مربی والیبال بانوان: با كار مقطعی درجا می زنیم

به گزارش فرم نو مربی والیبال بانوان اظهار داشت: وقتی كار به شكل مقطعی انجام می شود ما در شرایط كیفی فعلی درجا می زنیم و نتایج تیم ملی در آسیا هم بین هفتم و هشتم در حركت است.

فریبا صادقی، مربی والیبال در گفت و گو با ایسنا به مهمترین چالش والیبال بانوان اشاره نمود و اظهار داشت: نخستین چالش بی توجهی به برنامه ای است كه باید در استعدادیابی از قبل شروع می شد و ادامه پیدا می كرد. در نتیجه هر چه الان داریم حاصل كاری است كه در كوتاه مدت انجام داده ایم و نتایج مشابهی هم گرفته ایم.

او در این مورد اضافه كرد: همیشه گفته شده كه باید برای گروه سنی پایه مربی خارجی جذب شود و به شكل برنامه ریزی شده و بلندمدت اقدامات لازم انجام گیرد اما فقط كارهایی در حد استعدادیابی انجام شده و افراد برگزیده هم به صورتی رها شدند. این سبب شده كه ما به آینده خیلی امیدوار نباشیم و چالش هایی داشته باشیم.

صادقی نداشتن لیگ در بخش پایه را چالش دیگر در والیبال بانوان دانست و بیان كرد: در بخش حرفه ای مثل مردان لیگ پایه نداریم، یعنی تنها لیگ بزرگسالان را داریم كه از نظر كمی و كیفی در سطح متوسطی انجام می شود. در بخش مردان لیگ پویاتر است و باشگاه ها موظف می باشند در بخش نوجوانان و جوانان هم تیم داشته باشند، بدین سبب رده های سنی پایه در طول سال، ۶ ماه فعالیت حرفه ای دارند اما در بخش بانوان برنامه بخش پایه محدود به یك دور قهرمانی كشور است كه همه استانها شركت نمی كنند و بعضی از شركت كنندگان هم نزدیك به مسابقات تیمی را جمع می كنند.

او در مورد فاصله والیبال ایران و تیم های برتر آسیا اظهار داشت: وقتی كار به شكل مقطعی انجام می شود ما در شرایط كیفی فعلی درجا می زنیم و نتایج هم بین هفتم و هشتم در حركت است اما به تبع فاصله ای كه تیم های برتر با ما دارند حفظ می شود و حتی كشورهایی چون چین كه برنامه ریزی بهتری دارند، جلوتر می افتد و نسل دیگری برای والیبال ارائه می دهند. امیدوارم با حضور مجدد آقای داورزنی در فددراسیون و برنامه ریزی صحیح و بلندمدت توسط او شاهد رشد و پیشرفت بانوان در آینده باشیم.

این مربی والیبال در پاسخ به این پرسش كه آیا تیم ملی باید به جوانگرایی رو بیاورد؟ اظهار داشت: برخی از بازیكنان بزرگسال هنوز قابلت هایی دارند و موافق كنار گذاشتن آنها نیستم اما تا زمانی كه بازیكنان پیشكسوت حضور دارند، فرصت حضور جوانان در زمین و بازی آنها كمتر می شود چون مربی دنبال نتیجه گرایی است. از جانب دیگر صحیح نیست كه یك بازیكن پیشكسوت و قابل روی نیمكت بنشیند و بازیكن جوان بازی كند بنا بر این باید در بعضی مسابقات به جوانان فرصت داده شود تا در كنار باتجربه ها كار كنند.

صادقی در مورد جوان گرایی تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیك اظهار داشت: بازیكنانی كه به انتخابی المپیك اعزام شدند، سال قبل در تیم جوانان بودند و به تجربه صحنه های برون مرزی نیاز داشتند چون تیم ایران مسابقات تداركاتی كمی دارد، از مسابقات انتخابی المپیك بعنوان تداركاتی بهره بردند. اگر تورنمنت های برون مرزی بیشتری داشته باشیم جوانان پیشرفت می كنند اما در شرایط فعلی مسابقات اصلی حكم تداركاتی و كسب تجربه پیدا می كند. در نهایت من با اعزام تیم جوانان به انتخابی المپیك موافق بودم چون فارغ از نتیجه خوب كار كردند و از نظر بدنی و سنی جوان و پرانگیزه هستند.

منبع: