با حضور مسئولان و پیشكسوتان؛ از تندیس چهره های نامدار كشتی و دست نوشته های تختی رونمایی گردید

فرم نو: مراسم آیین بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و جهان پهلوان تختی با نام پهلوانی سرود در محل موزه ملی ورزش كمیته ملی المپیك اجرا شد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، مراسم آیین بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و جهان پهلوان تختی با نام «پهلوانی سرود» بامداد امروز با حضور سید رضا صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك و تعدادی از پیشكسوتان و قهرمانان اسبق كشتی در محل موزه ملی ورزش كمیته ملی المپیك اجرا شد.
محمدرضا طالقانی، محمدرضا یزدانی خرم، محمود خسروی وفا، محمدعلی صنعتكاران، محمدابراهیم سیف پور، ابراهیم جوادی، محمد دلیریان، علی اكبر حیدری حمید سوریان بهداد سلیمی تعدادی از قهرمانان جهان و المپیك، محمدرضا توپچی، عارف ربطی، علی كفاشیان، حسین رنگرز و… همچون حضار این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم حسن رنگرز مدیر موزه ملی المپیك و پارالمپیك اظهار داشت: افتخار این را داریم كه امروز میزبان تعدادی از قهرمانان و پیشكسوتان باشیم. آیینی امروز به نام آیین «پهلوان سرود» انجام می شود. گردآوری این موزه دغدغه جامعه ورزش بود و همه قهرمانان بود. همچون اهداف موزه نیز گردآوری و حفظ آثار و افتخارات ورزش و قهرمانان است.
در ادامه مراسم تصاویری از جهان پهلوان تختی با نوای ضرب مرشد برای حاظران به نمایش درآمد.
سپس صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك خطاب به حاظران اظهار داشت: سرمایه ملت یزدانی خرم، طالقانی، حیدری، سوریان و صدها انسان با فضیلت دیگر هستند. اگر امروز درخت ورزش این سرزمین و درخت پهلوانی سبز است بخاطر ریشه هایی مثل طالقانی یزدانی خرم و سوریان است.

رییس كمیته ملی المپیك افزود: كشتی اگر امروز هویت اعتبار و شخصیت دارد بخاطر این بزرگان است. ما باید به سرعت از سكوی قهرمانی بگذریم و به سكوهای پهلوانی برسیم. انسان هایی در تاریخ ماندگار شدند كه مرام پهلوانی داشتند. وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك باور دارند كه هر روز و هر ماه باید این بزرگان را به نسل جوان معرفی نماییم. بجای اینكه ما سخن بگوییم این بزرگان باید بیایند و روایت گری كنند و از سختی ها و دردهای خود بگویند تا بتوانند كام ملت را شیرین كنند.
وی اشاره كرد: حق بزرگ را امام راحل و شهدای ما و انسان هایی دارند كه ما امروز امنیت خودرا مدیون آنها هستیم. همه انسان هایی كه در این جغرافیا زحمت كشیده اند باید تكریم شوند و تندیس آنها در این فضا و فضای بزرگتری كه ایجاد خواهیم كرد باید ساخته شوند.

صالحی امیری در ادامه با فراخواندن طالقانی، یزدانی خرم و سوریان خواهان این شد كه حضار یك دقیقه بایستند و این ۳ بزرگ ورزش ایران را تشویق كنند.
رییس كمیته ملی المپیك اشاره كرد: خیلی از بزرگان ورزش ما گرفتار بیماری و مشكلات زیادی هستند، وظیفه ماست به همه این عزیزان توجه داشته باشیم. باید كدورت ها را كنار بگذاریم و تلاش نماییم قهرمانان را به سراسر كشور ببریم تا نسل جدید از این عزیزان مرام پهلوانی را بیاموزد.
در حاشیه این مراسم حمید سوریان نیز در جمله ای كوتاه اظهار داشت: موفقیت در المپیك لندن مرهون زحمات محمدرضا یزدانی خرم است.
در اختتام مراسم نیز از تندیس حمید سوریان محمدرضا یزدانی خرم و محمدرضا طالقاتی رونمایی گردید.

منبع: