیخت. صالحی امیری با تأکید بر لزوم شناخت و ترویج مکتب فکری و هنری استاد فرشچیان تصریح کرد: از این پس باید به مکتب فرشچیان به مثابه یک مکتب جامع فرهنگی، معرفتی و تمدنی نگریسته شود. این مکتب باید به نسل جوان آموزش داده شود تا بداند اگر امروز در این سرزمین احساس هویت، فرهنگ، شخصیت و انسانیت وجود دارد، ریشه در سرمایه های ماندگار و ارزش های بنیادینی دارد که بزرگان فرهنگ و هنر، همچون فرشچیان، برای ملت ایران به یادگار نهاده اند. ایشان در ادامه در تحلیل ماهیت آثار استاد فرشچیان اظهار داشت: هر یک از آثار استاد فرشچیان تنها یک تصویر نیست، بلکه پیکره ای زنده از جسم و روح است. جسم اثر همان مجموعه زیبایی شناسی و ترکیب بصری است که مخاطب آنرا می نگرد، اما روح اثر، حقیقتی است که انسان را به تأمل، تحرک و جوشش درونی فرامی خواند. هر بیننده ای در مقابل آثار او، بخصوص آثار خاص و معنوی، گرفتار حیرت و احساس غرور می شود که در روزگاری زیسته است که با چنین بزرگی هم عصر بوده است. وزیر میراث فرهنگی سپس با اشاره به روح مسئولیت پذیری استاد فرشچیان نسبت به آثار خویش تا واپسین روزهای زندگی گفت: در واپسین روزهای حیات، استاد فرشچیان در مکاتبه ای با دکتر پزشکیان نسبت به حفظ و صیانت از آثار خود ابراز نگرانی کرده بودند تا مبادا در گذر زمان گرفتار صدمه شوند. این رفتار، مبین آن است که ایشان تا آخرین لحظه عمر، دل نگران سرنوشت فرهنگی آثار خود بودند. او در آخر خطاب به مسئولان فرهنگی کشور اشاره کرد: همه ما، بخصوص در وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و مجموعه های فرهنگی کشور، امانت دار میراث گرانبهای استاد فرشچیان هستیم و موظفیم از این آثار صیانت نماییم و آنها را به نسل های آینده انتقال دهیم. فرهنگ در طول تاریخ حیات دارد و انسان های فرهنگی در همه زمان ها مانا و ماندگار خواهند بود. اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
حرف آخر اینکه وزیر میراث فرهنگی در ادامه با تبیین جایگاه استاد فرشچیان در حافظه تاریخی و فرهنگی ملت ایران اشاره کرد: سرمایه ها دوگونه اند؛ سرمایه هایی که با عمر انسان پایان می یابند و از آنها بعنوان سرمایه های مادی یاد می شود و سرمایه هایی که مانا و ماندگارند. بر این اساس میتوان تصریح کرد که فرشچیان چشمه ای جوشان است که همه تشنگان فرهنگ و هنر در راه این چشمه سیراب می شوند. صالحی امیری با تکیه بر ضرورت شناخت و ترویج مکتب فکری و هنری استاد فرشچیان اشاره کرد: از این پس باید به مکتب فرشچیان به مثابه یک مکتب جامع فرهنگی، معرفتی و تمدنی نگریسته شود.

منبع: