به بهانه خروج تیم ملی فوتبال زنان از رنكینگ فیفا فراموش شده!

به گزارش فرم نو بی توجهی مسؤلان فدراسیون فوتبال به تیم ملی فوتبال زنان سبب خروج این تیم از رنکینگ جهانی فیفا شده است.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، فدراسیون جهانی فوتبال(FIFA) رنکینگ تیم های ملی زنان را اعلام نمود که بر مبنای آن تیم ایران هیچ جایگاهی ندارد و از رنکینگ خارج شده است. این اتفاق چند سال پیش هم افتاده بود که به دنبال آن تیم ملی تشکیل و به یک تورنمنت اعزام شد تا به رنکینگ برگردد. موضوعی که نشان دهنده اهمیت کم بخش زنان برای مسؤلان فدراسیون است!

۲۰ ماه تعطیلی تیم ملی زنان

۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که تیم ملی زنان بزرگسال ایران در آخرین مسابقه خود از مرحله دوم انتخابی المپیک شکست خورد و حذف شد. بعد از آن اردوها، برنامه ها، فعالیت ها و هر آن چیزی که به تیم بزرگسالان مربوط بود، تعطیل شد. حالا بیشتر از ۲۰ ماه از آن تاریخ می گذرد و هیچ اقدام قابل مشاهده ای در جهت پیشرفت و بهبود شرایط صورت نگرفته است.

۲۰ ماه زمان بسیار زیادی به حساب می آید و هیچ توجیهی برای توقف فعالیت تیم ملی در این زمان قابل قبول نیست. باید گفت میزان اهمیت فدراسیون فوتبال به بخش زنان بسیار کمتر از حد تصور است. اگر چیزی غیر از این بود حداقل در این زمان و با علم به اینکه قهرمانی آسیا پیش روست، برنامه ای تدارک دیده می شد، یا وضعیت کادر فنی مشخص می شد تا با رصد بازیکنان تیم های لیگ، بهترین ها را شناسایی کند اما هیچ کاری صورت نگرفت و مسؤلان بیشتر از پیش زنان را لابه لای دغدغه های فوتبال مردان نادیده گرفتند تا باردیگر از رنکینگ فیفا بیرون بروند.

حرکت به قهقرا با صوفی زاده

هرچند بارها ثابت شده که پست نایب رئیسی بانوان در بعضی فدراسیون ها، تشریفاتی و گاها بی فایده است اما نمی توان نقش لیلا صوفی زاده را در وضعیت کنونی تیم ملی نادیده گرفت. چنین فردی ایده آل فدراسیون هایی است که نیروهای بله قربانگو می خواهند. او که مدیر بخش زنان است برای بهبود جایگاه آنها چه کرده؟ چرا امروز که باید جوابگوی مردم باشد و در مورد شرایط تیم های ملی توضیح بدهد، سکوت کرده؟ چرا فوتبال زنان باید به جایی برسد که از رنکینگ فیفا خارج شود؟ صوفی زاده دقیقا برای چه کاری میز و صندلی مدیریت فوتبال زنان را اشغال کرده است؟

همین که امروز شاهد خروج تیم ملی از رنکینگ و نابه سامانی و بلاتکلیفی تیم ملی فوتسال زنان هستیم، به لطف مدیری است که به جای محکم ایستادن و دفاع جانانه از زنان، صرفاً به عضو نمایشی جلسات هیات رئیسه تبدیل گشته است. او حتی پس از آنکه دو پیشکسوت استقلال و پرسپولیس به فوتبال زنان توهین و بی احترامی کردند، کوچک ترین واکنشی نشان نداد تا حداقل زنان فوتبالیست نایب رییس خویش را همراه با خود ببینند.

وزارت ورزش به فوتبال زنان ورود کند

فدراسیون فوتبال، مدیران این فدراسیون و نایب رییس زنان نشان داده اند که اهمیتی به وضعیت فوتبال و فوتسال زنان نمی دهند. وضعیت تیم فوتسال در آستانه جام ملت های آسیا، خروج تیم ملی فوتبال از رنکینگ فیفا، عدم پرداخت پاداش قهرمانی تیم فوتسال در آسیا تنها گوشه ای از شاهکار مدیریتی این مسؤلان بر فوتبال و فوتسال زنان است. وزارت ورزش و به خصوص معاونت توسعه ورزش زنان بعنوان متولی و مدیران اصلی ورزش باید به شرایط فوتبال زنان ورود کنند.

مهین فرهادی زاد(معاون وزیر ورزش) باید تلفن خویش را زمین بگذارد و کاری عملی انجام بدهد. او چه نتیجه ای از تماسهای مکرر با مسؤلان فدراسیون برای پرداخت پاداش تیم ملی فوتسال زنان گرفته؟ پس حالا وقت اقدامی فراتر و جدی تر است.

زنان بعنوان نیمی از نیروی انسانی کشور در عرصه های مختلف پابه پای مردان تلاش می کنند و نادیده گرفتن آنها روند رشد و توسعه در تمامی زمینه ها را گرفتار مشکل می کند. ورزش از این مورد مستثنی نیست؛ زنان ورزشکار با وجود محدودیت های فراوانی که هر روزه با آن دست و پنجه نرم می کنند، دست از تلاش برنداشته اند و چشم انتظار حمایت کسانی هستند که عناوین مدیر و مسئول را یدک می کشند.

منبع: