پاداش پای سكو بدون تغییر؛ استرس مضاعف ورزشكاران المپیكی

فرم نو: پاداشی که کمیته ملی المپیک برای پای سکوی مدال آوران در نظر گرفته نسبت به دوره پیش از نظر ارزی تغییر نکرده تا استرس ناشی از نوسان بازار ارز هم روی دوش ورزشکاران قرار بگیرد!

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، «پاداش پای سکو» امتیاز ویژه ای است که کمیته ملی المپیک برای بازی های المپیک آنرا در اختیار مدال آوران این بازی ها قرار می دهد. این پاداش مجزا از پاداشی است که توسط وزارت ورزش و طبق بخشنامه تجلیل از قهرمانان برای مدال آوران المپیک در نظر گرفته می شود و به اصطلاح «داغِ داغ» در همان محل بازی های المپیک و بلافاصله پس از مدال آوری به صاحب مدال اهدا می شود.
از همین رو اهمیت «پاداش پای سکو» و تصمیمی که برای تعیین میزان آن گرفته می شود بسیار قابل توجه ورزشکارانی است که مسافر المپیک هستند و جزو شانس های کسب مدال در این بازی ها به حساب می آیند حتی اگر رقم جدید تعیین شده برای آن برابری داشته باشد با دوره پیشین المپیک و رقم مصوب در آن دوره بازی ها!
این اتفاقی است که در ارتباط با بازی های المپیک توکیو و تعیین پاداش پای سکو برای آن رخ داده است؛ برای این دوره بازی ها رقمی مصوب شده که نه تنها «دو برابر» دوره پیشین بازی های المپیک نیست بلکه کاملاً با آن یکسان است.
طبق آنچه در نشست اخیر اعضای هیات اجرائی کمیته ملی المپیک در رابطه با پاداش پای سکوی مدال آوران المپیک توکیو به تصویب رسیده ۱۰ هزار دلار پاداش طلایی های این دوره بازی ها خواهد بود ضمن اینکه برای ورزشکارانی که صاحب مدال نقره و برنز شوند هم به ترتیب ۵ هزار و ۳۵۰۰ دلار پاداش در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که پنج سال پیش مدال آوران المپیک ریو هم مشابه همین پاداش را دریافت کرده بودند. خبرگزاری مهر اردیبهشت ماه سال ۹۵ در مطلبی با عنوان «جایزه ۱۰، ۵ و ۳ هزار دلاری برای مدال آوران المپیک ریو» مصوبه هیات اجرائی وقت کمیته ملی المپیک دراین زمینه را اطلاع رسانی کرده بود.
بنابراین «عدد مصوب» بعنوان پاداش پای سکو برای مدال آوران توکیو با عددی که پنج سال پیش برای مدال آوران ریو مصوب شد، تفاوتی ندارد بااینکه در محاسبات ریالی افزایش قابل توجهی به چشم می آید که به سبب نرخ ارز و افزایش زیاد آنست.
بر این اساس و بطور مثال برمبنای نرخ امروز ارز، معادل ریالی ۱۰ هزار دلاری که بعنوان پاداش پای سکوی مدال آوران توکیو در نظر گرفته شده بیش از ۲۵۰ میلیون تومان می شود در صورتیکه معادل ریالی ۱۰ هزار دلار پاداش طلایی های ریو برمبنای نرخ پنج سال پیش ارز حدود ۳۵ میلیون تومان بود.
در هر صورت اینکه مسئولان امروز کمیته ملی المپیک برای مدال آوران المپیک ۲۰۲۰ و به لحاظ ریالی مسئولیت پرداخت پاداشی سنگین تر از المپیک ریو را به گردن گرفته اند البته بدون اینکه رقم آنرا «دو برابر» کرده باشد.
در این شرایط مدال آوران و قهرمانان ورزشی زمانی که در توکیو هستند باید چشم و گوششان به نوسان قیمت ارز در میدان فردوسی باشد تا ببینند به خاطر این نوسان ارزش پاداششان کم شده است یا بالا رفته است!

منبع: