ركوردی كه در دوومیدانی ایران حدود نیم قرن شكسته نشده است

فرم نو: قدیمی ترین ركورد فضای باز دوومیدانی ایران كه هنوز جابه جا نشده است به دهه 50 شمسی برمی گردد.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، دوومیدانی بعنوان ورزش پایه یک رشته رکوردی است که در آن جابه جا کردن ثانیه ها و سانتی مترها نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد. گاه این رکوردشکنی ها سال ها به طول می انجامد، همانگونه که ۴۴ سال طول کشید تا ریحانه مبینی رکورد پرش طول زنان ایران را سه سانتی متر ارتقا دهد و یا ۲۱ سال گذشت تا فاطمه محیطی زاده رکورد پرش ارتفاع نوجوانان را یک سانتی متر جابه جا کند اما قدیمی ترین رکورد ملی فضای باز دوومیدانی ایران کدام است؟

تیم ملی ایران با ترکیب توران شادرو، زری حسینی، سهیلا لمبانی و ناهید آچاک در بازی های آسیایی ۱۳۵۳ تهران (۱۹۷۴ میلادی) و در ماده ۴ در ۱۰۰ امدادی زمان ۴۷.۵۰ را ثبت کردند که تا امروز شکسته نشده است. شاید این ورزشکاران هیچ وقت فکر نمی کردند که رکوردشان ۴۶ سال پا برجا بماند.

پس از آن قدیمی ترین رکورد مطابق با جدول انتشار یافته در سایت فدراسیون دوومیدانی ایران به بخش مردان مربوط می شود؛ سیدحمید سجادی ۲۵ سال پیش و در مسابقات گوتنبرگ در ماده ۵۰۰۰ هزار متر زمان ۱۳: ۵۳.۴۰ را ثبت نمود. او سال بعد در ۱۰۰۰۰ متر حد نصاب ۲۹: ۲۲.۶۵ را از خود بجای گذاشت که این رکوردها تابحال شکسته نشده اند.

فاصله دوومیدانی کاران تا رکوردهای تاریخی

مبنای مقایسه در این بخش رکوردی است که دوومیدانی کاران ایران در آخرین مرحله مسابقات قهرمانی باشگاه ها که اواخر شهریور ۹۹ برگزار شد، ثبت کرده اند. بر این اساس در ماده ۴ در ۱۰۰ متر امدادی زنان تیم دانشگاه آزاد زمان ۴۸.۵۳ ثانیه را ثبت کرد، یعنی نزدیک به یک دقیقه اختلاف تا رکورد تاریخی این ماده!

در ماده ۵۰۰۰ هزار متر مردان نیز همایون همتی زمان ۱۵: ۰۴.۵۵ دقیقه را ثبت نمود که فاصله بسیاری با رکورد این ماده دارد. در ۱۰۰۰۰ متر جلیل ناصری زمان ۳۴: ۱۴.۴۷ را ثبت نمود که این رکورد هم فاصله بسیاری تا حدنصاب سجادی دارد و شاید سال ها نام این پیشکسوت دوومیدانی بعنوان رکورددار این ماده باقی بماند.

بسیاری از ورزشکاران این رشته متعقدند دوومیدانی روزهای سختی را پشت سرمی گذارد اما باید دید که در آینده چگونه کار می کنند و آیا با حمایت و توجه مسئولان شاهد رکودشکنی های بیشتر و روزهای درخشان برای این ورزش می شویم؟

منبع: