گزارش ویژه مهر؛ ابلاغیه دولت خرج فدراسیون ها را دو برابر كرد

به گزارش فرم نو خرید الزامی از سامانه دولت فدراسیون ها را با چالشی مواجه كرده آنگونه كه گاها پول بیشتر از حدنصاب پرداخت می كنند اما جنس خریداری شده را به موقع و با كیفیت دریافت نمی كنند.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: وزارت ورزش از سال قبل و طبق ابلاغ دولت، تمام فدراسیون های ورزشی را ملزم كرد تا تجهیزات و ملزومات مورد نیاز خویش را از راه «سامانه تداركات الكترونیكی دولت» معروف به «ستاد» خریداری و تهیه كنند.
خرید از این سامانه یكی از بندهای مصوب در «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه» – مصوب اسفندماه سال ۹۵ مجلس- است. بر طبق این قانون دولت مكلف شد تا تمام وزارتخانه ها، دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات و حتی نهادهای عمومی غیردولتی را به رعایت انجام معاملات و برگزاری مناقصات خود از راه «ستاد» ملزم كند.
اینگونه شد كه وزارت ورزش هم سال قبل بر مبنای بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ابلاغیه اجبار به انجام هر گونه خرید توسط سامانه تداركات الكترونیكی دولت یا همان ستاد را در مورد فدراسیون ها بعنوان نهادهای عمومی غیردولتی وارد فاز اجرایی كرد. این مساله اما برای آنها و مدیران شان مشكل ساز شده است.
فدراسیون ها «چرتكه» به دست شده اند
خرید از سامانه تداركات الكترونیكی دولت تمام معاملات جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده را در بر می گیرد. فدراسیون ها هم مكلف هستند تمام تجهیزات و ملزومات موردنیازشان را به این سامانه سفارش داده و از راه آن خریداری كنند.
این مبحث اما مسؤلان فدراسیون ها را با محدودیت های زیادی مواجه كرده و حتی دست آنها را در پوست گردو گذاشته است چون كه سامانه طراحی شده دولت بگونه ای نیست كه پاسخگوی نیاز آنها برای تامین مایحتاج شان باشد. از طرفی اقدام برای خرید و تهیه تجهیزات و ملزومات از مسیری دیگر هم به حسابِ زیرپا گذاشتن قانون توسط آنها گذاشته می شود.
ورزش جامعه ای گسترده و متشكل از رشته های زیادی است كه هر یك تجهیزات تخصصی مربوط به خویش را دارند. این تجهیزات شامل البسه و وسایل لازم برای رقابت در آن رشته می شود. بعضی از این تجهیزات در سامانه تداركات الكترونیكی دولت موجود نیست و گاها هم با «قیمتی بالاتر» از بازار آزاد عرضه می شود در صورتی كه به علت اصل نبودن، «فاقد استاندارد» و كیفیت لازم هستند. علاوه بر همه اینها، خرید از ستاد برای فدراسیون ها كه ورزشكاران شان مدام در اردو و اعزام به سر می برند، بسیار «زمان بَر» هم است.
این معضلات ناشی از خرید الزامی از سامانه تداركات الكترونیك دولت، دغدغه مالی مسؤلان فدراسیون ها را پررنگ تر از همیشه كرده آن حد كه مدام برای محاسبه وضعیت مالی فدراسیون خود چرتكه به دست هستند به خصوص كه گاها باید به خاطر خرید از ستاد، بودجه زیادی هم پرداخت كنند.
خرید از سامانه دولت با صرف بودجه دوبرابری
علیرضا پاكدل رئیس فدراسیون هندبال همچون مدیرانی است كه تاكید دارد خرید از ستاد برای ورزش نه تنها منفعتی ندارد بلكه دست و پا گیر هم شده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: وزارت ورزش از سال قبل ما را مكلف به تبعیت از ابلاغ دولت برای خرید از ستاد كرد. محدود به خرید از این سامانه شده ایم در صورتی كه گاها جنس مورد نیاز اصلا در این سامانه موجود نیست یا اگر هم باشد كیفیت لازم را ندارد. با این وجود باید پول بیشتری هم پرداخت نماییم.
وی تصریح كرد: بعضی از جنس های عرضه شده در سامانه تداركات الكترونیكی دولت را گران تر از بیرون تهیه می نماییم. در كل اگر می توانستیم مثلا با ۴۰ – ۳۰ میلیون البسه و تجهیزات لازم برای یكی از تیم های مان را تهیه نماییم به واسطه خرید از این سامانه باید ۸۰ – ۷۰ میلیون هزینه نماییم در صورتی كه فاقد جنس درجه یك هم هستند. با این شرایط بیشتر از هر چیز دغدغه مالی داریم و اینكه دخل مان را به خرج مان برسانیم.
خرید خارج از سایت به نفع فدراسیون هاست
سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسكی هم خرید از ستاد را به سود فدراسیون ها نمی داند. وی درگفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش اعظم تجهیزات موردنیاز اسكی و اسكی بازان باید از خارج از كشور تهیه و تنها بخش كوچكی از آنرا به صورت داخلی تهیه می نماییم اما گرفتاری ها و دغدغه های مان در همین بخش چندبرابر است چون كه محدود به خرید از ستاد شده ایم.
وی افزود: من بعنوان رئیس فدراسیون وظیفه دارم مدیریت منابع داشته باشم. باید كالای مورد نیازم را با نازلترین قیمت تهیه كنم اما در سامانه طراحی شده تمام اجناس گرانتر از حد معمول به فروش می رسند در صورتی كه كیفیت پائینی دارند. ضمن اینكه زمان زیادی هم طول می كشد تا به دست مان برسد.
سامانه فروش دولت برای ورزش كامل و به روز نیست
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، سامانه ای كه دولت تمام دستگاه ها را به ملزم به انجام معاملات از راه آن كرده است، می تواند محلی برای دسترسی سریع ورزشی ها به تجهیزات مورد نیازشان باشد البته به شرطی كه كامل و به روز باشد. شرایطی كه سامانه تداركات الكترونیكی دولت هم اكنون فاقد آن است و همین مساله برای فدراسیون ها مشكل ساز شده است.
محسن رضوانی رئیس فدارسیون شنا هم به این مورد تاكید دارد. وی می گوید با راه اندازی این سامانه و خرید از آن صد در صد موافقم به شرطی كه شكل و ساختار حرفه ای داشته باشد. اما فعلا این خصوصیت ها را در این سامانه نمی بینیم و بنابراین برای مان مشكل ساز شده است.
محدودیت در خرید با كیفیت و باصرفه
رضوانی كه با خبرنگار مهر صحبت می كرد، اظهار داشت: یك نوع مایو شنا كه خیلی هم تخصصی و حرفه ای است، ۴۵۰ هزار دلار یعنی حدود ۷ – ۶ میلیون قیمت دارد. من چطور می توانم این مایو را با خصوصیت های اورجینال از این سامانه تهیه كنم. لباسی كه فدراسیون شنا برای تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی از این سامانه خریداری كرد، بی كیفیت و ظاهری نازیبا داشت. در كل خرید از این سامانه با شرایطی كه دارد، دست و پای فدراسیون ها را در خرید باكیفیت و با صرفه بسته است.
اعتراض به دستگاه های نظارتی
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، بسیاری دیگر از روسای فدراسیون ها هم نسبت به اجبار خرید از سامانه تداركات الكترونیكی دولت معترض هستند به خصوص كه دغدغه مالی آنها را به خاطر دریافت جنس بی كیفیت در ازای پرداخت بیشتر بیشتر كرده است. ضمن اینكه در اموری مانند تهیه بلیت باید پول خرید را یكجا پرداخت كنند در صورتی كه قبل از این معمولا فدراسیون ها طبق قراردادی كه با آژانس های مسافرتی داشتند، امور تهیه بلیت را پیگیری می كردند. آنها امیدوار هستند یا مدیران وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك به این مساله ورود كنند یا اعتراض شان به دستگاه های نظارتی نتیجه ای داشته باشد.
رئیس فدراسیون اسكی همچون مدیرانی است كه نسبت به این ابلاغ دولت و به خاطر چالشی كه برای فدراسیونش ایجاد كرده، اعتراض مكتوب خویش را به دستگاه های نظارتی اعلام نموده است.
سید عبدی افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به خاطر ابلاغ دولت نمی توانیم مدیریت منابع كه آن هم مورد تاكید دولت می باشد را به نتیجه برسانیم. به صورت رسمی اعتراض خویش را در این زمینه به دستگاه های نظارتی اعلام نموده ایم. امیدوارم زودتر هم نتیجه بگیریم چون ادامه این روند به صلاح هیچ فدراسیون و رشته ای نیست.