مهر در گزارشی منتشر كرد؛ دغدغه بزرگ وزارت ورزش برای تامین ۲۷ هزار سكه مدال آوران ایران!

فرم نو: وزارت ورزش و جوانان برای تامین جوایز قهرمانان و مدال آوران بازیهای آسیایی و پاراآسیایی با یك دغدغه بزرگ مواجه شده و نمی داند برای حل این مشكل باید دست به دامان چه كسی شود!

خبرگزاری مهر-گروه ورزش: ورزش جهان و همچون قاره آسیا در حالی آغازین روزها و هفته های سال جدید میلادی را پشت سر می گذارد كه در ورزش ایران هنوز پرونده مهمترین رویدادهای پارسال میلادی بسته نشده البته نه به واسطه بررسی عملكرد و استفاده از نتیجه آن برای حضور مطلوب تر در میادین آتی بلكه به خاطر عدم توانایی در تسویه حساب مالی با مدال آوران.
بازیهای آسیایی و پاراآسیایی مهمترین رویدادهای ورزش آسیا در پارسال میلادی بود. مدیران ورزش ایران با علم به اینكه نتایج كاروان های اعزامی به اندونزی به حساب كارنامه مدیریتی آنها گذاشته میگردد و برای تقویت انگیزه ورزشكاران و مربیانشان، پاداش های قابل توجهی را به آنها وعده دادند.
۱۶۰، ۸۰ و ۴۰ سكه میزان پاداشی بود كه ستاد عالی برای مدال آوران طلا، نقره و برنز در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی مصوب كرد ضمن اینكه تصویب این میزان پاداش برای رشته های تیمی، نصف شود.
حال اینكه وزارت ورزش با عنایت به مدال آوری قابل توجه ورزشكاران در اندونزی و مهمتر از آن افزایش نرخ سكه در تامین بودجه لازم برای این میزان پاداش به بن بست خورده است.
در بازیهای آسیایی ۶۲ ورزشكار، كاروان ایران را صاحب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز كردند. این میزان مدال در بازیهای پاراآسیایی به مجموع ۱۳۶ مدال افزایش پیدا كرد. در این بازیها ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز بنام ورزشكاران ایرانی ثبت گردید ضمن اینكه بعضی از ورزشكاران مانند ساره جوانمردی و شاهین ایزدیار بیشتر از یك مدال تصاحب كردند.
طبق برآورد صورت گرفته، ۲۷ هزار سكه لازم است تا پاداش مدال آوران آسیایی و پاراآسیایی به صورت كامل پرداخت گردد. همین سوژه بار مالی سنگینی را روی دوش وزارت ورزش گذاشته طوری كه تابحال در تامین آن ناتوان بوده است.
با توجه به قیمت سكه – ۳ میلیون ۷۶۰ هزار تومان – رقمی سرسام آوری لازم است تا پاداش ورزشكاران مدال آور در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی پرداخت گردد. این رقمی است كه در بودجه سال جاری اصلا پیش بینی نشده و حتی وزارت ورزش برای تامین آن در لایحه بودجه سال آینده هم به مشكل خورده است.
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، البته وزارت ورزش برای مراسم تجلیل از قهرمانان سال ۹۵ و ۹۶ كه اردیبهشت ماه گذشته برگزار گردید باز به خاطر عدم محاسبه ما به تفاوت قیمت سكه – آنچه وزارت ورزش برای تامین اعتبارات لحاظ كرده بود و آنچه در بازار وجود داشت – با مشكل تامین بودجه مواجه گردید طوری كه منجر به طرح جایگزین كردن كارت هدیه به جای سكه شد.
این طرح حالا و برای پرداخت پاداش مدال آوران بازیهای آسیایی و پاراآسیایی خیلی جدی تر از قبل مورد توجه است و حتی پیشنهاد شده در آئین نامه تجلیل از قهرمانان باز لحاظ شود یعنی معادل ریالی سكه تا سقف ۲ میلیون تومان برای مدال آوران در نظر گرفته شود.
در هر صورت وزارت ورزش با وجود گذشت چند ماه از اتمام بازیهای آسیایی و پاراآسیایی هنوز بودجه لازم برای تامین پاداش مدال آوران این دو رویداد را تامین نكرده است. بنابراین، اینكه پاداش مدال آوران اندونزی امسال بدست آنها برسد بعید است كما اینكه قبل از این هم ژاله فرامرزیان معاون منابع مالی و انسانی وزارت ورزش اعلام نموده بود برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران آسیایی و پاراآسیایی امسال بعید است. اما معین نمی باشد وزارت ورزش بتواند برای سال آینده هم بودجه لازم جهت پرداخت پاداش مدال آوران به میزانی كه مصوب شده بود را تامین كند یا راهكار دیگری را برای این مساله در نظر خواهد گرفت.