سجاد پیرآیقر چمن چگونه مرد طلایی المپیک ناشنوایان شد؟

فرم نو: ورزشکاری که در فاصله یکسال تا برگزاری بازیهای المپیک برای تامین هزینه های زندگی اش دستفروشی می کرد، با حمایتی که از وی صورت گرفت قهرمان جهان شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، آبان ماه سال قبل بود که انتشار گزارش تصویری از قهرمان پرافتخار ورزش ایران در خبرگزاری مهر زنگ خطر را برای مسئولان ورزش به صدا درآورد که یکی از پرافتخارترین ورزشکاران ناشنوای ایران برای امرار معاش خود و تامین هزینه های تمرین در چهار راه ابوریجان تبریز سیگار فروشی می کند.
این گزارش در شرایطی منتشر گردید که «سجاد پیرآیقرچمن» باید تا چند ماه دیگر در المپیک ناشنوایان جهان شرکت می کرد، اما عملا تامین هزینه های سنگین زندگی او را از تمرکز بر روی تمرینات و آماده سازی برای حضور در این رویداد بزرگ دور کرده بود.
مدال طلای پرتاب دیسک بازی های آسیایی ۲۰۱۲ بوسان، مدال نقره المپیک ۲۰۱۳ بلغارستان، مدال طلای پرتاب دیسک و برنز پرتاب وزنه بازی های آسیایی ۲۰۱۵ چین تایپه، مدال برنز پرتاب دیسک مسابقات جهانی ۲۰۱۶ بلغارستان، مدال طلای پرتاب دیسک المپیک ۲۰۱۷ ترکیه و … تنها قسمتی از افتخارات سجاد پیرآیقرچمن بود اما این ورزشکار پرافتخار مورد توجه مسئولان قرار نمی گرفت.

به دنبال انتشار این گزارش برخی مسئولان ورزش برای مساعدت با وی اعلام آمادگی کردند اما وعده هایی که همان روزها داده شد به مرحله عمل نرسید و در حد شعار باقی ماند. این در حالی بود که سجاد پیرآیقر چمن باید در المپیک ناشنوایان که با یک سال تعویق در اردیبهشت ۱۴۰۱ به میزبانی برزیل برگزار شد، شرکت می کرد.
در حالی که نهادهای ورزشی سراغی از این ورزشکار نگرفتند مجتمع تجاری اُپال که قبل از این هم پشتیبانی از برخی ورزشکاران را در دستور کار قرار داده بود و برای یادبود مرحوم مهرداد میناوند و تجلیل از حسین کلانی مهاجم سابق تیم ملی و پرسپولیس و قهرمان المپیک و پارالمپیک هم مراسم بزرگداشتی برگزار کرده بود، به سراغ این ورزشکار رفت. قهرمانانی که کمتر به آنها توجه شده بود.

این مرکز که در کنار اقدامات اقتصادی خود انجام مسئولیت اجتماعی را هم در دستور کارش قرار داده در شرایطی که بطور معمول برندها و شرکت های اقتصادی سراغی از ورزش و ورزشکارانی که معروف نیستند، نمی گیرند به پشتیبانی از سجاد پیرآیقر چمن قهرمان ناشنوای جهان پرداخت تا وی بتواند با آرامش و تمرکز خودرا برای حضور در بازیهای المپیک آماده کند.
مجتمع اپال از آبان ماه ۱۴۰۰ و با شناسایی سجاد پیرآیقرچمن و با همکاری فدراسیون ناشنوایان حمایت مالی و معنوی خودرا از این ورزشکار شروع کرد و در طول این دوره اهتمام کرد با فراهم کردن زمینه مناسب روحی و اقتصادی و با راه انداختن کمپینی با نام «باصدای بی صدا» از آیقر چمن حمایت و خودرا بعنوان الگویی برای سایر برندها و بخش خصوصی برای معرفی ورزشکاران پارا المپیکی و کمتر شناخته شده، معرفی نماید.

سرانجام سجاد پیرآیقرچمن در ماده پرتاب دیسک المپیک ۲۰۲۱ که اردیبهشت ماه سالجاری در برزیل انجام شد با ثبت رکورد ۵۴ متر و ۸۲ سانتی متر به مدال طلا دست یافت تا مدال دیگری بر کارنامه پرافتخار این ورزشکار اضافه شود.

منبع: