مشكلات ملی پوش سنگنوردی ایران در راه المپیكی شدن الناز ركابی: فدراسیون كوهنوردی برای حضورم در انتخابی المپیك بودجه ای نداشت

به گزارش فرم نو بانوی ملی پوش سنگنوردی ایران می گوید كه فدراسیون كوهنوردی بودجه ای برای حضورش در مسابقات انتخابی المپیك نداشته و او با درخواست هزینه از كمیته ملی المپیك توانست در این مسابقات حضور داشته باشد.
الناز ركابی در گفتگو با ایسنا، در باره مسابقات انتخابی المپیك ۲۰۲۰ كه در فرانسه برگزار شد، اظهار داشت: در مسابقات انتخابی ۲۰۲۰ كه در كشور فرانسه برگزار گردید ورزشكارانی از كل دنیا و باتوجه به نتایج و رنكینگی كه در طول سال كسب كردند در آن حضور داشتند. ۲۰ نفر به این مسابقات دعوت شدند كه من هم جزو آن ۲۰ نفر بودم.
او اضافه كرد: از بین این ۲۰ نفر، ۶ ورزشكار به مسابقات المپیك ۲۰۲۰ راه پیدا كردند. قدرتمند ترین كشورها كه در این مسابقه حضور داشتند كشورهای اسلوونی و فرانسه (میزبان این رقابت ها) بودند.
این بانوی سنگنورد اضافه كرد: كشور های فرانسه، آمریكا، اسلوونی، چین و روسیه توانستند در این مسابقات سهمیه المپیك را كسب كنند. كشور ژاپن هم در این رقابت ها حضور داشت و هرچند به مقام قهرمانی رسید ورزشكارانی كه از این كشور بر روی سكو رفتند سهمیه المپیك را كسب نكردند چونكه پیش از این سهمیه المپیك به ژاپن تعلق گرفته بود.
ملی پوش سرعتی سنگنوردی ایران در باره شرایط خود در این رقابت ها اظهار داشت: برای خود من این مسابقات بسیار سنگین بود. من در چندین مسابقه كه پشت سر هم برگزار می شد شركت كرده و از لحاظ روحی این مسابقه برای من سنگین بود. از بین ورزشكاران فقط من بودم كه تنها در مسابقه حضور پیدا كرده و ۱۹ ورزشكار دیگر حدود ۶۰ نفر كادر تیم را به همراه خود داشتند. حدودا همراه هر ورزشكار حداقل ۲ یا ۳ نفر بودند؛ از مربی گرفته تا روانشناس و فیزیوتراپ در كنار ورزشكاران حضور داشتند حتی هم تیمی های بازیكنان برای تشویق ورزشكاران خود در این رقابت ها به سالن مسابقات می آمدند اما من تنها بودم.
ركابی اظهار داشت: من در این مسابقات مربی نداشتم. پیشنهاد دادم كه حداقل یك مربی همراه من به این مسابقات اعزام كنند. فدراسیون، آقای محنا كه در فرانسه زندگی می كرد را سفارش كرد كه من را در آن كشور راهنمایی كند اما خبری از مربی و فیزیوتراپ نشد.
ركابی اظهار نمود: ما ورزشكاران درباره نداشتن مربی پس از این همه سال كنار آمده ایم اما به جز این موارد برای حضور در این رقابت ها نیازمند تمریناتی پیش از مسابقات بودیم و داشتن حداقل یك اردوی تیم ملی برای من ضروری بود. تنها ورزشكار ایران در این رقابت ها من بودم اما هزینه زیادی برای تدارك دیدن یك اردو نمی گردد و من را به هیچ اردویی نفرستادند.
این بانوی سنگنورد اظهار داشت: حتی درخواست دیواره سرعت را داده بودم كه یكی از گرایش این مسابقات بود و این وسیله مخصوص رشته سرعت است. رتبه ام در رشته سرعت در میان شركت كنندگان بد نبود اما من دیواره نداشتم و نزدیك ۲ ماه هیچ تمرین سرعتی به علت سردی هوا نداشته و نمی توانستم به قزوین بروم زیراكه دمای هوا منفی ۵ درجه بود و ترجیح دادم هنگام حضور در این مسابقه تمرین نداشته باشم تا اینكه سرما بخورم!
او اضافه كرد: اصلا نمی گوییم مربی یا فیزیوتراپ داشته باشیم، شرایط كشور ما بدین گونه است كه علم تمرین این رشته در آن وجود ندارد ولی حداقل می توانند سخت افزارها را برای ما فراهم نمایند. در كل ایران یك دیوار استاندارد سرعت در شهر قزوین موجود است كه آن هم در فضای باز قرار دارد و الان هم در زمستان هستیم و محیط آنجا اصلا برای تمرین كردن مناسب نمی باشد. حتی این دیوار در جهت باد است كه كار را بسیار مشكل می كند. رضا علیپور كه ركورددار جهان است بر روی آن دیوار تمرین می كند و برای این ورزشكار هم تمرین در همچون دیواره ای خیلی سخت است.
الناز ركابی اظهار داشت: من از فدراسیون درخواست اردو كرده بودم اما در پاسخ به من گفتند كه با هزینه خودتان این مورد را هماهنگ كنید كه من به علت مشغله كاری نتوانستم پیگیر این مورد شوم.
او با اشاره به اینكه برای هزینه مسابقه فرانسه كه عنوان انتخابی المپیك را داشت از كمیته ملی المپیك درخواست كمك كرده، اضافه كرد: من چنین درخواستی دادم تا بتوانم در این مسابقه حضور پیدا كنم و از این طریق بود كه هزینه سفر من به فرانسه تامین شد. باتوجه به تلاش هایی كه رئیس فدراسیون انجام داده فقط توانست بلیت هواپیمای ما را تهیه نماید و واقعا از بابت این مورد تشكر می كنم.
ركابی افزود: هزینه های مسابقه المپیك را فدراسیون كوهنوردی باتوجه به هزینه ای كه از كمیته ملی المپیك درخواست كرده بودم، دریافت كرد. این پولی كه من از كمیته ملی المپیك درخواست كرده بودم به حساب فدراسیون ریخته شد و این پول فعلا خرج مسابقه فرانسه شد. این پول لطف كمیته ملی المپیك به من بود و در غیر اینصورت نمی توانستم به مسابقات انتخابی المپیك بروم.
این بانوی سنگنورد اظهار نمود: البته در خواست من برای تامین هزینه ها از كمیته ملی المپیك برای هزینه های مسابقه فرانسه نبود چون كه قرار بود فدراسیون كوهنوردی هزینه مسابقات فرانسه را پرداخت كند اما پس از اینكه از سفر فرانسه برگشتم رئیس فدراسیون به من اظهار داشت كه هزینه ای كه از كمیته ملی المپیك درخواست كرده بودید برای تامین مخارج فرانسه در نظر گرفتیم. همینطور به من گفتند كه قرار نبود كه شما به این مسابقات اعزام شوید! حتی تاكید نمودند كه فدراسیون هزینه ای ندارد كه شما را به مسابقات انتخابی المپیك بفرستد و همان هزینه درخواستی شما از كمیته ملی المپیك به مسابقات فرانسه تخصیص داده شد. در حالیكه قرار بود پولی كه از كمیته ملی المپیك درخواست كرده بودم به حسابم واریز شود اما فدراسیون این پول را گذاشت به حساب اعزام هایی كه در آینده انجام خواهد داد و در واقع برای پول من تصمیم گیری كرد كه بتواند هزینه های فدراسیون را تامین كند!
این بانوی سنگنورد خاطرنشان كرد: من آمادگی این مسابقات را داشتم اما فشار روحی زیادی بر روی من بود. در این مسابقات به صورت عجیبی از لحاظ بدنی افت كردم.
من از كمیته ملی المپیك درخواست كردم بابت مسابقاتی كه در طول سال برای افزایش رنكینگ در آن شركت كرده و با هزینه شخصی به این مسابقات می رفتم را به من پرداخت كند. البته برای یكسری از این مسابقات، فدراسیون بلیط هواپیما را برای من تهیه می كرد. از كمیته ملی درخواست كردم كه به من كمك مالی كند چونكه كه من حدود ۳۵ میلیون تومان بدهكار هستم. این بدهكاری من به علت مسابقاتی است كه در آن شركت كرده و از دوستان قرض گرفته بودم. حدود ۷۰ میلیون تومان هم خودم خرج كرده و الان ۳۵ میلیون تومان بدهكار هستم.
این بانوی سنگنورد ایران اظهار داشت: فدراسیون می گوید بودجه كمی به آنها تخصیص داده می شود و من تنها ورزشكار این رشته نیستم و ورزشكاران دیگری هم هستند كه باید برای آنها هم هزینه شود. البته مثل اینكه المپیك هم برای فدراسیون مهم نیست و تامین هزینه همه ورزشكاران برای فدراسیون مهم تر است.
ملی پوش سنگنورد ایران در مورد مسابقات آسیایی ژاپن كه یكی از شانس های این بانوی سنگنورد برای حضور در المپیك ۲۰۲۰ است، اظهار داشت: رقبا می توانند در سه رشته سرعت، بولدرینگ و سرطناب در المپیك ۲۰۲۰ به رقابت بپردازند وخوبی این نوع برگزاری این است كه تمام ورزشكارانی كه در این رقابت حضور پیدا می كنند به چالش كشیده خواهند شد. اینگونه نیست كه یك نفر خیلی قوی باشد و بگوییم كه شخص خاصی سهمیه را می گیرد. به همان اندازه كه دیگر رقبا احتمال المپیكی شدن را دارند من هم امیدوارم. همینطور نقطه قوت هایی نسبت به رقبا دارم كه می توانم آنها را به چالش بكشم. امكان دارد بتوانم سهمیه المپیك را كسب كنم و امیدوارم كه این امر محقق شود.
این بانوی سنگنورد اضافه كرد: برای تامین هزینه مسابقات ژاپن هم به من قول داده شده و قول دادند كه من را اعزام كنند. همینطور كمیته ملی المپیك قول داده است كه هزینه ای به من دهد تا بتوانم با آن تمرین كنم. همینطور قول دادند كه برای تمرین به اردوهای خارجی اعزام شویم البته ۳ ماه بیشتر به این رقابت ها نمانده و هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته است و فقط قول تامین به من دادند.
ركابی تصریح كرد: برای حضور در رقابت ها باید یك رنكینگ خاصی داشته باشیم و من مجبور بودم با هزینه شخصی خودم به این رقابت ها بروم تا بتوانم جواز حضور در مسابقات انتخابی را پیدا كنم. باید هر ورزشكار حداقل در ۶ مسابقه شركت كرده باشد و تمام هزینه های این مسابقات در نیمه اول سال را خودم پرداخت كردم و برای نیمه دوم سال چون فدراسیون متوجه شد قضیه المپیك در بین است بلیت های ما را تامین كرد ولی هزینه اقامت و… برعهده خودم بود.
ركابی در انتها اظهار داشت: امیدوارم كه بتوانیم در كشور ژاپن سهمیه المپیك را كسب كنم. خوشبختانه ژاپنی ها در این مسابقه حضور ندارند و ورزشكاران كره، چین تایپه و چین اصلی ترین رقبای من برای كسب سهمه المپیك هستند.