۱۵ دقیقه تاریخی برای والیبال زنان

به گزارش فرم نو پخش تلویزیونی مسابقات والیبال زنان در رده امید هرچند محدود اما اتفاقی بزرگ بود که می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای این رشته جذاب باشد.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، پخش تلویزیونی یکی از چالش های اصلی ورزش زنان است که در آشنایی مردم، جذب اسپانسر و به صورت کلی پیشرفت این بخش تأثیر زیادی دارد. در همین راستا زنان ورزشکار در رشته های مختلف بارها خواهان پخش رسانه ای مسابقات خود شده اند و معتقدند زمانی که با حجاب کامل در میدان رقابت حاضر می شوند.

به مرور بستر اینترنت و شبکه های مجازی فضایی را به زنان ورزشکار داد تا از آن جهت انتشار اخبار خود استفاده کنند و تا حد امکان تصاویر و فیلم هایی از مسابقاتشان را به اشتراک گذارند. علاوه بر این لایوهای اینستاگرامی بعنوان ابزاری کارآمد در این حوزه عمل کرد، حتی برخی رشته ها چون بسکتبال در سال ۱۳۹۹ توانستند مسابقات خویش را به صورت زنده از راه رسانه های اینترنتی و لایو در شبکه های مجازی فدراسیون بسکتبال پخش کنند که در دیدار فینال مسابقات بین تیم های گروه بهمن و مهرام بیشتر از هزار نفر از راه لایو شاهد رقابت زنان بسکتبالیست بودند اما همچنان معضل پخش تلویزیونی وجود دارد.

در این میان سهم بعضی از رشته ها از رسانه و حتی پخش های اینترنتی نسبت به سایر رشته ها کم تر است. همچون آن میتوان به والیبال اشاره نمود که لیگ در سکوت و بدون انعکاس قابل توجه به پایان رسید. با این که این دوره از مسابقات نسبت به سالهای گذشته کیفیت بهتری داشت اما عموم مردم در جریان آن قرار نگرفتند. در صورتیکه این رشته با عنایت به جذابیتی که دارد می تواند نظر خیلی از مردم را به خود جلب و علاقمندان را تشویق به پیگیری کند.

به تازگی و در اتفاقی تاریخی فینال والیبال زنان تهران در رده سنی امید ۱۵ دقیقه از راه شبکه ورزش و به صورت زنده پخش گردید. البته پیش از این دیدار تیم های شهیدشاملی و تاسیسات دریایی از سری مسابقات لیگ هندبال زنان در فصل گذشته از راه شبکه بین المللی جام جم با تاخیر پخش گردید اما این دفعه پای زنان از راه شبکه ورزش و به صورت زنده به تلویزیون باز شد.

پخش زنده تلویزیونی ورزش زنان می تواند مشکل همیشگی کمبود اسپانسر در این بخش را تا حد زیادی حل کند. زمانی که سرمایه گذاران بستری برای تبلیغات و درآمدزایی خود ببینید ورود می کنند و این کار با رسانه ای شدن زنان اتفاق می افتد. از طرفی دیگر در انگیزه ورزشکاران تأثیر زیادی دارد چون که می دانند تلاش آنها دیده و مردم با آنها آشنا می شوند. ضمن اینکه هر چه رشته ای در سطح جامعه شناخته شود افراد بیشتری به سمت آن سوق پیدا می کنند و این به مفهوم ورود استعدادهای جدیدی است که می توانند توانایی زنان ایران را بیشتر از پیش در عرصه های بین المللی به نمایش بگذارند.

در این راستا نمی توان از گسترش ورزش بین مردم و داشتن جامعه ای بانشاط تر چشم پوشی کرد. در حالیکه مسؤلان مختلف ورزش کشور از کم تحرکی بعنوان مشکلی اساسی نام می برند پخش رسانه ای ورزش زنان که نیمی از جامعه را می سازند، می تواند موجی از شوق و انگیزه برای این بخش فراهم و پیوند آنها را با ورزش بیشتر کند.