۷۰ هزار یورویی كه به حساب آلمانی ها نرفته؛ اقدام فدراسیون پزشكی ورزشی برای تسویه حساب با آزمایشگاه كلن

به گزارش فرم نو قائم مقام دبیركل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) با تصمیم آزمایشگاه كلن در آنالیز و عدم اعلام نتیجه نمونه گیری ورزشكاران ایران در مورد اقدام انجام شده در این حوزه توضیح داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، آزمایشگاه کلن آلمان به خاطر آنچه بدهی ۱۱۰ هزار و ۱۵۳ یورویی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) عنوان شده، بررسی و اعلام نتیجه تست دوپینگ دریافتی از ورزشکاران کشورمان را متوقف کرده است. این بدهی نتیجه ۵ صورتحساب جداگانه ای است که آلمانی ها بابت دریافت تست دوپینگ ورزشکاران ایران در اختیار نادو قرار داده بودند اما هیچیک از آنها تا به امروز پرداخت نشده است.
فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید این خبر در مورد آنچه منجر به این بدهی سنگین شده و اقدام صورت گرفته برای تسویه حساب آن توضیح داد.
وی با تاکید بر اینکه تحریم ها و مشکلات بوجود آمده در ورود و خروج های مالی در عرصه بین المللی بی تاثیر در ایجاد این حجم بدهی نیست، اظهار داشت: در شرایط تحریم پرداخت های مالی به نهادهای بین المللی ورزش باید از راه صرافی ها یا وزارت امور خارجه صورت گیرد کما اینکه آخرین مرحله پرداختی ایران به آزمایشگاه کلن هم با کمک وزارت امور خارجه انجام شد.
شارکی خاطرنشان کرد: پیش از این آزمایشگاه کلن با پرداخت های غیر بانکی مشکل داشت اما در یکی از مکاتباتی که با آنها داشتیم در پاسخ به استعلام مطرح شده در این حوزه و اینکه «امکان پرداخت غیر رسمی و خارج از شیوه های بانکی وجود دارد»، پاسخ مثبت دادند. بر همین مبنا از ۳ – ۲.۵ ماه پیش برای پرداخت بخشی از بدهی آلمانی ها اقدام شد اما به خاطر بسیاری از مشکلات تا به امروز به نتیجه نرسیده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اینکه بالاترین مبلغ صورتحساب های دریافتی از آلمان که هنوز پرداخت نشده اند ۷۰ هزار یورو است، افزود: پس از اینکه مسؤلان آزمایشگاه کلن با پرداخت غیر بانکی بدهی ایران موافقت کردند، قرار بر این شد پیش پرداختی به میزان ۱۰ هزار یورو صورت گیرد اما پس از آن بالاترین صورتحساب دریافتی یعنی همان ۷۰ هزار یورو مبنای نخستین پرداختی برای تسویه حساب قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: البته که کرونا و معضلاتی که در مجموعه پزشکی ورزشی بوجود آورده دلیل دیگر در تأخیر برای پرداختی به آزمایشگاه کلن بود. به خاطر کرونا و کاهش درآمد فدراسیون پزشکی ورزشی در خیلی زمینه ها، این فدراسیون در تأمین ریالی منابع هم با مشکلاتی روبرو شده است. همین مساله در تأمین اعتبار لازم برای پرداخت به آلمانی ها بی تاثیر نبود با این وجود اما ۷۰ هزار یورو لازم تأمین شد. البته که پرداخت های غیر بانکی هم دردسرهای خویش را دارد. بنابراین پس از دو سه ماه هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گفته این مقام مسئول در نادو، پس از مکاتبه آزمایشگاه کلن آلمان که به تاریخ ۱۵ اکتبر انجام شد و در آن بر توقف بررسی و اعلام نتیجه نمونه ایرانیان تاکید شد، اقدام انجام شده برای پرداخت ۷۰ هزار یورو بدهی به نتیجه رسید اما ظاهراً هنوز به حساب آلمانی ها واریز نشده است.
وی در این حوزه اظهار داشت: دو سه روز پس از ایمیل دریافتی از آلمانی ها، اقدام نهایی و داخلی برای پرداخت بخشی از بدهی نادو انجام شد. آزمایشگاه کلن همیشه پس از دریافت، مبحث را به ایران اطلاع رسانی کرده و رسید آنرا هم عرضه می دهد اما تابه امروز خبری از این اقدام نشده است و این یعنی اینکه هنوز مبلغ مورد نظر به حساب این آزمایشگاه نرفته است.
شارکی خاطرنشان کرد: ۷۰ هزار یورو مورد نظر احتمالاً تا آخر همین هفته به حساب آزمایشگاه کلن می رود و بدین ترتیب مشکل بوجود آمده برطرف می شود. البته سال قبل هم متخصصان آلمانی به خاطر بدهی آنالیز نمونه ورزشکاران کشورمان را برای مدتی متوقف کردند. گویا آنها در این دوره آنالیز لازم را انجام داده اند اما اعلام گزارش آنها را منوط به تسویه حساب عنوان کرده اند.
قائم مقام دبیرکل نادو در انتها ابراز امیدواری کرد که بخش باقی مانده بدهی به آزمایشگاه کلن هم بزودی پرداخت گردد تا در ادامه همکاری با این آزمایشگاه با کمترین مشکل و حاشیه ای دنبال شود.