برگزاری المپیك 2020 بدون بحران

فرم نو: المپیك سی و دوم در حالی سال آینده برگزار می گردد كه برخلاف بعضی از ادوار گذشته بازی های المپیك، بحران و خطر خاصی این دوره بازی ها را تهدید نمی نماید.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، المپیك بعنوان تنها فرصت برای گردهمایی ورزشكاران جهان همیشه و در هر دوره ای حساسیت خاص خودرا داشته است. البته این حساسیت تشدید هم شده زمانی كه یك نوع بحران پیرامون المپیك و شرایط میزبان آن به وجود آمده است طوریكه بعضاً نگرانی بابت آن موجب فروكش هیجانات المپیك و تب داغ آن قبل از آغاز بازی ها شده است.
این مسئله یعنی «بحران ها و نگرانی های به وجود آمده به خاطر آنها» در مورد خیلی از ادوار بازی های المپیك به صورتی به یكی از موضوعات محوری تبدیل شد به شكلی كه موجب تشدید توجهات به این رویداد بین المللی هم شد.
چینی ها در فاصله چندماه مانده به المپیك ۲۰۰۸ و برگزاری آن در پكن با معضل آلودگی هوا در این شهر روبرو شده بودند. قبل از آن نبودِ امنیت در سالت لیك سیتی آمریكا برگزاری المپیك زمستانی ۲۰۰۲ در این ایالات را تحت تاثیر خود قرار داده بود. قبل از برگزاری المپیك زمستانی ۲۰۱۴ در سوچی هم سوژه تروریسم به یك بحران برای برگزاركنندگان بازی ها تبدیل گشته بود.
این شرایط حتی برای المپیك دوره پیشین هم وجود داشت چونكه نگرانی های ویروسی به نام «زیكا» و شیوع آن در برزیل و برخی دیگر از كشورهای منطقه آمریكای جنوبی گریبان برگزاركنندگان بازی ها را گرفته بود. ترس از مبتلاشدن به این ویروس حتی برای ورزشكارانی كه قصد شركت در المپیك ۲۰۱۶ را داشتند و یا دیگر افرادی كه می خواستند این بازی ها را از نزدیك تماشا كنند هم نگرانی هایی به وجود آورده بود طوریكه شاید كمتر ورزشكار، مسئول و حتی تماشاگری می توانست به جذابیت های المپیك یا حتی زیبایی ها و طبیعت ریو فكر كند.
اینگونه بحران ها بااینكه برگزاركنندگان بازی های المپیك در خیلی از ادوار را گرفتار دغدغه های جانبی كرد اما به صورتی هم موجب مطرح شدن بیشتر آنها و میزبانی كشورشان از این رویداد بزرگ ورزشی می شد؛ موضوعی كه بنظر می رسد ژاپنی ها هم بی میل به آن نیستند. آنها هفت ماه دیگر المپیك سی و دوم را میزبانی می كنند اما به معنای واقعی با معضل جدی روبرو نیستند.
شاید «گرما» و موج مهلك آنكه در ماه های گذشته ژاپنی ها را با چالش مواجه كرد، تنها سوژه جدی مطرح در ارتباط با المپیك ۲۰۲۰ باشد كه آنهم جز دوی ماراتن برای ورزشكاران دیگر رشته ها دردسر آنچنانی نمی تواند داشته باشد به خصوص كه به كارگیری برخی تكنولوژی ها می تواند افزایش دما را كنترل كرد.
البته علاوه بر این موضوعات دیگری مانند حملات تروریستی سایبری و هشداری كه ژاپنی ها بابت آن داده اند هم در مورد المپیك سال آینده مطرح است اما در كل می توان ادعا نمود كه برگزاركنندگان بازی های المپیك ۲۰۲۰ از مطرح كردن اینگونه موارد بعنوان اهرمی بهره برده اند فقط به جهت اینكه این المپیك و میزبانی آنرا در سرخط اخبار رسانه های جهان قرار دهند.
در واقع المپیك پیش رو یكی از معدود بازی های المپیك در قرن بیست و یكم است كه بحران و چالش جدی پیرامون آن وجود ندارد مگر اینكه طی فاصله زمانی باقی مانده تا بازی ها چالش های جدیدی پیرامون این المپیك گرم ایجاد شود و اینگونه خلاف این مساله ثابت شود.
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سی و دومین دوره بازی های المپیك تابستانی از ۳ مردادماه سال آینده به میزبانی توكیو شروع شده و تا ۱۹ مردادماه ادامه خواهد داشت. بیشتر از ۱۱ هزار ورزشكار برگزاركننده این دوره بازی ها هستند.
ایران تا به امروز با كسب ۲۹ سهمیه شامل ۲۴ سهمیه بخش مردان و ۴ سهمیه بخش بانوان حضور خودرا در این دوره بازی ها قطعی كرده است. این سهمیه ها در رشته های بسكتبال (۱۲ سهمیه)، تیراندازی (۶ سهمیه)، كشتی فرنگی (۳ سهمیه)، كشتی آزاد (۲ سهمیه)، دوومیدانی (۲ سهمیه)، تكواندو (۲ سهمیه)، تیروكمان (یك سهمیه) و دوچرخه سواری (یك سهمیه) به دست آمده است.

منبع: