بعد از گذشت یك سال؛ لایحه استخدام قهرمانان پارالمپیک هنوز ابلاغ نشده است

فرم نو: یک سال از اقدامی که در مورد بخشنامه استخدام قهرمانان و اصلاح صورت گرفته در آن برای قهرمانان پارالمپیکی می گذرد اما این بخشنامه اصلاحی هنوز ابلاغ نشده تا ملاک عمل قرار بگیرد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، اعضای کاروان پارالمپیک طی دو هفته حضور در توکیو و مدال آوری و رکوردشکنی در بازی های ۲۰۲۰ رنگ و لعاب تازه ای به ورزش کشور و روح سرخورده آن دادند و تمجید بسیاری از مقامات ورزشی و غیر ورزشی را سبب شدند اما بنظر می رسد توجه به این کاروان و کار بزرگی که ورزشکارانش در میدان پارالمپیک انجام دادند تنها معطوف به همین پیام های تشکر و قدردانی می شود وگرنه چرا باید پس از گذشت یک سال از اقدامی که برای «اصلاح بخشنامه استخدام قهرمانان به نفع پارالمپیکی ها» انجام شده، این بخشنامه هنوز به مرحله ابلاغ و اجرا نرسیده باشد.
اصلاحی فقط به نفع طلایی های پارالمپیک
آئین نامه ای که ملاک استخدام قهرمانان ورزشی در دستگاه های دولتی بشمار می رود و مزایای آن شامل حال ورزشکاران قهرمان در هر دو بخش المپیک و پارالمپیک است اما با با یک تفاوت که به خاطر آن «خود» پارالمپیکی ها از مزیت استخدام شدن بی بهره هستند!
این بخشنامه مردادماه سال ۹۵ پس از تصویب توسط هیات وزیران از طرف اسحاق جهانگیری معاون اول وقت رییس جمهور ابلاغ گردید.
بر اساس بخشنامه ابلاغی، «قهرمانان بازی های المپیک» شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول، دوم و سوم بازی های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال می توانند با رعایت شرایطی، از طرف دستگاه های اجرائی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی بصورت پیمانی جذب و استخدام شوند. این مساله اما در مورد «ورزشکاران جانباز و معلول» شامل «فرزندان» آنها می شود.
این عدم نگاه یکسان به موضوع استخدام قهرمانان در دو بخش المپیک و پارالمپیک موجب شد تا کمیته ملی پارالمپیک دو سال پیش مکاتباتی را با دولت جهت رسیدگی به مسئله با هدف یکسان سازی شرایط داشته باشد. با ورود وزارت روزش و مکاتبات وزیر وقت ورزش با کمیسیون اجتماعی دولت، پیگیری این مساله وارد مراحل قانونی و حقوقی شد و اینطور اصلاحات لازم صورت گرفت بااینکه نصفه و نیمه و ناقص!
به سبب اصلاح صورت گرفته در بخشنامه جذب و استخدام قهرمانان ورزشی، از این پس خودِ قهرمانان پارالمپیک هم می توانند از مزیت استخدام بهره مند شوند. البته بگفته محمد تابع دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک این اصلاح تنها محدود به همین مورد است و کماکان در مورد نفرات دوم و سوم بازی های پارالمپیک یا قهرمانان بازی های پاراآسیایی هیچ امتیازی برای استخدام شدن در نظر گرفته نشده است.
تاخیر در ابلاغ سرنوشت ساز
اصلاح صورت گرفته در بخشنامه جذب و استخدام قهرمانان ورزشی بااینکه ناقص انجام شده اما می تواند گام بزرگی در جهت حفظ منافع قهرمانان پارالمپیک باشد؛ البته بعد از آن که سندیت اجرائی بگیرد در صورتیکه هنوز ابلاغ نشده است.
طبق پیگیری های خبرنگار مهر، اصلاح صورت گرفته باید در قالب تبصره از طرف وزارت ورزش در اختیار هیات دولت قرار بگیرد تا این هیات موضوع را جهت بررسی و تایید به مجلس شورای اسلامی موکول کند اما طی یک سال قبل و پس از موافقت با پیشنهاد کمیته ملی پارالمپیک در مورد اعمال اصلاح موردنظر، مراحل تکمیل فرآیند هنوز انجام نشده تا به نتیجه برسد.
حالا باتوجه به به جابجایی های که در دولت صورت گرفته و وزارت ورزش را هم دستخوش تغییر مدیریتی کرده احیانا انجام اقدامات تکمیلی برای ابلاغ نهایی اصلاحات موردنظر بازهم به تاخیر می افتد این در حالیست که طی همین هفته های گذشته ۱۲ نفر جدید به لیست ورزشکارانی که طلای پارالمپیک را در اختیار دارند، اضافه شدند. طبق اصلاحیه صورت گرفته این طلایی ها می توانند استخدام یک نهاد دولتی شوند البته اگر ابلاغ لازم بموقع به دستشان برسد.

منبع: