حمید سجادی عنوان كرد: ورزش به هر قیمتی نباید صورت گیرد

به گزارش فرم نو، وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: گاهی مواقع اتفاق می افتد در گوشه هایی افرادی حرکاتی انجام می دهند و کل ورزش زیر سوال می رود. اصلاً موافق این اتفاقات نیستیم. ورزش به هر قیمتی نباید صورت گیرد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، حمید سجادی در حاشیه جلسه هم اندیشی حکمرانی در ورزش با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود ۱۰-۱۲ سال پیش من معاون وزیر ورزش بودم از سال ۸۸ تا ۱۳۹۲ معاون بودم و تجاربی داشتم و اساسنامه ها فرق می کرد. دل پری از وضع موجود نبود بلکه منظورم این مصادیق از عدم وجود حکمرانی در ورزش ممکنست این اتفاقات رقم بخورد.
وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: در ۱۵ تا ۳۰ سال پیش مطالبی در حکمرانی در ورزش بوده است. حالا با هماهنگی با مجامع بین المللی و خودمان با مطالعاتی که داریم اتفاقاتی که در ساختار ورزش کشور افتاده، تغییر ساختار کشور و با اهمیت ترین اتفاقی که در ورزش داریم قانون و وظایف و اهداف ورزش و جوانان برایمان تبیین شده که از زحمات مجلس بود. این قانون که بر همان اساس ۹ بخشنامه نوشته شده و فدراسیون ها اساسنامه دارند. اوضاع آنطور که می بینیم تحت کنترل هست ولی مواردی که در جلسه بیان کردم مربوط به گذشته بود.
او روی نقطه نظر خود درباره ی مسائل گذشته اضافه کرد: منظورم این بود گفتند یک نفر در پیش از دولت سیزدهم چنین رفتاری کردند و چنین مطلبی را گفتند. اتفاقات مربوط به پیش از دولت سیزدهم بوده است. بطورمثال گفت اساسنامه جمهوری اسلامی را قبول ندارم و خودم اساسنامه نوشتم و دارم که این حکمرانی در ورزش نمی شود! فوتبال هم دو اساسنامه دارد.
سجادی درباب حضور سرمربی اسپانیایی برای مذاکره با باشگاه استقلال برای عقد قرارداد اشاره کرد: من در جریان آمدن این فرد نیستم. این که امروز مربی اسپانیایی برای مذاکره با استقلال آمده و آیا قراردادش دلاری خواهد بود یا ریالی نمی دانم؛ مربی خارجی می خواهند بیاورند یا نه. تا جایی که من می دانم دنبال مربی ایرانی بودند.
وی افزود: خبری که تا روز گذشته دارم این بوده که استقلال مشغول بررسی مربی ایرانی بوده است. امروز از بامداد در جلسه بودم و خبری نداده اند. اگر قرار باشد برای یک باشگاه مربی خارجی بیاید همان مقررات قوانین تبیین شده باید رعایت شود. اگر قرارداد دلاری باشد دلاری، اگر نه ریالی هرچه مقررات است. یکی از آخرین حکمرانی ها در ورزش همین مساله سقف بودجه است. در فوتبال سقف بودجه و سقف هزینه گذاشته اند و بطورمثال برای آسیایی ها ۳۲۵ میلیارد تومان می شود و برای باشگاهی حرفه ای شدن مبالغی تعیین شده است. اتفاقات دیگری هم انجام شده که نشأت گرفته از دستور العمل های فیفا و AFC است را برای فوتبال نوشتند که اتفاق خوبی است که در فوتبال رعایت شود. مواردی که در دنیای فوتبال داشتند نوشته شد تا در کشورمان اجرائی شود.
وزیر ورزش درباره ی این که چانه ورزش کوچک گرفته شده و برنامه هفتم توسعه هم داریم، اظهار داشت: آن چه احکام رنگ و بوی بودجه ای و مالی می داد ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه در موردش در دولت صحبت کردند و همه هم قبول کردند احکام بودجه ای مثل ۲۷ صدم درصد از ارزش افزوده که قبلاً بوده در برنامه سالیانه و بودجه باشگاه ها می آید. الان ۶-۵ حکم خوب داریم و چیز خاصی نیست. برنامه ۵ ساله به مجلس رفته است و نمایندگان هم می بینند و نظر می دهند. اینطور نیست که در برنامه هفتم ندیده باشند. مگر می شود یک کشور ورزش و جوانانش را نبیند. ما می گوئیم و مطلب را مطرح می نماییم. کشور هم بضاعتی دارد و برمبنای اقتضائات همکاری کرده است. از ورزش تا حالا هم حمایت شده است.
وی درباب کوچک بودن چانه ورزش، توضیح داد: این را می گویند. سال هایی هم چانه ورزش کوچک بوده است. خود من زمانی که ورزش می کردم، در یک مسابقه آسیایی جوانان ۳ مدال آسیایی آوردم. تنها کسی که در ۱۰۰ سال دوران ورزش ملی ایران در یک مسابقه آسیایی مدال آورده است با عرض جسارت من هستم که در سال ۶۶ دو برنز و یک نقره در سنگاپور گرفتم. علی کفاشیان در آن زمان رییس فدراسیون بود و گفت حمید می دانی چه کار کردی؟ گفت بودجه ما به خاطر مدال هایت ۲ برابر شد. گفتم مگر این بودجه چه قدر بوده که جواب داد بودجه دو و میدانی در آن سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. رییس وقت سازمان به خاطر همین مدال بودجه فدراسیون را ۲ برابر یعنی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کرده است. این را من می گویم بودجه کوچکی که خوب نبود.
وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: اگر این چانه کوچک باشد، کارها صورت نمی گیرد. هرچند در بحث پروژه های عمرانی پول ما به کفایت نمی رسد و برای تمام کردن این پروژه ها نزدیک به ۵۵ همت نیاز داریم. سال قبل ۱/۳ یا ۱/۴ همت عمرانی به وزارت ورزش تعلق گرفت. باید بضاعت کشور را هم درنظر گرفت. می توانیم جایی را واگذار کرده، جایی را بفروشیم یا جای دیگری را مشارکت و سرمایه گذاری نماییم تا پروژه های عمرانی تسریع شود. به مخبر، معاون اول رییس جمهور در هیأت دولت گزارشی دادیم که فوتبال فراگیر شده و نیاز به زمین فوتبال داریم. وی در هیأت دولت پیشنهاد نمود من گزارشی تهیه کنم تا مشخص شود در کشور به چند چمن مصنوعی دیگر در کشور نیاز داریم. وزیر ورزش با بیان خبر راه اندازی قابل توجه چمن مصنوعی در ورزش اظهار داشت: این گزارش را تهیه کردیم و درحال حاضر از این گزارش با تامین منابع برای راه اندازی هزار چمن مصنوعی موافقت شده است. این اتفاق خیلی مهم می باشد. با راه اندازی این تعداد زمین موافقت کردند و به زودی با دستور سازمان برنامه و بودجه منابع برای این کار اختصاص پیدا خواهدنمود. سجادی بعد از تماشای یک فیلم مربوط به مسابقات اتومبیلرانی که جمعه گذشته در مجموعه ورزشی آزادی انجام شد اظهار داشت: اینجا پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی است. وقتی این فیلم به دست من رسید، بلافاصله از حراست وزارت ورزش خواستم رسیدگی کند تا پیشگیری شود. همه جا را نمی توان مراقبت کرد. گاهی مواقع اتفاق می افتد در گوشه هایی افرادی حرکات اینچنینی انجام می دهند و کل ورزش زیر سوال می رود. اصلاً موافق این اتفاقات نیستیم. ورزش به هر قیمتی نباید صورت گیرد. همان زمان که این خبر را شنیدیم، به حراست دستور رسیدگی دادم و اصلاً موافق چنین اتفاقاتی نیستیم. ورزش به سادگی نباید لکه دار شود.