به گزارش فرم نو، مسئول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی با اشاره به اینکه پیست ورزشگاه آزادی فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد، اظهار داشت: در دنیا اغلب از نیوجرسی به جای گاردریل استفاده می شود تا صدمه ای به کسی وارد نشود.
علی غفوری آشتیانی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با سانحه در پیست اتومبیلرانی آزادی که منجر به فوت یک عکاس ورزشی شد، اظهار نمود: ابتدا به خانواده مرحوم محمدرضا درجاتی و جامعه عکاسان ایران و جامعه ورزش کشور و اتومبیلرانی بابت این حادثه تلخ صمیمانه تسلیت می گویم. استارت چهارم مسابقه بود و یازده ماشین در مسابقه حضور داشتند که ۳ ماشین انتهایی به یکدیگر برخورد کردند و در نتیجه آن ماشین سمت چپ از مسیر خود منحرف و به گاردریل برخورد کرد که در نتیجه آن یک حادثه بسیار تلخ و دور از انتظار رخ داد و یکی از دوستان و همکاران عکاس ما که سال ها در کنار همدیگر بودیم جان خویش را از دست داد.
مسئول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی، اضافه کرد: این یک اتفاق نادر بود که در این ۳۰ سال در این پیست رخ داد. اینکه در همان خط استارت چنین حادثه ای رخ بدهد کاملا عجیب و دور از انتظار بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نقطه ای که مرحوم درجاتی در آن قرار گرفته بود نقطه امنی محسوب می شد یا خیر؟ تصریح کرد: بله نقطه امن بود و همیشه در مسابقاتی که برگزار می گردد عکاس ها، داور و برخی دیگر از عوامل اجرایی هم در همان نقطه پشت گاردریل می ایستند چون که نقطه امن بود. گاردریل هم خیلی محکم است اما نمی دانیم چرا در حالیکه ماشین در لحظات بعد از خط استارت بوده و سرعت زیادی نداشته در نتیجه برخورد با گاردریل سبب تغییر شکل گاردریل شده و ضربه شدت زیادی داشته است. این کار ۳۰ سال است صورت می گیرد و همه پشت گاردریل می ایستند و کارشان را انجام می دهند.
وی در رابطه با مقصران این حادثه تصریح کرد: واقعاً این حادثه ای نادر و دور از انتظار بوده است و باید همه موارد بررسی شود.
غفوری آشتیانی در پاسخ به این سؤال که چرا به جای استفاده از گاردریل از نیوجرسی استفاده نشده تا مانع این قبیل اتفاقات تلخ شود؟ اظهار داشت: بطور قطع ما با امکانات روز دنیا فاصله داریم و شرایط می توانست در این سال ها بهتر از این باشد. سال ها این روال برقرار بوده و با وجود همین امکانات همیشه تلاش کردیم جانب احتیاط را رعایت نماییم تا حادثه تلخی رخ ندهد. در همه دنیا از نیوجرسی هم در کنار پیست استفاده می شود تا در صورت انحراف خودرو ها صدمه ای به کسی وارد نشود. از طرفی خودرو ها هم به قدری امکانات ایمنی دارند که با برخورد به نیوجرسی اتفاقی برای راننده رخ ندهد. بسیاری از مسایل می توانست صورت گیرد ولی همیشه عرف بر این بوده که مسابقات با وجود همین امکانات برگزار گردد. شرایط پیست می توانست بهتر از این ها و نزدیک به استانداردهای جهانی باشد اما همیشه تا اتفاقی نیفتد شاید کسی موضوعی را جدی نگیرد. پیست آزادی مشکلات عدیده ای دارد همچون آسفالت این پیست هم که مشکلات زیادی دارد.
مسئول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی اضافه کرد: مرحوم درجاتی هم مثل همیشه کار حرفه ای خویش را انجام داد و هیچ بی احتیاطی مرتکب نشد اما این اتفاق واقعاً عجیب و ناگهانی بود. خودمان شوکه شده ایم و عمیقا ناراحت هستیم که یکی از دوستان عزیزمان را از دست دادیم.
او در انتها در رابطه با شرایط راننده خودرو حادثه دیده هم اظهار داشت: راننده از نظر جسمانی مشکل خاصی ندارد اما از نظر روحی اصلا در شرایط خوبی نیست و از این حادثه شوکه شده است.
منبع: فرم نو