دست ناشران شهرستانی از نمایشگاه قرآن کوتاه است

به گزارش فرم نو مدیر انتشارات «یاس بهشت» ضمن اشاره به مشکلات ناشران و مخاطبان شهرستانی نمایشگاه قرآن، خواهان تقویت زیرساخت های بخش مجازی این نمایشگاه و امکان برگزاری هم زمان نمایشگاه مجازی و حضوری شد.
محمدرضا کمالی در گفتگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره برگزاری نمایشگاه قرآن، اظهار داشت: بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به صورت حضوری برگزار شده و بخش مجازی ندارد. این در شرایطی است که حضور در نمایشگاه برای ناشران و مخاطب های شهرستانی در ماه رمضان دشوار است و هزینه بالایی به همراه دارد. ناشر کتاب های قرآنی هستیم و در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال فعالیت می نماییم. کاش سایت فروش مجازی نمایشگاه قوی و زیرساخت ها آماده می شد، چونکه روی فروش تأثیر به سزایی داشت.
وی ضمن اشاره به این که در این دوره مدت زمان برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته کم شده است، افزود: بهتر بود این نمایشگاه از آغاز ماه رمضان یا یک هفته زودتر برگزار می شد تا افرادی که علاقمند به شرکت در این رویداد هستند، می توانستند به آن رجوع کنند. این در شرایطی است که سال جاری کل مدت زمان برگزاری نمایشگاه ۱۰ روز است. در دوره های قبل مدت برگزاری در طول ماه رمضان بود. این زمان کم است و تا مردم متوجه برگزاری نمایشگاه قران شوند، نمایشگاه تمام شده است.
قیمت کتاب بالا رفته و قدرت خرید پایین آمده است

مدیر انتشارات یاس بهشت با تکیه بر این که برگزارکنندگان نمایشگاه قرآن و شرکت کنندگان آن افرادی فرهنگی هستند و پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند، درباره تأثیر همه گیری بیماری کووید۱۹ بر صنعت نشر اظهار داشت: همه گیری کرونا به بازار نشر صدمه جدی رساند. قبل از همه گیری در ۳۰ استان نمایشگاه کتاب برگزار می شد، در حالیکه پس از همه گیری نمایشگاه ها تعطیل بود و نتوانستیم کتاب به فروش برسانیم.
وی افزود: همینطور در سالهای اخیر قیمت کاغذ بالا رفته است که در قیمت تمام شده کتاب تأثیر دارد. از طرفی قدرت خرید مردم پایین است و افرادی که اهل کتابخوانی هستند، معمولاً نمی توانند کتاب را با قیمت بالا بخرند. در نتیجه تولید کتاب در دو سال گذشته به شدت پایین آمد. اگر بخواهم کتاب هایی را که تمام کردم، تجدید چاپ کنم، قیمت آن چهار برابر می شود. می دانم پرداخت این هزینه برای مخاطب ممکن نیست. مسؤلان باید فکری کنند، چونکه اگر صنعت نشر با این وضعیت جلو برود با مشکل جدی مواجه می شود.
کمالی درباره آمادگی جهت شرکت در نمایشگاه قرآن و پاسخگویی به نیاز مخاطب در این نمایشگاه بیان نمود: بعضی از کتاب های ما تمام شده است و با این قیمت کاغذ نتوانستیم آنها را تجدید چاپ نماییم. کتاب هایی را که قیمت کمتر دارند و در تهیه آنها از جلدهای چسبی استفاده کردیم، در تعداد محدود چاپ کردیم تا در نمایشگاه قرآن، استقبال مردم از آنها را بسنجیم. همینطور حمایت دولت برای تهیه بن کتاب اهمیت بالایی دارد، چونکه بن ها در خرید مردم تأثیر مستقیم دارد.
بیست ونهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم کریم طی روزهای ۱۵ الی ۲۷ ماه رمضان برابر با ۲۸ فروردین لغایت ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می گردد. این نمایشگاه سال ۱۳۹۹ به علت انتشار کرونا برگزار نشد و ۱۴۰۰ به صورت غیرحضوری برگزار شد.