مهر در گزارشی بررسی كرد؛ لباس كاروان ورزش ایران همچنان در بقچه

به گزارش فرم نو طراحانی كه برای برخی سلبریتی ها قیچی زدند و لباس هایشان را طراحی كردند درحال نهایی كردن نمونه دوزی خود هستند تا از بین آنها طرح لباس كاروان ورزش ایران در المپیك انتخاب گردد.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: از زمانیكه كه با دستور سیدرضا صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك مسیر طراحی و عرضه لباس اعضای كاروان ایران در المپیك سال آینده در وزارت ارشاد و توسط كارگروه مد و لباس این وزارتخانه دنبال می شود، ۵ ماه می گذرد.
البته هنوز این مسیر به مقصد موردنظر یعنی نهایی شدن لباس ویژه رژه اعضای كاروان ایران و ستِ ورزشی آنها نرسیده اما طبق گفته یكی از مسؤلان وزارت ارشاد حداكثر تا آخر دی ماه این مهم محقق شده و نمونه نهایی شده وارد مرحله تولید می شود.
این مقام مسئول كه بعنوان نماینده معاونت امور هنری وزارت ارشاد در ستاد فرهنگی المپیك ۲۰۲۰ توكیو فعالیت دارد با اشاره به اینكه طراحی لباس كاروان ایران همچنان در مرحله نمونه دوزی به سر می برد اظهار داشت كه بزودی و احیانا از هفته آینده مرحله بررسی برای انتخاب نمونه نهایی شروع می شود.
وی همینطور تاكید دارد كه طراحان بزرگی كه گاها مسئولیت طراحی لباس چهره های شاخص سینمایی، هنری و فرهنگی را بر عهده دارند جزو كسانی هستند كه برای لباس كاروان ایران ایده و طرح عرضه كرده اند.
۱۳۰ نمونه از ۳۲ طراح
حمید قبادی دانا مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار مهر اقداماتی كه تا به امروز برای طراحی و نهایی شدن لباس اعضای كاروان ورزش ایران در المپیك توكیو انجا شده است را خاطرنشان كرد و اظهار داشت: پس از فراخوان رسمی كه از جانب كارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، با استقبال تعداد قابل توجهی از طراحان مواجه شدیم و نمونه هایی كه به صورت طراحی اولیه توسط آنها در اختیارمان قرار گرفت.
وی در همین رابطه افزود: ارزیابی اولیه آثار واصله برای انتخاب نمونه های قابل بررسی در نهایت منجر به انتخاب ۱۳۰ اثر از میان مجموع طرح های عرضه شده بود. اتفاقا این طرح ها در نشستی كه مهرماه برگزار گردید و در حضور معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار رئیس كمیته ملی المپیك قرار گرفت.
این مقام مسئول همینطور به یك نكته اشاره نمود و خاطرنشان كرد: آثار عرضه شده مربوط به ۳۲ طراح است. این طراحان گاها بیشتر از دو سه نمونه طرح پیشنهادی عرضه كرده اند.

طراحان چهره های سینمایی هم طرح داده اند
افرادی كه برای لباس كاروان ایران در المپیك مبادرت به طراحی و عرضه اثر كرده اند، گاها جزو طراحان به نامی هستند كه طراحی لباس برای چهره های هنری و سینمایی و سلبریتی ها را بر عهده داشته اند. این طراحان با لحاظ كردن المان های ورزشی و هنری، طرح هایی را پیشنهاد داده اند كه با استقبال مدیران كمیته ملی المپیك – در مرحله اولیه – هم مواجه بوده است.
غیبت طراح لباس كاروان ریو
پس از چالشی كه سه سال پیش و به خاطر انتقادات مطرح نسبت به نمونه اولیه طراحی شده برای لباس اعضای كاروان اعزامی به المپیك ریو برای كمیته ملی المپیك ایران به وجود آمد، یكی از طراحان مد و لباس (كامران بختیاری) مسئولیت طراحی لباس جدید را بر عهده گرفت و در نهایت هم ورزشكاران ایران با نمونه طراحی شده وی در مراسم رژه المپیك ۲۰۱۶ حاضر شدند. این طراح اما برای لباس كاروان اعزامی به المپیك توكیو هیچ طرحی عرضه نكرده است. قبادی دانا حضور وی در خارج از كشور را تنها دلیل مبحث عنوان می كند.
محبوبیت «لباس رژه»
لباس طراحی شده برای كاروان المپیك شامل ۲۶ تیكه است كه لباس رژه یكی از آنها بشمار می رود. اتفاقا طراحان برای طراحی این لباس استقبال بیشتری داشته اند طوریكه نمونه های ارسالی در این بخش بیشتر است.
نماینده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد المپیك توكیو در این حوزه اظهار داشت: برخی طراحان فقط برای لباس رژه كه به شكلی لباس رسمی كاروان به حساب می آید، طرح داشته اند. گاها هم در هر دو مورد یعنی لباس رژه و ست ورزشی طراح ارسالی داشته اند.
رنگ پیشنهادی فیروزه ای است
ستاد فرهنگی المپیك توكیو با همكاری كارگروه خود و با تلفیق رنگ آبی ایرانی و سبز ایرانی رنگ «فیروزه ای» را برای كاروان ایران برگزیده است. در واقع لحاظ كردن آبیِ نیلی كه رنگ منتخب میزبان المپیك ۲۰۲۰ است و برنامه ریزی شده تا از این رنگ در لوگوی رسمی بازی ها و لباس ملی پوشان ژاپن هم استفاده گردد در طراحی رنگ پیشنهادی بی تأثیر نبوده است.
اتفاقا خیلی از طرح های عرضه شده هم با رنگ فیروزه ای است. قبادی دانا با بیان این مورد اظهار داشت: پیشنهاد ما هم این است كه در نهایت طرح مصوب برای لباس كاروان – در هر دو بخش – با رنگ فیروزه ای وارد مرحله تولید شود. البته این مورد منوط به تصویب در كارگروه مربوطه است.
پایان مرحله نمونه دوزی تا هفته آینده
او همینطور تصریح كرد كه طرح های دریافتی كه نمونه های آنها در اختیار ریاست كمیته ملی المپیك هم قرار گرفت باید نمونه دوزی می شدند. این كار از هفته ها پیش شروع شد. البته مرحله نمونه دوزی هفته آینده تمام می شود. پس از آن بر مبنای نمونه های دریافتی برای انتخاب نهایی تصمیم گیری می شود. در واقع ملاك تصمیم گیری طرح اجرا شده (نمونه دوزی شده) خواهد بود نه طرح اولیه.
انتخاب لباس كاروان چگونه خواهد بود؟
به قول مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دریافت طرح های اجرا، كارگروهی متشكل از كارشنان حوزه طراحی، مد و لباس و مدیران ورزش در مورد انتخاب گزینه نهایی اعمال نظر خواهند داشت. حتی این احتمال وجود دارد كه با برگزاری نمایشگاهی نمونه های طراحی شده به معرض نمایش هم گذاشته شوند.

یك ماه دیگر لباس كاروان نهایی می شود
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، با عنایت به اتفاقاتی كه برای دوره پیشین بازی های المپیك و در زمینه طراحی لباس به وجود آمد، مبحث لباس كاروان المپیك توكیو و خروجی كه خواهد داشت، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد بنابراین خیلی ها منتظر رونمایی از آن هستند تا مشخص شود همكاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و كارگروه مد و لباس این وزارتخانه كه برای اولین بار انجام شده چه تاثیری در طراحی لباس داشته است.
در همین رابطه پیش از این سرپرست كاروان المپیك اعلام نموده بود كه تا آخر شهریورماه نمونه لباس كاروان نهایی می شود در صورتی كه تا به امروز این كار انجام نشده است. قبادی دانا اما تاكید دارد كه حداكثر تا آخر دی ماه لباس كاروان نهایی خواهد شد. وی در عین حال می گوید زمان رونمایی از لباس صرفا در حوزه اختیارات ما نیست. آنچه مهم می باشد كه اینكه ما تا آخر دی ماه لباس كاروان را نهایی می نماییم. در كل اینكه نسبت به بعضی از ۲۰۷ كشور دیگری كه برای المپیك آماده می شود، در زمینه طراحی لباس جلوتر هستیم. فرصت كافی هم برای رونمایی و تولید انبوه را داریم.
تولید به صورت كاملا ایرانی
چگونگی تولید انبوه لباس طراحی شده برای كاروان ورزش ایران دیگر محور مورد بحث خبرنگار مهر با حمید قبادی دانا بود. وی در این حوزه اظهار داشت: تلاش این است تولید طرح نهایی شده را با حمایت شركت های تولیدی داخلی و كاملا ایرانی انجام دهیم. اتفاقا طی این مدت تولیدكنندگان ایرانی كه صاحب سبك و برند هم هستند در این حوزه اعلام همكاری داشته اند.
لباسی با هویت ایرانی بر تنِ ورزشكاران المپیكی
نماینده معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد فرهنگی المپیك در بخش پایانی این گفتگو به خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح های عرضه شده برای لباس كاروان در هر دو بخش رژه و ست ورزشی بسیار زیبا و متنوع هستند. نمونه دوزی های انجام شده از بعضی از آنها اطمینان از استقبال عمومی را بیشتر كرده است. بطور قطع كاروانی كه راهی المپیك توكیو خواهد شد لباسی با هویت ایرانی و با لحاظ كردن شاخص های بین المللی بر تنِ ورزشكارانش خواهد داشت.