كرونا ترمز بانوان پینگ پنگ باز را كشید

فرم نو: سرمربی تیم ملی تنیس روی میز می گوید باتوجه به برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در مهر ماه، به دنبال آغاز برنامه های آماده سازی بازیكنان از اوایل خرداد است.

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز بانوان ایران در گفت و گو با ایسنا به مسابقات جهانی تنیس روی میز اشاره نمود و اظهار داشت: این مسابقات ۶ تا ۱۳ مهر ماه در كره جنوبی برگزار می گردد. البته امكان دارد به علت انتشار كرونا این تاریخ باز هم تغییر كند اما تمام برنامه ها را آماده كرده ایم تا در صورت موافقت وزارت ورزش و جوانان از اوایل خرداد ماه اردوهای خویش را شروع نماییم. این اردو تا زمان مسابقات ادامه دارد و تعدادی تور بین المللی را هم در برنامه داریم تا اگر شرایط جهانی مساعد باشد به یكی از آنها اعزام شویم.

او در ادامه اضافه كرد: پیش از عید اردوهای زیادی داشتیم و بازیكنان در تمرین و مسابقه بودند. علاوه بر این به دنبال شركت در مسابقات قطر، عمان و پس از آن مسابقات جهانی و انتخابی المپیك بودیم اما به علت انتشار كرونا برنامه هایمان لغو شد و بازیكنان تیم ملی در خانه ماندند. با این وجود پیگیر وضعیت شان هستم، برخی در خانه میز تمرین ندارند و فقط بدنسازی و هوازی می كنند اما برخی دیگر میز دارند و تمرینات بیشتری انجام می دهند. در كل پینگ پنگ بازان در عمل افت می كنند. امیدوارم این شرایط زودتر تمام شود.

سرمربی تیم ملی بیان نمود: مسابقات انتخابی المپیك در آخرین لحظات به تعویق افتاد، تا پیش از آن شهسواری و صفایی برای اعزام تمرین می كردند. هرچند حالا هم تمرین دارند اما شرایط انجام تمرینات تكنیكی، تاكتیكی و استفاده از یار تمرینی مهیا نیست. ازاین رو بعنوان مربی تیم ملی از این كه مسابقات جهانی و انتخابی المپیك به تعویق افتاد، خوشحال هستم چون برای آمادگی بازیكنان كمی وقت داریم. از سوی دیگر لیگ هم كنسل نمی گردد و به شكلی مسابقه تداركاتی برای بازیكنان است.

ایرانمنش در مورد شرایط تنیس روی میز بانوان ایران اظهار نمود: سن پینگ پنگ نسبت به گذشته پایین آمده است، حتی در تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی هم جز خانم شهسواری بقیه بازیكنان زیر ۲۰ سال دارند. تمرین بازیكنان از سن های پایین برای ما رضایت بخش است چون نشان دهنده سرمایه گذاری و پشتوانه سازی در بخش بانوان است كه سطح آنها را بالاتر می برد اما در مقایسه با كشورهای چین و كره به برنامه ریزی جامعی نیاز داریم. از طرفی بودجه كاملی برای این كار نداریم و اعزام هایمان كم است. پسران پینگ پنگ باز ایران در لیگ های مختلف تمرین می كنند و به مسابقات مختلف اعزام می شوند اما دختران سالیانه در دو تا سه مسابقه شركت می كنند و بقیه مسابقات داخلی است.

او در این مورد اضافه كرد: عدم اعزام به تورهای مختلف و اردوهای برون مرزی دو مشكل اصلی ما است. از آنجایی كه بودجه فدراسیون به اندازه كافی نیست و هزینه های كلان دیگری هم دارد، اعزام به اردوی خارجی خیلی دشوار می باشد. ازاین رو مجبور هستیم با این شرایط كنار بیاییم. امیدوارم شرایط بانوان هم بهتر شود تا آنها را با جذب اسپانسرهای بیشتر به مسابقات مختلف اعزام نماییم. آقای قارداشی در چهار سال اول ریاست خود در فدراسیون عملكرد خوبی داشت. امیدوارم همین روند ادامه پیدا داشته باشد و اسپانسرهای بیشتری برای بانوان جذب نماید تا به مسابقات مختلف و اردوهای برون مرزی اعزام شویم.

ایرانمنش در پاسخ به این سؤال كه چرا با وجود پخش تلویزیونی تنیس روی میز بانوان، اسپانسر زیادی جذب این بخش نمی شود؟ بیان نمود: علاوه بر مربیگری تیم ملی، در لیگ هم تیمداری می كنم و هدف اصلی من جذب اسپانسر برای نیازهای بازیكنان است، یعنی اولویت من این است كه بازیكنان در شرایط تمرینی بهتری قرار بگیرند و اسپانسر بیشتری جذب شود اما متاسفانه رشته های زنان نسبت به مردان جذب اسپانسر كمتری دارند. اسپانسر برای كسب مقام هزینه می كند در حالیكه بانوان رشته ما هنوز مقامی در سطح آسیا و دنیا ندارند. از طرفی رشته ما پرهزینه است. وقتی هزینه ها پایین تر بود، تجهیزات بیشتری به بازیكنان داده می شد اما حالا هزینه ها بالا رفته و جذب اسپانسر بدون كسب مقام دشوار می باشد.

او در این مورد اضافه كرد: تنیس روی میز رشته ای جذاب است و پخش مستقیم دارد. بسیاری از مردم فكر می كنند این رشته مانند یك ورزش پاركی است كه تحرك زیادی ندارد اما با پخش تلویزیونی می بینند كه بخش بانوان با این همه تحرك و تلاش، پشت میز ایستاده اند و برای شان جذاب است. صبر ما زیاد است امیدوارم بتوانیم به تدریج این مورد را در كل كشور جا بیندازیم و اسپانسرهای بیشتری جذب نماییم.

ایرانمنش با اشاره به اینكه مدال آوری در بخش بزرگسالان دشوار می باشد، خاطرنشان كرد: خوشبختانه فدراسیون حالا در بخش پایه خوب كار می كند. تارا سوری عضو تیم هوپس جهان است و این برای ما نویدبخش است. بالاخره باید از جایی شروع نماییم، نباید انتظار داشته باشیم كه تیم بزرگسالان مقام كسب كند حتی مردانمان با این همه توانمندی و رنكینگ های خوب هنوز به این جایگاه نرسیده اند. هدف ما این است كه پله به پله بالا برویم. با این وجود تلاش می نماییم تا سال جاری در مسابقات جهانی خوش بدرخشیم.

منبع: