هزینه از كجا تامین می شود؟ طرح كمیسیون صلح و ورزش به IOC برای اجرا در المپیك توكیو

به گزارش فرم نو رئیس كمیسیون صلح و ورزش از طرح عرضه شده این كمیسیون به كمیته بین المللی المپیك (IOC) ویژه المپیك توكیو و اجرا در این دوره بازی ها اطلاع داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، به دنبال جدایی حمیدرضا عارف از كمیسیون صلح و ورزش كه پس از كمتر از یك سال مدیریت در این كمیسیون انجام شد، سیدرضا صالحی امیری رئیس كمیته ملی المپیك، محسن رضوانی را جایگزین وی كرد.
رضوانی طی یك ماه و نیمی كه مدیریت كمیسیون تازه تاسیس كمیته ملی المپیك را عهده دار شده است، هنوز جلسه ای با حضور اعضای آن برگزار نكرده و حتی در مورد عضویت آنها هم تصمیم گیری جدیدی نداشته است. وی اما در جهت ماهیت كمیسیون صلح و ورزش و فعالیتهای قابل اجرا از سوی این كمیسیون، طرحی ویژه المپیك ۲۰۲۰ توكیو به كمیته بین المللی المپیك (IOC) عرضه كرده تا در صورت موافقت این كمیته در جریان بازی ها اجرا شود.
محسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این مورد تصریح كرد كه اجرای برنامه مورد نظر هیچ بارِ مالی برای كمیته ملی المپیك نخواهد داشت.
طرح كمیسیون صلح و ورزش برای اجرا در المپیك
وی اظهار داشت: ماهیت و فعالیتهای كمیسیون صلح و ورزش از نام این كمیسیون مشخص است. پرداختن به پیامی كه ورزش برای ملت ها دارد و نزدیك تر كردن آنها (ملت ها) به یكدیگر از این طریق محور فعالیتهای ما است. برنامه عرضه شده به كمیته بین المللی المپیك هم بر مبنای همین ماهیت است.
وی با تاكید بر اینكه پس از موافقت IOC با طرح پیشنهادی اطلاع رسانی كامل در مورد آن صورت خواهد گرفت از پرداختن به جزئیاتش امتناع كرد و خاطرنشان كرد: فقط به این مورد تاكید می كنم كه طرح پیشنهادی نشان دهنده فرهنگ و اصالت كشورمان است. در چارچوب این طرح و البته در صورت تایید شدن، كارهای سمبلیكی در جریان المپیك توكیو اجرا می شود كه ضمن پرداختن به پیشینه و اصالت ایران بر دوستی ما با دیگر ملت ها تاكید می كند.
موازی كاری با ستاد فرهنگی المپیك توكیو
«كمیته ملی المپیك اجرای برنامه های فرهنگی برای المپیك توكیو را به صورت كامل به وزارت ارشاد واگذار كرده است. طرح پیشنهادی كمیسیون صلح و ورزش و اجرای آن در المپیك – به شرط موافقت IOC – موازی كاری با فعالیتهای ستاد فرهنگی تشكیل شده به حساب نمی آید و احیانا خللی در فعالیتهای این ستاد ایجاد نمی كند؟»
رئیس كمیسیون صلح و ورزش به این مورد مطرح از سوی خبرنگار مهر واكنش اینچنینی داشت: هیچگاه این اتفاق نمی افتد چون كه طرح پیشنهادی ما و محورهای تعریف شده در آن هیچ ارتباطی با فعالیت و برنامه های تعریف شده در ستاد فرهنگی المپیك توكیو ندارد. غیر از این بود اصلا به فكر عرضه طرح نمی افتادیم.
تامین بودجه لازم با كمك IOC
رضوانی كه ریاست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو را هم بر عهده دارد همینطور در پاسخ به این پرسش كه «در صورت موافقت كمیته بین المللی المپیك و اجرایی شدن طرح كمیسیون صلح و ورزش در المپیك توكیو، هزینه های آن چگونه تامین خواهد شد؛ آیا كمیته ملی المپیك موظف به تامین هزینه ها است؟»، اظهار داشت: اجرای این طرح هیچ بارِ مالی برای كمیته ملی المپیك و دیگر نهادهای ورزشی كشور ندارد. تمام هزینه لازم برای اجرای طرح با كمك كمیته بین المللی المپیك و نهایتا اسپانسرها تامین خواهد شد.
وی در توضیح تكمیلی این مورد اظهار داشت: كمیته بین المللی المپیك سالیانه بودجه ای به فعالیتهای ویژه المپیك سولیداریتی اختصاص می دهد. این بودجه در ازای طرح برنامه از سوی كمیسیون های فعال كشورها و تایید آنها، در اختیارشان قرار می گیرد تا صرف اجرای طرح شود. در صورت موافقت با طرح پیشنهادی كمیسیون صلح و ورزش، بودجه آن از سوی خودِ IOC تامین خواهد شد. از اسپانسرها هم می توانیم كمك بگیریم.
رئیس كمیسیون صلح و ورزش با تاكید بر اهمیت كمیسیون ها در ساختار كمیته بین المللی المپیك و اینكه مصوبات آنها تعیین كننده برنامه های راهبردی است، اقدام رئیس كمیته ملی المپیك ایران برای بهبود وضعیت كمیسیون های این كمیته و توجه ویژه به فعالیتهای آنها را مورد تقدیر قرار داد.
برگزاری اولین جلسه كمیسیون و تصمیم گیری در مورد اعضا
رضوانی همینطور در پاسخ به پرسش مطرح خبرنگار مهر در ارتباط با اعضای كمیسیون صلح و ورزش اظهار داشت: ابلاغی كه برای اعضای كمیسیون ها صادر می شود، دو ساله است. حدودا حدود یك سال از ابلاغ اعضای قبلی كمیسیون گذشته است. من هم هنوز با آنها نشستی نداشته ام. احیانا طی این هفته یا هفته آینده اولین جلسه كمیسیون را برگزار می نماییم. در آن نشست در مورد ادامه همكاری اعضای قبلی و عضویت افراد جدید صحبت و بررسی خواهد شد.