مهر منتشر كرد؛ رقم بودجه مصوب كمیته المپیك برای ۴۷ فدراسیون، بودجه صفر فوتبال

به گزارش فرم نو بر مبنای مصوبه كمیته المپیك، این كمیته در مجموع ۱۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون تومان تخصیص به فدراسیون‎ها خواهد داشت. كشتی و تكواندو با دریافت بیشتر از دو میلیارد تومان بیشترین سهم را دارند.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، كمیته ملی المپیك از میان سه گزینه پیش رو برای بودجه سال جاری فدراسیون ها و با اعمال نظر اعضای هیأت اجرایی، در مورد تصویب بودجه با افزایش ۱۰ درصدی به نتیجه رسید.
البته كه شرایط برای فدراسیون های المپیكی تا حدی متفاوت است؛ این دسته فدراسیون ها می توانند متناسب با میزان دریافتی كمیته از خزانه و با عنایت به برنامه عملیاتی خود برای كسب سهمیه المپیك از تخصیص بالاتری – در حد سقف تعیین شده – برخوردار شوند اما به صورت كلی دریافت بودجه سال ۹۷ با اعمال ۱۰ درصد افزایش برای همه فدراسیون ها یكسان خواهد بود و همه آنها باید فعلاً روی این تخصیص حساب كنند.
كشتی، تكواندو و وزنه برداری بالای دو میلیارد می گیرند
بر این اساس همچون سال قبل كشتی و تكواندو بیشترین دریافتی را از كمیته ملی المپیك خواهند داشت. بودجه مصوب سال قبل كمیته ملی المپیك برای این دو فدراسیون به ترتیب ۲ میلیارد و یك میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان بود. این بودجه با اعمال ۱۰ درصد افزایش مورد نظر برای سال جاری به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای كشتی و ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون تومان برای تكواندو افزایش خواهد یافت.
وزنه برداری هم سومین فدراسیون با تخصیص بالا از كمیته ملی المپیك است. بودجه این فدراسیون از یك میلیارد و ۸۶۰ میلیون سال قبل به ۲ میلیارد و ۴۶ میلیون برای سال جاری افزایش پیدا كرده است.
سایر فدراسیون ها اما كمتر از دو میلیارد دریافتی از كمیته ملی المپیك خواهند داشت. بسكتبال، تیراندازی، دوومیدانی، قایقرانی، كاراته و ووشو بالای یك میلیارد تخصیص دارند و بودجه سایر فدراسیون ها هم با عنایت به جایگاه و برنامه های شأن، كمتر از این سقف تصویب شده است.
در میان فدراسیون ها سه فدراسیون كارگری، دانش آموزی و دانشگاهی كمترین دریافتی را از كمیته ملی المپیك خواهند داشت. برای هر یك از این سه فدراسیون ۵۵ میلیون تومان تصویب شده است.
بودجه مصوب كمیته ملی المپیك برای فدراسیون ها امسال كه سال كسب سهمیه المپیك به حساب می آید، به شرح زیر است: (برحسب تومان) فدراسیون بودجه فدراسیون بودجه اتومبیلرانی ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار شطرنج ۲۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار اسكواش ۲۷۵ میلیون شمشیربازی ۹۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار اسكی ۵۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار شنا ۶۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار اسكیت ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار فوتبال ۰ انجمن های ورزشی ۷۶۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قایقرانی ۱ میلیارد و ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار باستانی ۱۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار كاراته ۱ میلیارد و ۱۰۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بدمینتون ۲۸۴ میلیون و ۹۰۰ هزار كبدی ۵۰۸ میلیون و ۲۰۰ هزار بسكتبال ۱ میلیارد و ۱۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار كشتی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوكس ۷۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار كوهنوردی ۱۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بیلیارد ۱۸۸ میلیون و ۱۰۰ هزار گلف ۱۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار پرورش اندام ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ناشنوایان ۲۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار زورخانه ای و پهلوانی ۲۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نجات غریق ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تكواندو ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون والیبال ۹۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تنیس ۲۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ورزش های رزمی ۲۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تنیس روی میز ۵۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار وزنه برداری ۲ میلیارد و ۴۶ میلیون تیرو كمان ۸۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ووشو ۱ میلیارد و ۱۴۹ و میلیون و ۵۰۰ هزار تیراندازی ۱ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هاكی ۲۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار جودو ۸۴۷ میلیون همگانی ۲۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار چوگان ۱۰۰ میلیون و۵۰۰ هزار هندبال ۶۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دوچرخه سواری ۸۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار كارگری ۵۵ میلیون دوومیدانی ۱ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزی ۵۵ میلیون ژیمناستیك ۴۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشگاهی ۵۵ میلیون سواركاری ۱۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بیماری های خاص ۱۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار سه گانه ۲۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار

بودجه «صفر» برای فوتبال
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، شرایط تخصیص كمیته ملی المپیك به فدراسیون فوتبال با دیگر فدراسیون ها متفاوت می باشد طوریكه برای این فدراسیون بودجه مصوبی در نظر گرفته نمی گردد اما در صورت عرضه درخواست و فراهم بودن شرایط، از مساعدت مالی امتناع نمی گردد. كما اینكه سال قبل هم كمیته ملی المپیك به فدراسیون فوتبال كمك مالی داشت اما خارج از بودجه مصوب برای فدراسیون ها.
كمك مالی كمیته ملی المپیك به فدراسیون فوتبال در واقع برای پشتیبانی از تیم فوتبال امید كه تیم المپیكی به حساب می آید، انجام می شود. بر همین مبنا سال قبل كمیته ملی المپیك ۲۴۰ میلیون تومان برای كمك به تیم امید كه بازی های آسیایی و انتخابی المپیك را در پیش داشت، كمك كرد.
البته امسال هم تیم فوتبال امید درگیر رقابت های انتخابی المپیك خواهد بود كه زمستان و در مرحله نهایی برگزار می گردد. تیم امید ایران كه به سختی اولین مرحله انتخابی المپیك را پشت سر گذاشت با قرار گرفتن در سید چهارم این رقابت ها (مرحله نهایی) كار سختی پیش رو دارد.
در هر صورت بودجه ای برای فدراسیون فوتبال و كمك به تیم امید توسط كمیته ملی المپیك پیشبینی نشده اما اینكه همچون سال قبل كمك مالیِ كمیته ملی المپیك به این فدراسیون و تیم هم برسد، دور از ذهن نیست.
كل بودجه تخصیصی كمیته به فدراسیون ها
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، در لایحه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بودجه كمیته ملی المپیك برای سال جاری ۷۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده اما در بودجه ابلاغی این رقم با كاهش چهاردرصدی مواجه گردید. بدین ترتیب ۷۱ میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان كل اعتباراتی است كه كمیته ملی المپیك می تواند از سازمان مدیریت برنامه و بودجه كشور دریافت كند.
بر اساس بودجه مصوب برای فدراسیون ها، كمیته ملی المپیك از مجموع بودجه مصوب سال جاری خود باید ۱۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون تومان در اختیار فدراسیون ها قرار دهد البته به شرط تخصیص كامل بودجه از جانب خزانه دولت.