انتظار معجزه نداشته باشیم؛ حمایت رئیس پیشین كمیته ملی المپیك از موضع IOC برای المپیك توكیو

به گزارش فرم نو رئیس پیشین كمیته ملی المپیك با اعلان اینكه تعویق المپیك توكیو بهترین تصمیم در مورد این بازی ها بود، اظهار داشت: در كل این تصمیم تغییر خاصی به حال كاروان ایران ندارد، نه متضرر می شویم نه نفعی می بریم.

سید مصطفی هاشمی طبا در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینكه برگزاری بازی های المپیك از ابتدا تا به امروز در بازه های زمانی ۴ ساله بوده است، اظهار داشت: با این اوصاف موكول كردن بازی های المپیك توكیو به سال ۲۰۲۱ موجب به هم خوردن نظمِ فاصله زمانی میان ادوار بازی های المپیك می شود اما تصمیمی كه دراین زمینه گرفته شده منافاتی با منشور المپیك ندارد.
وی اشاره كرد: به خاطر شرایط بحرانی حاصل از انتشار ویروس كرونا، كمیته بین المللی المپیك چاره ای جز تعویق بازی ها نداشت. قاعدتا به خاطر این شرایط تعویق دو سه ماهه بازی ها جواب نمی داد. بدین سبب تغییر زمان بازی ها به یك سال آینده بهترین تصمیم ممكن بود.
رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی وقت دراین زمینه افزود: لغو كلی بازی ها هم سناریویی دور از ذهن بود. چند دهه از عمر بازی های المپیك می گذرد. طی این مدت تنها دو دوره بازی ها آنهم به خاطر جنگ جهانی برگزار نشد اما برگزاری سایر ادوار بازی ها در هر شرایطی به قوت خود باقی ماند. امسال هم فراگیری جهانی ویروس كرونا و مسئله مهم سلامت ورزشكاران و دیگر افراد درگیر با این بازی ها، IOC را وادار به اتخاذ این تصمیم كرد كه درست هم بود.
هاشمی طبا همین طور اصرار كرد كه بعید است تاخیر در برگزاری این دوره بازی های المپیك موجب جابه جایی در زمان برگزاری دوره آتی این بازی ها شود. بازی های المپیك توكیو در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار می گردد و قاعدتا سه سال پس از آن هم دوره دیگری از این بازی ها انجام خواهد شد.
این مدیر ورزشی همین طور در مورد اینكه «تعویق بازی های المپیك چه تغییری بر وضعیت كاروان ایران می تواند داشته باشد؟ جنبه مثبت آن بیشتر است یا منفی؟»، اظهار داشت: نمی توان نظر قاطعی در این مورد داشت، قاعدتا با تعویق بازی های المپیك فرصت برای ورزشكارانی كه مثلا با لطمه دیدگی مواجهند، بیشتر و بهتر مهیا می شود تا بهبودی كامل پیدا كرده و به شرایط ایده آل نزدیك تر شوند اما بعید هم نیست به خاطر لغو اردوها و دور شدن ورزشكاران از تمرینات تیمی، آمادگی آنها تحت تاثیر قرار بگیرد و حتی گاهی طی یك سال و نیم آینده گرفتار لطمه دیدگی شوند.
وی با اعلان اینكه تعویق یك ساله بازی های المپیك تغییر خاصی به حال كاروان ایران ندارد طوریكه نه متضرر می شویم نه نفعی می بریم، اشاره كرد: این شرایط البته برای دیگر كشورها هم وجود دارد. بهره گیری از تغییر زمان بازی ها برای ورزشكاران سایر كشورها هم پنجاه به پنجاه است؛ می تواند برای آنها مفید باشد یا موجب لطمه شان شود یا حتی فرقی به حال شان نداشته باشد.
رئیس پیشین كمیته ملی المپیك در بخش دیگری از این گفتگو اشاره كرد: اصلا نمی توان در مورد كاروان ایران و چگونگی ادامه روندی كه برای بازی های المپیك خواهد داشت انتظار معجزه داشت. درست است كه یك سال به زمانِ در دسترس برای آماده سازی ورزشكاران و كاروان اضافه شده اما فراموش نكنیم كه عامل بازدارنده كرونا همچنان وجود دارد و مشخص هم نیست چه زمانی ریشه كن می شود. دراین زمینه باید خودرا با شرایط تطبیق داد.
هاشمی طبا همین طور در پاسخ به این پرسش كه «با توجه به ادامه شیوع و فراگیری كرونا و همین طور تاخیر به وجود آمده در برگزاری بازی های المپیك، بهتر است شروع به كار تمرینات و اردوهای المپین ها هم به تاخیر بیفتد یا در شرایط قرنطینه آغاز شود؟» به خبرنگار مهر اظهار داشت: قرنطینه برای ورزشكاران موضوع خیلی خاص و حادی نیست چونكه آنها وقتی وارد اردوی شبانه روزی می شوند یعنی به صورتی قرنطینه هستند اما به خاطر شرایط كرونایی باید با لحاظ كردن همه جوانب تصمیم گیری شود. به نظرم دراین زمینه باید زمان مسابقات انتخابی المپیك كه باید از جانب فدراسیون های بین المللی مشخص شود را لحاظ كرد. در كل اما تمرینات هرچه كمتر به تاخیر بیفتد، بهتر است بااینكه سلامت ورزشكاران مهمترین اولویت بشمار می رود.

منبع: