مهر در گزارشی بررسی كرد خطر دست به دست شدن ورزشگاه پیر

فرم نو: انتقال مدیریت مجموعه ورزشی شهید شیرودی از شرکت توسعه به اداره کل استان نگرانی هایی بابت آینده این مجموعه قدیمی ایجاد کرده؛ بطوریکه درخواست هایی در خصوص توقف این جابه جایی مطرح گردیده است.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: مجموعه ورزشی شهید شیرودی قدیمی ترین ورزشگاه تهران است که از سه سال پیش طرح جا به جایی و انتقال مدیریت آن از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران عنوان شد و امروز به مرحله ای رسیده که علاوه بر موافقت وزیر ورزش، در سطح دولت هم با استقبال روبه رو شده است با این وجود برخی تلاش ها در امتداد امتناع از نهایی شدن این طرح است چونکه سرانجام خوبی برای آن متصور نیستند.
دست به دست شدن قدیمی ترین مجموعه پایتخت؛ از موافقت وزیر تا دولت
مجموعه ورزشی شهید شیرودی همچون دیگر اماکن ورزشی، متعلق به وزارت ورزش است که تا ۱۵ – ۱۰ سال پیش تحت نظارت مستقیم تربیت بدنی وقت استان تهران قرار داشت اما طی این مدت این نظارت به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی سپرده شد. با این وجود از سه سال پیش رضا گل محمدی مدیریت پیشین اداره کل ورزش و جوانان برای انتقال و جا به جایی مدیریت مجموعه شیرودی به این اداره کل، رایزنی هایی داشت و در نهایت موفق شد طی نامه ای رسمی به وزیر ورزش، موافقت وی را برای آن بگیرد.
این موضوع که با عنوان «رای مثبت وزیر ورزش برای انتقال مدیریت شیرودی به استان تهران» توسط خبرگزاری مهر اطلاع رسانی شد تا قبل از جا به جایی مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به نتیجه نرسید اما بعد از آن که نصرالله پریچهره مدیریت این اداره کل را بر عهده گرفت، موضوع را خیلی جدی تر از قبل پیگیری کرد به ویژه که تاکید دارد واگذاری دو ورزشگاه مرغوبکار و شهدای گم نام به سرخابی ها موجب کاهش سرانه ورزشی استان شده و نتیجه گیری از این اقدام می تواند منجر به بهبود موقعیت شود.
البته که مدیر مجموعه ورزشی شهید شیرودی نظارت بر این مجموعه و اینکه در حوزه اختیارات شرکت توسعه باشد یا اداره کل را بی ارتباط با سرانه ورزشی و کاهش یا افزایش آن می داند اما در هر صورت کمیسیون لوایح دولت هم طرح سلب مسئولیت مجموعه ورزشی شهید شیرودی از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و واگذاری آن به اداره کل ورزش و جوانان را تأیید کرده است در صورتیکه همچنان این سوال مطرح است که «آیا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قدرت اداره مجموعه ورزشی شیرودی را دارد؟»
دست به دست شدن مجموعه ورزشی شهید شیرودی در حالی اتفاق می افتد که این مجموعه روزی چشم و چراغ ورزش و به ویژه فوتبال کشور بود و باوجود فاصله گرفتن تقریبی از آن ایام همچنان امروز محل برو و بیا و فعالیت اهالی ۳۰ رشته ورزشی است، تعدادی از اماکن این مجموعه در اختیار فدراسیون ها یا هیأت های ورزشی است و برخی بخش ها هم بوسیله مزایده به بهره برداران اجاره داده شده است.
با این اوصاف چه ضمانتی وجود دارد که جا به جایی مجموعه شهید شیرودی و سپردن اختیاراتش از شرکت توسعه به اداره کل حکم از چاه به چاله افتادن را ندارد و می تواند شرایط را از آنچه امروز وجود دارد، بهتر کند؟ اصلاً در ارتباط با اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و به ویژه نظارتی که بر ورزشگاه تختی هم دارد، چه خاصیت مدیریتی دیده شده که حالا مقرر است این وزنه سنگین هم روی دوش آن گذاشته شود؟
در مورد این پرسش ها و پاسخ آنها مباحث مالی و توانایی تامین آن عمده ترین و با اهمیت ترین موضوع است در صورتیکه مدیریت مجموعه شهید شیرودی تاکید دارد باتوجه به ماهیت اداره کل ورزش و جوانان و چگونگی گردش مالی، این اداره کل نمی تواند به لحاظ مالی برای مجموعه آنگونه باشد که شرکت توسعه عمل می کند.

برای مدیریت شیرودی، شرکت توسعه ایده آل تر است یا اداره کل؟
رضا جلائیان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن توضیح تکمیلی دراین زمینه بر این مساله اصرار کرد که تابع قوانین و مصوبات هستیم اما در عین حال تاکید دارم که این جابجایی خیلی هم به صلاح نیست.
وی در شروع با تاکید بر اینکه موضوع انتقال مجموعه ورزشی شهید شیرودی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسیده، در مورد صحبت های مدیر اداره کل تهران در ارتباط با سرانه ورزشی استان و اینکه این انتقال موجب بهبود آن می شود، اظهار داشت: سرانه ورزشی وقتی با کاهش مواجه می شود که از جانب یکی از اماکن ورزشی مثل مجموعه شیرودی خدماتی ارائه نشود. فرقی هم نمی کند مجموعه تحت نظارت شرکت توسعه باشد یا اداره کل؛ بدین سبب این مسئله هیچ ارتباطی با سرانه ورزشی ندارد.
مدیرعامل مجموعه ورزشی شهید شیرودی با اعلان اینکه طبق اساسنامه چگونگی ورود و خروج مالی در این مجموعه به صورت «درآمد – هزینه ای» است، به این پرسش در خصوص اینکه «با این شرایط شرکت توسعه شرایط ایده آل تر برای مدیریت مجموعه را دارد یا اداره کل؟»، پاسخ داد و شرکت توسعه و اماکن ورزشی را گزینه ایده آل تر عنوان نمود.
وی در توضیح این مسئله اظهار داشت: شرکت توسعه برای مدیریت و نظارت بر مجموعه شهید شیرودی گزینه مناسب تری است چونکه در این شرکت ردیف اعتباری وجود دارد و گردش مالی در آن هم به صورت درآمد – هزینه ای است بدین سبب می تواند کمک حال مجموعه در تامین اعتبارات لازم باشد در صورتیکه این مهم از توان اداره کل خارج است برای اینکه بودجه اداره کل خارج از ساختمان آن و توسط استانداری تامین می شود. در حقیقت سازمان برنامه و بودجه استانی، بودجه اداره کل را تخصیص می دهد، این اداره هم نمی تواند بودجه دریافتی را غیر از موارد مصوب هزینه کند.
جلائیان اشاره کرد: این در حالیست که شرکت توسعه در همین سال جاری حمایت های مالی قابل توجهی از مجموعه داشته است. این شرکت ۵ میلیارد تومان به مجموعه اختصاص داده که مقرر است از آن در ارتباط با اجرای طرح های پیشنهادی خود هم کمک بگیریم. طبق این طرح مقرر است محل های ورودی – خروجی شمالی و جنوبی و محل ورودیه اصلی در خیابان مفتح را به شکلی بازسازی نماییم که نمای ورزشگاه را به مفهوم واقعی بگیرد. برای این کار اجازه مناقصه را گرفته ایم، شرکت برنده مشخص شود، قرارداد لازم منعقد می شود تا کار را شروع نماییم.
مدیرعامل مجموعه ورزشی شهید شیرودی همین طور بر دیگر اقدامات انجام شده در این مجموعه مانند نصب نیمکت، نورپردازی محل ورودیه اصلی و … مروری کوتاه داشت و افزود: برای این اقدامات از شرکت توسعه کمک گرفته شده است. دست این شرکت برای کمک رسانی باز است اما بعید است اداره کل به خاطر محدودیت هایی که دارد، بتواند اینطور همراهی کند. همین الان اداره کل بودجه لازم برای اداره ورزشگاه تختی را ندارد، نمی دانم چطور می خواهد شیرودی را هم مدیریت کند.
وی در عین حال اشاره کرد: تابع مصوبات هستیم و همکاریهای لازم را خواهیم داشت. با اداره کل هم در صورت نهایی شدن موضوع همکاری می نماییم.
جلائیان همین طور در پاسخ به این پرسش که «شرایط مجموعه ورزشی شهید شیرودی باتوجه به نظام مالی درآمد – هزینه ای در این مجموعه چگونه است؟»، اظهار داشت: شاید بهتر باشد رقم دقیق اعلام نشود اما با اطمینان می گویم که با وجود کرونا و محدودیت هایی که ایجاد کرد، زیان ده نبودیم.
تلاش برای منصرف کردن وزیر از رأی خودش
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در مورد مجموعه ورزشی شهید شیرودی ذکر این مساله لازم است که سال ۱۳۱۷ با نام «امجدیه» ساخته شد و تا پیش از ساخت و بهره برداری از ورزشگاه آزادی (۱۳۵۳) بعنوان نخستین و بزرگترین ورزشگاه فوتبال کشور محل برگزاری دیدارهای خانگی تیم ملی و تیم های پرسپولیس و استقلال بود.
پس از بهره برداری از ورزشگاه آزادی و به ویژه به سبب قرار داشتن در مرکز شهر و مسائل امنیتی حاصل از آن، برگزاری دیدارهای مهم و پُرتماشاگر فوتبال در این ورزشگاه منع شد و بدین ترتیب شیرودی رونق همیشگی خودرا از دست داد.
با این حال این مجموعه همچنان از اهمیت خاص خود برخوردارست طوری که مسئولان ورزش پایتخت در کوشش برای در اختیار گرفتن مدیریت آن هستند. البته بوسیله رایزنی و مکاتبه با حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی این درخواست مطرح شده که وی رأی قبلی وزیر دراین زمینه را تغییر داده و در کل طرح پیشنهادی را کم لم یکن کند.

منبع: