مسی به مارادونا پیوست و رونالدو را رد کرد

فرم نو: لیونل مسی و کیلیان ام باپه در این دوره از جام جهانی خیلی از رکوردها را به نام خود کردند تا نقشی پررنگ در جام جهانی 2022 داشته باشند.

به گزارش فرم نو به نقل از ESPN، آرژانتین و فرانسه شب فوتبالی خاصی را در ورزشگاه لوسیل رقم زدند، اما این تیم لیونل مسی بود که بزرگ ترین جایزه را به خانه برد. مسی دو گل زد در صورتیکه کیلیان ام باپه هت تریک کرد و پس از وقت اضافه بازی ۳-۳ به انتها رسید. در ضربات پنالتی برنده تعیین شد و آرژانتین تمام ضربات خودرا تبدیل به گل کرد تا در ضربات پنالتی فینال ۴-۲ برنده شود و بهترین جایزه مسابقات را به خانه ببرد.

در ادامه رکوردهای بازی فینال را می خوانید:
۱
مسی نخستین بازیکنی بود که چندین بار موفق به کسب توپ طلا شد. پیش از سال ۲۰۲۲، او جایزه بهترین بازیکن مسابقات را در نایب قهرمانی آرژانتین در سال ۲۰۱۴ به دست آورد.
۱
مسی تنها بازیکنی است که در مرحله گروهی، مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال در یک دوره از جام جهانی گلزنی کرده است.
۱
مسی در هر رقابتی که چندین بار حضور داشته برنده شده است. تنها رقابتی که مسی در آن بازی کرده و برنده نشده است، جام حذفی فرانسه است. او تنها یک بازی در آن رقابت ها با پاری سن ژرمن انجام داده است.
۲
فقط دو بازیکن در مسابقات جام جهانی فوتبال (از سال ۱۹۶۶) بیش از ۵ گل به ثمر رسانده و بیش از ۲۰ موقعیت به وجود آورده اند – مسی در سال ۲۰۲۲ و مارادونا در سال ۱۹۸۶.
۲۱
مسی بیش ترین تاثیرگذاری در جام های جهانی داشته و ۲۱ بار روی گل های آرژانتین اثر گذاشته است (۱۳ گل، ۸ پاس گل) که بیش ترین تاثیرگذاری یک فوتبالیست در این مسابقات از سال ۱۹۶۶ است.

۵
مسی نخستین بازیکنی بود که پنج جایزه بهترین بازیکن را در یک جام جهانی به دست آورد.
۱۳
مسی با ژوست فونتن فرانسوی برای چهارمین گلزن تاریخ جام جهانی برابر است.
۲۶
مسی ۲۶ گل در تورنمنت های مهم بین المللی برای آرژانتین به ثمر رسانده است (۱۳ گل در جام جهانی، ۱۳ گل در کوپا آمریکا) که بیش ترین گل را در میان هر بازیکنی از آمریکای جنوبی در تاریخ در این دو رقابت به ثمر رسانده است و از رونالدو نازاریو (۲۵ گل) پیشی گرفته است.
۲۶
مسی هم چنین رکورددار بیش ترین بازی در جام جهانی شد.
۳۵
مسی با ۳۵ سال سن به پیرترین بازیکنی تبدیل شد که چندین گل (۲گل) در فینال جام جهانی به ثمر رسانده است.
۱۰۰
مسی حالا ۱۰۰ گل حرفه ای را با پای راست به ثمر رسانده است.
۶
آنخل دی ماریا شش گل از هشت گل خودرا در مسابقات مهم برای آرژانتین در مرحله حذفی به ثمر رسانده است (هم چنین در فینال کوپا آمریکا ۲۰۲۱ گلزنی کرد).
۱
انزو فرناندس آرژانتینی در فینال مقابل فرانسه از همه بازیکنان تیمش در لمس توپ (۱۱۸)، پاس موفق (۷۷) و تکل (۱۰) بهتر عمل کرده است.
۱۰ تکل وی در این بازی بهترین آمار برای یک بازیکن از جام جهانی ۲۰۰۶ به این سمت است. گنارو گتوسو در سال ۲۰۰۶ با ۱۵ تکل در یک بازی بیش ترین تعداد تکل را در یک فینال جام جهانی زده است.
۳
لیونل اسکالونی آرژانتینی بعد از ماریو زاگالو (جام جهانی ۱۹۷۰، کوپا آمریکا ۱۹۹۷) و کارلوس آلبرتو پاریرا (جام جهانی ۱۹۹۴، کوپا آمریکا ۲۰۰۴) سومین سرمربی تاریخ است که جام جهانی (۲۰۲۲) و کوپا آمریکا (۲۰۲۱) را فتح کرده است.

۲
آرژانتین با شکست در بازی افتتاحیه خود به دومین تیمی تبدیل شد که قهرمان جام جهانی فوتبال شد. اسپانیا در نخستین بازی خود در جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل سوییس شکست خورده بود.
۸
هشت گل ام باپه در این جام جهانی بیش ترین گل ازطریق یک بازیکن ۲۳ ساله یا کم تر در یک جام جهانی در تمام دوران است. او از خامس رودریگس در سال ۲۰۱۴، ماریو کمپس در سال ۱۹۷۸ و پله در سال ۱۹۵۸ پیشی گرفت – همه این بازیکنان هر کدام ۶ گل به ثمر رسانده بودند.
۷
ام باپه هفت گل خود در جام جهانی را در مراحل حذفی به ثمر رسانده است. او پیش از اینکه ۲۴ ساله شود، از همه فوتبالیست ها همچون از پله (که ۶ گل به ثمر رسانده بود) پیشی گرفت.
۴
ام باپه بیش از هر بازیکن دیگری در فینال جام جهانی گل زده است.
۲
ام باپه دومین بازیکنی شد که در فینال جام جهانی مردان هت تریک کرد، جف هرست این کار را برای انگلیس مقابل آلمان در سال ۱۹۶۶ انجام داد.

۱
فرانسه نخستین تیمی بود که در نیمه اول فینال جام جهانی حتی یک شوت هم به سمت دروازه حریف نداشت.
۱۷۲
در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر ۱۷۲ گل به ثمر رسیده است. این بیش ترین تعداد گلی است که تابحال در یک دوره جام جهانی به ثمر رسیده است.

منبع: