تقویم تاریخ ورزش، داور شوکر مقتدرانه کرواسی را سوم جهان کرد

به گزارش فرم نو در چنین روزی داور شوکر ستاره تیم ملی کرواسی متولد شد که توانست این کشور را به مقام سومی در جام جهانی برساند.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، داور شوکر به تنهایی کرواسی را به مقام سوم جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه رساند تا کفش طلای این رقابت ها را برای خود به ارمغان آورد. کرواسی در آن سال با شکست از فرانسه به دیدار رده بندی رفت و با غلبه بر هلند به مقام سوم جام جهانی رسید. شانزدهمین دوره جام جهانی برای اولین بار با حضور ‎ ۳۲تیم و با انجام ‎ ۶۴بازی به بزرگترین دوره این مسابقات تبدیل شد و هشت گروه چهار تیمی در ۱۰ ورزشگاه به میدان رفتند. فرانسه بعد از مکزیک و ایتالیا، سومین کشوری بود که برای بار دوم میزبان جام جهانی می شد.
** کرواسی تیم شگفتی ساز جام
در نیمه نهایی میزبان به مصاف تیم شگفتی ساز این دوره یعنی کرواسی با ستاره درخشان خود یعنی داور شوکر رفت که در اولین حضور خود در جام جهانی بعد از فروپاشی یوگسلاوی سابق توانسته بود آلمان مدعی را در یک چهارم نهایی ۳ بر ۰ شکست دهد.
این تیم به رهبری “میروسلاو بلاژویچ” و با گلزنی “داور شوکر” توانست تا این مرحله پیش بیاید. در دقایق نخست نیمه دوم باز هم این بازیکن کرواسی را ۱ بر ۰ پیش انداخت، اما “لیلیان تورام” که در آن زمان عنوان بهترین دفاع راست جهان را به خود اختصاص داده بود، نخستین و دومین گل خویش را وارد دروازه کروات ها کرد تا میزبان راهی فینال شود. در آن سو هم برزیل در رقابتهای حذفی شیلی و دانمارک و در نیمه نهایی هلند را مغلوب کرده بود.
در دیدار رده بندی هم این کروات ها بودند که هلند ناکام از کسب عنوان قهرمانی را ۲ بر ۱ شکست دادند و به مقام سوم جهان نایل شدند.
زیدان بعد از فینال به محبوب ترین فرد در فرانسه تبدیل و در آن سال بعنوان بازیکن سال توسط فیفا انتخاب گردید. روزنامه ها، تبلیغات و تلویزیون به او پرداختند و نیویورک تایمز از زیدان بعنوان “مایکل جردن فوتبال” یاد کرد. نام و لبخند زیدان در دیوارهای تبلیغاتی شهر و مجله ها دیده شد.
شوکر بعد از جام جهانی گرفتار افت شد. تنها یک سال پس از موفقیتش بعنوان آقای گل جام جهانی، در سال ۱۹۹۹ مادرید را به مقصد آرسنال ترک کرد. در آنجا موفقیتی کسب نکرد و بعد از یک سال به وستهام یونایتد منتقل شد. اما آنجا هم خوب نبود.

منبع: