در گزارش فرم نو مطرح شد؛ تشریح عملكرد تیم ملی شطرنج در جام ملت های آسیا از زبان سرمربی

به گزارش فرم نو سرمربی تیم ملی شطرنج تاكید دارد عوامل كاملا غیرشطرنجی و بی ارتباط با توانایی فردی بازیكنان سبب شكست این تیم در دیدار برگشت نیمه نهایی جام ملت های آسیا و از دست دادن فینال مسابقات شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا در بخش مردان در حالی هفته گذشته بعد از برگزاری دیدارهای مقدماتی و حذفی با قهرمانی استرالیا به پایان رسید که تیم ملی کشورمان به خاطر شکست برابر همین تیم از صعود به فینال بازماند.
تیم کشورمان که بعنوان شانس سوم قهرمانی و با ترکیب پویا ایدنی، احسان قائم مقامی، پرهام مقصودلو، آرین غلامی و محمدامین طباطبایی در این رقابت ها شرکت کرده بود در مجموع سه دیدار برابر استرالیا برگزار کرد که دو دیدار نخست را با برد به پایان رساند اما به خاطر شکست در دیدار سوم از صعود به فینال باز ماند و بعنوان سوم مسابقات بسنده کرد.
علیرضا شفیعی سرمربی تیم ملی شطرنج مردان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عملکرد این تیم در این رقابت ها و چرایی ناکامی از صعود به فینال توضیح داد.
وی با یادآوری حضور ۳۸ کشور در جام ملت های شطرنج آسیا اظهار داشت: این تعداد کشور در مرحله مقدماتی با هم رقابت کردند تا از میان آنها ۸ تیم راه یافته به مرحله حذفی مشخص شود. بعد از ۹ دور رقابت در این مرحله تیم ایران با قاطعیت صدرنشین شد و بعنوان تیم اول به دور دوم راه پیدا کرد. استرالیا همچون تیم هایی بود که در مرحله مقدماتی مغلوب ایران شد.
سرمربی تیم ملی شطرنج افزود: در مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها سنگاپور را با قاطعیت شکست دادیم و حریف استرالیا در مرحله نیمه نهایی شدیم. این مرحله به صورت رفت و برگشت برگزار گردید. دیدار رفت را با برتری خود تمام کردیم اما در دیدار برگشت به خاطر مجموع اتفاقاتی که از نظر من کاملاً غیرفنی و غیرشطرنجی بودند نتیجه را واگذار کردیم و بدین سان فینال را از دست دادیم.
شفیعی در مورد آنچه سبب شکست شطرنج بازان ایران در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی برابر استرالیا شد، تصریح کرد: مسابقات به صورت آنلاین برگزار می شد و بازیکنان باید حرکات خویش را توسط «ماوس» کامپیوتر انجام می دادند. پرهام مقصودلو در اوایل رقابت خود و در استفاده از ماوس گرفتار مشکل شد طوری که نتوانست حرکت خویش را به صورت کامل انجام دهد، پرهام به خاطر لغزشی که در دستش بوجود آمد مهره شطرنج را در خانه اشتباهی رها کرد.
وی در این رابطه اضافه کرد: پرهام با این اشتباه غیرشطرنجی و غیرفنی بود مهره را از دست داد این اتفاق همان اوایل بازی رخ داد اما سبب شد پرهام کاملاً تسلیم شده و باختش را بپذیرد در حالیکه اگر بازی آنلاین بود و روی صفحه واقعی شطرنج در حال انجام بود چنین اتفاقی نمی افتاد.
شفیعی همینطور به عملکرد محمدامین طباطبایی در این دیدار هم اشاره نمود و اظهار داشت: شرایط بازی برای این شطرنج باز کاملاً به نفع او بود طوری که در آستانه برد قطعی قرار داشت. اما ناگهان سرور قطع شد و همین مبحث در ادامه بازی اختلالی ایجاد کرد. نت محمدامین وصل بود اما به خاطر قطعی سرور وی در انجام حرکاتش گرفتار مشکل شد و در نهایت هم در حالیکه می توانست برنده دیدار نهایی خود شود بازی را واگذار کرد.
سرمربی تیم ملی شطرنج با یادآوری اینکه در دیدار برگشت این تیم برابر استرالیا احسان قائم مقامی به تساوی دست یافت و پویا ایدنی هم متحمل شکست شد، اظهار داشت: بدین سان نتیجه این بازی تعیین کننده را واگذار کردیم و نتوانستیم راهی فینال شویم. البته در نهایت استرالیا قهرمان جام ملت ها شد اما واقعاً تیم ایران سرتر از این تیم بود اما مسائل غیرشطرنجی سبب شد نتوانیم سومین بازی برابر استرالیا را با برد تمام نماییم.
شفیعی تصریح کرد: در مرحله مقدماتی آرین غلامی روی میز خود طلا گرفت، محمدامین طباطبایی به نقره دست یافت و پرهام مقصودلو هم برنز گرفت. همین مسئله هم نشان دهنده توانمندی بازیکنان مان است اما تاکید می کنم مسائل غیرفنی و بی ارتباط با عملکرد و توانایی شطرنجی بازیکنان سبب از دست دادن فینال شد.
سرمربی تیم ملی شطرنج با یادآوری اینکه این تیم بدون برگزاری دیدار رده بندی و با در نظر گرفتن پوئن شکنی به مقام سوم جام ملت ها رسید اظهار داشت: ۵ هزار و ۳ هزار دلار جایزه تیم های اول و دوم در این رقابت ها بود ایران هم بعنوان تیم سوم پاداش ۱۵۰۰ دلاری دریافت کرد.

منبع: