در گزارش فرم نو عنوان شد واكنش طراح لباس جنجالی بانوان المپیكی به انتقادات

به گزارش فرم نو طراح لباس بانوان ایران در المپیک با تکیه بر این که طرحش طی ۲ سال از تمام مراحل داوری عبور کرد تا نهایی شد، اظهار داشت: ورود به این عرصه را بدون مبادله مالی و تنها برای پشتیبانی از کاروان انجام دادم.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، برای اولین بار در طول تاریخ ورزش ایران طراحی پوشش اعضای کاروان اعزامی به بازی های المپیک توکیو به تیم حرفه ای و متخصص این کار سپرده شد تا بر خلاف همیشه لباس های مورد استفاده ورزشکاران با اقبال و سلیقه عموم همراه شود و کمتر واکنش تندی نسبت به آن ایجاد شود.
با این حال لباس مصوب و نهایی شده برای بانوان اعزامی به توکیو ساعاتی بعد از رونمایی با هجمه همیشگی از جانب عموم و بخصوص کاربران فضای مجازی مواجه گردید بگونه ای که انجام کار حرفه ای و طراحی برای آنرا غیرقابل باور عنوان کردند.
مراسم رونمایی از لباس های طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران همزمان با اعزام نخستین گروه ورزشکاران در محل فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد. بطور قطع این که مراسم رونمایی از پوشش مصوب معتبرترین کاروان ورزش ایران که مقرر است مبین هویت و فرهنگی ملی ایران باشد در مراسمی به این شکل و به شکلی پای پلکان هواپیما انجام شد، نقد بزرگی به عملکرد دست اندرکاران مربوطه وارد می نماید که جای هیچ توجیهی ندارد؛ موضوعی که طراح لباس بانوان هم بابت آن گلایه مند است.
مهرنوش تیمورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرضه گزارشی کامل از فرایند حضورش در طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک توکیو و تاکید بر این که از طرح مصوبش جزو طرح های ابتدایی عرضه شده بود، اظهار داشت که بابت این مورد هیچ گونه مبادله مالی با کمیته ملی المپیک نداشته و رقمی را دریافت نکرده است.

یکی از طرح های عرضه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک
* خبرگزاری مهر – گروه ورزش: اگر اجازه دهید مرور فعالیت شما برای طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک آغاز این گفتگو باشد. از چه زمان همکاری و فعالیت در این حوزه را آغاز کردید؟
– تیمورزاده: سال ۹۸ طی فراخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارت خانه از همه طراحان و هنرمندان برای طراحی و معرفی ایده های خود جهت لباس ورزشکاران المپیکی دعوت شد. این فراخوان در واقع جنبه رقابتی داشت و سبب شد تعداد زیادی از متخصصان این حوزه وارد عرصه شوند.
* شما هم از همان ابتدای کار طرح پیشنهادی خویش را عرضه دادید یا احیانا از اواسط کار به جمع دیگر شرکت کنندگان در این رقابت اضافه شدید؟
– تعداد افرادی که برای پوشش اعضای کاروان ایران طرح پیشنهادی داشتند، زیاد بودند. یکی از آنها من و برندی که در اختیار دارم بودیم که بمحض اطلاع از فراخوان شروع به کار کردم و طراحی های پیشنهادی را برای عرضه را آماده کردم.
* پوششی که در مراسم بدرقه نخستین گروه ورزشکاران ایران از آن رونمایی گردید را چه زمان بعنوان طرح پیشنهادی عرضه کردید؟ از مرحله نخست یا در مراحل تکمیلی؟
– من در مجموع ۱۵ طرح عرضه کردم که البته در هر دو بخش رسمی و ورزشی بود. حتی برای پوشش ورزشکاران مرد هم طرح پیشنهادی داشتم که خب در مراحل مختلف کنار رفت اما طرح پیشنهادی برای بانوان تا مراحل آخر پیش رفت و در نهایت هم بعنوان پوشش مصوب انتخاب گردید.
* انتخاب و نهایی شدن طرح شما بعنوان پوشش بانوان ایران در المپیک نتیجه تصمیم گیری و اعمال نظر چه کسانی بود؟
– طرح هایی که من بعنوان پوشش اعضای کاروان ورزش ایران پیشنهاد داده بودم طی دو سال قبل در مراحل مختلف داوری و ارزیابی شدند. گاها جلسات داوری و بررسی طرح ها با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه مد و لباس و مدیران ورزش برگزار می شد. حتی در یکی از نشست های اولیه برخی از ورزشکاران هم حضور داشتند و در مورد طرح های عرضه شده توسط من و دیگر همکاران نظر می دادند.
* لباس مصوب و نهایی امروز از ابتدا به همین شکل بود یا تغییراتی در طرح اولیه ایجاد شد؟
– کلیات طرح به همین شکل بود اما در جلسات داوری برگزار شده با عنایت به استانداردهای بین المللی مورد نظر و معیارهای داخلی تغییرات اصلاحی در آن به وجود آمد. البته در مورد دیگر طرح های پیشنهادی هم تغییرات مورد نظر مطرح می شد اما در نهایت نمونه عرضه شده از سوی برند من با اعمال تغییرات جزئی بعنوان پوشش مصوب انتخاب گردید.

یکی از طرح های عرضه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک
* در مورد تغییرات اعمال شده در طرح ابتدایی که اعمال آنها منجر به عرضه پوشش امروز شد، بیشتر توضیح دهید. این تغییرات بیشتر شامل چه مواردی بود؟
– تغییر عمده که نسبت به طرح اولیه بوجود آمد در ارتباط با رنگ آن بود. طرح اولیه با همین سبک و مدل اما به رنگ مشکی بود. اما در جلسات داوری و کارشناسی با عنایت به موقعیت زمانی و مکانی و این که بازی ها در ایام تابستان برگزار می گردد و مشکی رنگ مناسبی برای این فصل به حساب نمی آید، خواهان تغییر در رنگ آن شدند.
* یعنی در طرح کلی تغییری به وجود نیامده است؟
– تغییراتی داشتیم اما نه به آن حد که طرح من از حالت اولیه خود بیرون برود و شکل جدیدی بگیرد. تغییراتی که اعمال شد خیلی جزئی و با در نظر گرفتن مواردی بود که من بعنوان طراح از آن بی خبر بودم.
* لباس مصوب به رنگ فیروزه ای است که با انتقاداتی روبرو شده است. انتخاب این رنگ طبق نظر و سلیقه خود شما انجام شد یا مدیران ورزش و تیم داوری؟
– رنگ منتخب برای کاروان ایران فیروزه ای است و بنابراین تاکید روی این بود که از این رنگ برای لباس مصوب استفاده گردد. با این وجود من این طرح لباس را در سه رنگ سفید که نماد صلح و آرامش است، فیروزه ای که رنگ اصیل ایرانی و به معنای جریان و زندگی است و همینطور تلفیقی از سفید و فیروزه ای عرضه دادم که از میان آنها رنگ فیروزه ای انتخاب گردید.
* قاعدتا از عناصر مورد تاکید در ارتباط با کاروان ایران آگاه بودید. چرا از همان ابتدا طراحی مورد نظر با این شاخصه ها و خصوصیت ها مانند رنگ انجام نشد؟
– همانطور که گفتم ۱۵ طرح عرضه دادم که در هر یک از آنها به شکلی از هویت ایرانی و اسلامی و در راس آنها طرح پرچم کشورمان استفاده کردم. برخی نمونه طرح ها به رنگ فیروزه ای بود. حتی در بعضی نمونه های پیشنهادی از طرح جام ارجان استفاده کردم. این طرح را به صورت چاپ روی قسمت برش کمر و مچ دست کار کردیم.
* اتفاقا این جام به خاطر قدمت سه هزارساله خیلی مورد تاکید مدیران ورزش است. چرا طرح های پیشنهادی با این نماد مصوب نشدند؟
– من فقط مامور به عرضه طرح بودم، ارزیابی انتخاب آنها با نظر تیم داوری انجام می شد. طرح عرضه شده با این خصوصیت در همان مراحل اول رد شد اما طرح مصوب مرحله به مرحله پیش رفت.
* پس شما تاکید می کنید که به جز رنگ، تغییر کلی دیگری در طرح اولیه که خروجی آن لباس مصوب امروز شده، ایجاد نشد؟
– اصلا؛ تغییرات خیلی جزئی بود. شخصا از همان ابتدا شاخصه هایی مانند هویت های ایرانی و اسلامی و مسائل در ارتباط با قد لباس، مدل آن و حتی جنس پارچه را به خوبی و کامل در طراحی ها اعمال کرده بودم بنابراین احتیاج به تغییر کلی نبود. تغییرات بر مبنای سلیقه و گاها استانداردهای ورزشی و بین المللی که شاید من کمتر از آن آگاه بودم، اعمال شد اما در کل تغییری در طرح اولیه صورت نگرفت.

طرح اولیه و مصوب پوشش بانوان المپیک که به رنگ مشکی بود
* در مورد شال و حجاب طراحی شده هم توضیح دهید. این بخش از کار هم تغییر داشت؟
– از همان شروع به کار برای طراحی، تمرکز من در مورد شال و حجاب بگونه ای بود که در عین رعایت اصول اسلامی، برای ورزشکار قابل استفاده و راحت باشد. کار بگونه ای طراحی شده که با یک گره از پشت سر، در عین زیبایی حجاب هم به صورت کامل رعایت می شود. در این بخش هیچ تغییری نسبت به طرح اولیه نداشتیم.
* نظرات مورد نظر برای اعمال تغییراتی که به آن اشاره می کنید بیشتر توسط چه کسانی مطرح می شد؟ متخصصان حوزه مد و لباس یا مدیران ورزش؟
– هیات داوری لباس ها متشکل از نمایندگان دو حوزه بود که هر یک نظرهای مختلفی را عرضه می دادند. گاها مدیران ورزش نظر می دادند و گاهی هم کارشناسان حوزه مد و لباس صحبت هایی را مطرح می کردند.
* این گونه عنوان شده که حتی یکی از نمایندگان مجلس هم به مبحث لباس بانوان ورود داشت و نظراتی را برای اعمال مطرح کرده بود؟
– واقعا هیچ اطلاعی از این مورد ندارم. هم اکنون از شما این مورد را می شنوم.
* لباس مصوب برای بانوان المپیکی نتیجه طراحی صورت گرفته و گذر از مراحل مختلف داوری و کارشناسی توسط متخصصان حوزه مد و لباس است. با این وجود چرا بازهم با هجمه ای از انتقادها روبرو شده است؟
– هنر و طراحی کاملا بر اساس سلیقه است، ما ۸۵ میلیون جمعیت در کشور داریم با سلایق و علایق متفاوت، قاعدتا با یک طرح نمی توان نظر مثبت همه را جلب کرد، کما این که بطور قطع اگر طرح دیگری هم مصوب می شد عده ای منتقد آن می شدند. این که طرح من از میان تمام طرح های پیشنهادی که تعدادشان کم هم نبود، انتخاب شده سبب افتخار است. ضمن این که فکر می کنم بخشی از این انتقادها به خاطر چگونگی نمایش و رونمایی از لباس هاست.
* فکر نمی کنید اگر طرح های دیگر شما که ظاهرا زیبایی خاص خویش را داشتند، نهایی می شدند انتقاد کمتری به همراه داشت؟
– به هر حال کارشناسان تصمیم گیرنده بودند. من بر مبنای المان های مورد نظر طرح های متفاوتی را معرفی کردم و برای هر یک از آنها به یک اندازه توضیح تخصصی داشتم.
* به مبحث چگونگی رونمایی از پوشش مصوب اعضای کاروان ایران اشاره کردید که اتفاقا مبحث مورد نقد خبرگزاری مهر در گزارش «زیبایی که زشت رونمایی شد» هم بود.
– واقعا انتظار چنین مراسمی را برای رونمایی از لباسی که دو سال در عرصه رقابت با دیگر طراحی ها بوده، نداشتم. یک رقابت ملی برگزار شد تا پوشش ورزشکاران نهایی شود. انتظار این بود مراسمی در خورشان و حرفه ای تر برگزار گردد. حتی عکاسی از لباس ها هم مورد نقد است. باید از لباس مصوب عکاسی حرفه ای می شد نه این که یک عکس بی کیفیت که احیانا با تلفن همراه گرفته شده، مورد قضاوت قرار بگیرد. علاوه بر این موارد دیگری هم بود که در دامن زدن به انتقادها بی تأثیر نبودند.
* در این حوزه بیشتر توضیح دهید؟
– شخصا در مراسم بدرقه و رونمایی حضور داشتم باآنکه خیلی دیر متوجه شدم. ظهر روز برگزاری مراسم بود که مبحث را به من اطلاع رسانی کردند در صورتیکه اگر فرصت بود حداقل تصاویر حرفه ای تهیه می کردم. ضمن این که چگونگی استفاده از لباس ها توسط برخی ورزشکاران هم جای نقد داشت، من خودم یکی از ورزشکاران را دیدم که دکمه های لباس را بالا و پایین بسته بود. اینها مسائلی است که در بد یا خوب جلوه دادن لباس کاملا اثرگذار است اما اصلا توجهی به آنها نشد. شخصا از طرح هایم در تمام مراحل عکاسی حرفه ای انجام دادم، نمی دانم چرا در مورد کاروانی که مقرر است به المپیک اعزام شود چنین اقداماتی نادیده گرفته شد؟!

یکی از طرح های عرضه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک
* ظاهرا تصمیم گیری نهایی در مورد لباس کاروان و نمونه مصوب توسط ستاد عالی که متشکل از مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است، انجام شده است. فکر نمی کنید اگر کاری که توسط کارگروه مد و لباس شروع شد با تصمیم گیری اعضای همین کارگروه هم به پایان می رسید، نتیجه بهتری داشت و با انتقادات کمتری مواجه می شد؟ حتی اگر منجر به انتخاب طرح شما نمی شد.
– در ارتباط با طرح های پیشنهادی من و دیگر همکاران جلسات داوری زیادی برگزار شد که در همه آنها مدیران ورزش حضور داشتند. از این که تصمیم گیری نهایی در ستاد عالی انجام شد یا کلا توسط چه کسانی صورت گرفت اطلاع زیادی ندارم. مبحث مهم برای من این است که لباس مصوب بارها داوری شد و از فیلترهای مختلفی عبور کرد تا مصوب شد.
* در هر صورت طرح پیشنهادی شما طی دو سال از مراحل داوری مختلفی عبور کرد تا تایید شد اما در نهایت انتقاداتی را متوجه خود کرد. فکر نمی کنید می توانستید طرح بهتر و به قول کاربران زیباتری عرضه می کردید؟
– نخستین بار بود که وارد عرصه ملی و بین المللی در مورد لباس ورزشکاران شدم با این وجود به این مورد اشراف داشتم که باید در طراحی بسیاری از خصوصیت های ایرانی و اسلامی در نظر گرفته شود. تلاش هم این بود با لحاظ کردن این موارد و همینطور در نظر داشتن نظرات افراد حاضر در هیات داوری، بهترین، مناسب ترین، زیباترین و راحت ترین لباس ارائه شود.
* از لباس مصوب و نهایی چه تعداد در اختیار کاروان ورزش ایران قرار دادید؟
– به جز تمام طرح هایی که برای مراحل مختلف داوری نمونه دوزی شدند و تعدادشان حدود 3۰ طرح شد، ۱۶ لباس هم بر مبنای طرح نهایی در اختیار کاروان ایران قرار داده شد. هر یک از این لباس ها شخصی سازی شد یعنی بر مبنای اندازه گیری انجام شده از ورزشکاران و الگو کشی، آماده شدند.
* قرارداد شما با کمیته ملی المپیک به چه صورت است. چه زمانی منعقد شد و با چه رقمی؟
– این قرارداد حدودا اواخر سال قبل نهایی شد. در مورد رقم قرارداد هم باید بگویم برند من با هدف حمایت معنوی و مادی از کاروان ایران در المپیک کار طراحی را شروع کرد و در یک مسیر و مجموعه منصفانه مورد قضاوت قرار گرفت تا این که برنده شد. ضمن این که طراحی لباس برای المپیک کاملا «تعریفی»است، این فرایند برای ما دو سال زمان برد. از طرفی قیمت برای فرایند هنری اساسا معنا ندارد. بر همین مبنا با قاطعیت هر گونه مبادله مالی و مادی با کمیته ملی المپیک را تکذیب می کنم. برند ایران زمین حامی مادی و معنوی کاروان ورزش ایران است.

مهنوش تیمورزاده
* یعنی بابت کار طراحی انجام شده برای لباس بانوان المپیک و نمونه های عرضه شده، هیچ رقمی را دریافت نکردید؟
– هیچ رقمی دریافت نکردم. حتی سال قبل عنوان شد که هزینه های حضور در فراخوان و طراحی هایی که در مراحل مختلف داوری عرضه کردم را به صورت مکتوب اعلام کنم تا آن هزینه ها در اختیارم قرار بگیرد اما این کار را انجام ندادم.
* ممنون از وقتی که در اختیار گروه ورزش خبرگزاری قرار دادید.
– من هم از شما بابت پیگیری که در این حوزه داشتید، تشکر می کنم.

منبع: