گزارش FIBA از وضعیت بسكتبال زنان ایران در راه پیشرفت

فرم نو: سایت فدراسیون جهانی بسكتبال در مطلبی به روند رو به رشد بسكتبال بانوان در ایران اشاره نموده است.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، سایت FIBA در مطلبی به تمجید از پیشرفت بسكتبال بانوان ایران پرداخت و نوشت كه همه واقف هستند كه تیم ملی بسكتبال مردان ایران با چهار پیروزی در جام حذفی آسیا و حضورهای گوناگون در مسابقات جام جهانی بسكتبال FIBA ​​و المپیك در صحنه بسكتبال آقایان چه قدرتی دارد. این یك واقعیت اثبات شده است.

با این حال، شاید لازم باشد كم كم توجه بیش تری را هم به تیم ملی بانوان ایران هم متمركز كنیم؛ چونكه آنها با لیگ بسكتبال حرفه ای بانوان كه در ایران برقرار است، به سرعت در حال پیشرفت هستند.

در ادامه این مطلب به نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر بانوان اشاره شده است كه باشگاه های حرفه ای با حضور برترین استعدادهای كشور با یكدیگر رقابت می كنند. سوپرلیگ بانوان در پنج ماه اخیر، ۱۲ باشگاه حرفه ای را مقابل یكدیگر قرار داده است كه بهترین استعدادهای كشور در بسكتبال بانوان در آن به رقابت می پردازند. ۱۲ باشگاه به دو گروه A و B تقسیم شده و در در مرحله گروهی در ۱۰ بازی بطور رفت و برگشتی در خانه خود و حریف دیدار كردند كه چهار تیم برتر از هر گروه به مرحله پلی آف می روند.

این هشت تیم در مرحله یك چهارم نهایی به صورت دو از سه تا زمان مشخص شدن قهرمان به مصاف هم می روند. دو تیم برتر این فصل هم اكنون بانوان شهر گرگان از گروه A و گروه بهمن تهران از گروه B هستند كه به مرحله نهایی راه پیدا كرده اند. گرگان تنها یك باخت در كل فصل عادی و یك شكست دیگر در مرحله نیمه نهایی به رهبری ستاره تیم ملی، ادنا عیسائیان داشت كه بطور میانگین در هر بازی یك دبل دبل دارد و در كنار یكی از بهترین گاردهای لیگ، شادی عبدالوند تركیب خوبی را ایجاد كرده اند. گروه بهمن نیز در بازی های گروهی و پلی آف بدون شكست بوده است و به مثلث دلارام وكیلی، سعید علی و گلشید امیدیان مسلح است.

به اعتقاد فیبا وجود استانداردهای حرفه ای مانند زمین بازی تا اسكوربرد، شات كلاك، استفاده از برگه منشی دیجیتالی و آمار زنده حین بازی، بازیكنان و باشگاه ها را در موقعیتی قرار داده تا ضمن رقابت، سطح كیفی فعالیت خود و یكدیگر را توسعه و بهبود بخشند.

تالین طهماسیان، مسوول لیگ بسكتبال بانوان می گوید این واقعا خوب است. ما در ایران پنج لیگ برای بانوان داریم. لیگ زیر ۱۸ سال، لیگ زیر ۱۶ سال، لیگ دسته دوم، لیگ دسته اول و سوپر لیگ. با این مجموعه جای تعجب ندارد كه بسكتبال بانوان در ایران به آرامی در حال پیشرفت و نظرها را به خود جلب می كند.

در اختتام مطلب نگاهی به وضعیت تیم های ملی بسكتبال بانوان شده؛ تیم ملی زیر ۱۶ سال دختران ایران برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ در بنگلور بازی كرد و چهارم شد. تیم زیر ۱۸ سال نیز در سال ۲۰۱۸ نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه نمود. اتفاقی كه از سال۱۹۷۷ رخ نداده بود. آنها با شكست سنگاپور و گوام پنجم شدند. تیم ملی بزرگسالان بانوان نیز در راه بازگشت به مركز توجه است. این یك نبرد پر فراز و نشیب برای ارتقاء به دستهA است، اما آنها هم اكنون در مسیری امیدوار كننده قرار دارند.

در آگوست گذشته، آنها با كسب مقام سوم در مسابقات قهرمانی بانوان WABA در امان اردن، موفق شدند با كسب نخستین مدال بین المللی خود تاریخ ساز شوند.

برنامه های تیم ملی آقایان برای ایران، تا به این جا جایگاه این تیم را بعنوان یكی از بهترین های آسیا محكم كرده است. حالا زمان آن رسیده است كه بانوان نیز با كمك لیگ برتر بانوان در این راه قدم بردارند، آهسته و پیوسته.

منبع: