شهرزاد مظفر: دوست دارم به فوتسال ایران برگردم

به گزارش فرم نو سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران كه حالا هدایت تیم كویت را برعهده دارد می گوید همیشه دوست داشته باردیگر به فوتسال ایران برگردد.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، اهالی ورزش و هوادارانی كه فوتسال بانوان را دنبال می كنند شهرزاد مظفر را به خوبی می شناسند. بانویی كه عنوان برترین سرمربی فوتسال بانوان ایران را در كارنامه دارد و در اردیبهشت ۹۷ همراه با تیم ملی ایران قهرمانی آسیا را به دست آورد. او حالا بیشتر از یك سال است كه به كویت رفته و به صورت رسمی فوتسال بانوان این كشور را راه اندازی كرده است.

مظفر در آستانه سال نو با ایسنا به گفتگو نشست و در مورد گام هایی كه جهت راه اندازی و پیشرفت فوتسال كویت برداشته، صحبت كرد.

این مربی كه بزرگترین چالش خود در سال ۹۸ را كاركردن با بازیكنانی می داند كه اخیرا فوتسال را شروع كرده اند، می گوید دلش برای فوتسال ایران تنگ شده و روزی باردیگر برمی گردد. مشروح گفت وگوی شهرزاد مظفر را در ادامه می خوانید:

راه اندازی لیگ فوتسال زنان كویت در گام های اول

اواخر سال ۲۰۱۸ به كویت آمدم و تا چند ماه مشغول تحقیق، شناسایی پتانسیل و ظرفیت های فوتسال این كشور و نوشتن یك برنامه دو ساله بودم، ازاین رو اویل ژانویه ۲۰۱۹ (دی )كارم را با تشكیل تیم ملی و تمرینات شروع كردم و همان موقع هم نخستین دوره لیگ فوتسال زنان كویت را راه اندازی كردیم. از آنجایی كه اقدامی نو بود، لیگ را با حضور ۱۱ تیم و به صورت یك دور بازی انجام دادیم و در انتها چهار تیم برتر جدول به پلی آف رفتند كه تجربه خوبی بود.

دومین دوره لیگ را در سال ۹۸ برگزار كردیم كه سطح كیفی مسابقات نسبت به قبل بالا رفته بود و تیم های نوپای سال قبل در این مدت تمرین انجام داده و مربی جذب كرده بودند. علاوه بر این قانونی وجود داشت كه به هر تیم اجازه می داد تا یك بازیكن حرفه ای جذب كنند در نتیجه پنج تیم بازیكن خارجی جذب كردند؛ تیم الكویت هم با نسترن مقیمی (ملی پوش ایران) قرارداد بست. كاپیتان تیم ملی بحرین و بازیكن بسیار خوبی هم از لبنان به تیم ها اضافه شدند كه سطح لیگ را بالا بردند. از طرفی چون لیگ زودتر شروع شد، مسابقات را رفت و برگشتی برگزار كردیم و چهر تیم هم راهی پلی آف شدند.

در نظر داریم برای سال آینده لیگ را كمی زودتر شروع نماییم تا مسابقات حداقل ۶ ماه طول بكشد چون جام ملت های آسیا را نداریم و فرصت برای برگزاری لیگ طولانی فراهم است. برای من خیلی مهم بود كه لیگ برگزار گردد و شكل درستی داشته باشد. خوشخبتانه مسئول كمیته بانوان هم بسیار فعال و اهل مشورت است و كار درست و منطقی را اجرا می كند، در نتیجه با مشاركت هم كارها را جلو می بریم.

تشكیل رسمی تیم ملی فوتسال زنان كویت با برنامه ای شلوغ

هسته اولیه تیم ملی را در فوریه ۲۰۱۹ (اسفند) و پس از تماشای دو هفته از لیگ تشكل دادیم. تعدادی بازیكن هم از راه فراخوان دیده بودیم و از تركیب آنها با بازیكنان لیگ، تیم ملی شكل گرفت. یك ماه بعد تركمنستان و بحرین را برای برگزاری بازی دوستانه به كویت دعوت كردیم تا تیم ملی هویت خویش را اعلام و تشكیل آن رسمیت پیدا كند. سپس با حضور در كمپ كرواسی با چهار تیم باشگاهی قوی مسابقه دادیم كه حاصل آن دو برد و دو باخت بود. در این كمپ بازیكنان تیم ملی با فضای حرفه ای گری آشنا شدند. در ادامه عازم تورنمنت چین شدیم و با تیم های تایلند، نیوزلند و چین بازی كردیم كه هدف مان آشنایی بازیكنان با سطح اول فوتسال آسیا بود. علاوه بر این به دنبال افزایش انگیزه بازیكنان بودیم تا بدانند كه برای رسیدن به سطح اول آسیا تا چه اندازه باید كار و تلاش كنند. بازی دوستانه با افغانستان و لبنان و برگزاری مسابقات خلیج فارس با حضور بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیگر برنامه های تیم ملی بود.

كرونا ترمز تیم كویت را كشید

تمرینات تیم ملی چند هفته ای است كه به علت انتشار كرونا تعطیل شده و اجازه تمرین نداریم. تمام اماكن ورزشی هم تعطیل و تجمعات ممنوع اعلام گردید. در نتیجه به بازیكنان برنامه های انفرادی داده ایم و آنها را از راه یك اپلیكیشن كنترل می نماییم.

قهرمانی آسیا مهمترین رویداد ورزشی برای تیم های فوتسال بانوان در سال ۲۰۲۰ است كه كویت میزبانی را برعهده گرفته اما هنوز نمی دانیم كه مسابقات سر وقت برگزار می گردد یا نه. با این وجود برنامه و هدف نهایی ما آمادگی هر چه بیشتر برای این مسابقات بود. پیش از این مسابقات هم قصد داشتیم در تورنمنت كرواسی شركت نماییم كه به علت كرونا حضور ما لغو شد اما در نظر داریم چند مسابقه دوستانه و یك كمپ خارج از كویت برگزار نماییم. امیدوارم كه همه چیز طبق برنامه پیش برود، چون با عنایت به وضعیت انتشار كرونا در جهان نمی دانم تا چه حدی برنامه هایمان اجرا می شود.

از زیر صفر شروع كردیم

با وجود اینكه برای تیم ملی برنامه ریزی خوبی انجام شد اما نباید این نكته را فراموش نماییم كه كویت تیمی كاملا نوپا است و حدودا یك سال از تشكیل هسته اولیه آن می گذرد. در واقع تیمی بدون سابقه و تاریخچه است، فعالیت فوتسالی در این كشور وجود نداشته و یك سال است كار با بازیكنانی را شروع كرده ایم كه هیچگونه اطلاعاتی از مفاهیم اولیه فوتسال نداشتند ازاین رو كار بسیار سختی بوده و در واقع از زیر صفر شروع كردیم.

هر موفقیتی برای ایران به دست بیاید، خوشحال می شوم

برای فرزانه توسلی و سارا شیربیگی كه در فهرست بهترین های سال ۲۰۱۹ قرار گرفته اند خیلی خوشحالم و به هر دو آنها تبریك گفتم. هر موفقیتی برای ایران به دست بیاید خوشحال می شوم، بخصوص برای بازیكنانی كه با آنها كار كرده ام چون به آنها علاقه خاصی دارم و مثل خواهران كوچك تر من هستند. به خانم گلاره ناظمی هم كه مایه افتخار داوری ایران در جهان است، تبریك می گویم. وی در چند سال گذشته كار بزرگی انجام داده و امیدوارم این مسیر را با موفقیت ادامه بدهد. امیدوارم این سه نفر در نهایت بعنوان بهترین دروازه بان، بازیكن و داور انتخاب شوند.

قطعا بازیكنانی دیگری در ایران هستند كه می توانستند در این فهرست قرار بگیرند چون وقتی ما در مسابقات آسیایی شركت كردیم همه دیدند كه بازیكنان تیم تا چه اندازه موثر بودند اما آمار در فوتسال پلنت یا بهترین ها معمولا نقش پررنگی دارد بگونه ای كه شاید بازی یك بازیكن از نظر ما خیلی چشم نواز باشد اما برای انتخاب بهترین ها به آماری توجه می شود كه شاید به چشم نیاید اما روی كاغذ نوشته می شود، ازاین رو این انتخاب ها بی جهت نیست اما با این وجود فكر می كنم نفرات شایسته دیگری در فوتسال ایران داریم و امیدوارم سال های آینده اسم آنها را در فهرست بهترین ها ببینیم.

زنان فوتسال ایران در هر شرایطی شانس قهرمانی در آسیا را دارند

تیم ملی فوتسال بانوان ایران سال بسیار سختی داشته و همچنان این سختی ها ادمه دارد اما سایر كشورها هم به علت انتشار كرونا درگیر مشكلاتی هستند؛ ما هم تمرینات مان كنسل شده است. نمی دانم كه این وضعیت تا كی ادامه دارد اما تیم ایران با عنایت به پتانسیل بالای فوتسال بانوان در هر شرایطی شانس قهرمانی در آسیا را دارد. امیدوارم هر چه زودتر شرایط عادی شود و تیم ملی اردوهای خویش را برگزار كند. تیم ایران از نظر كادر فنی و بازیكن شرایط خوبی دارد و در هر شرایطی مدعی قهرمانی است.

سال ۹۸ و بزرگترین چالش شهرزاد مظفر

برای من سال ۹۸ بسیار پركار بود و از نظر فیزیكی و ذهنی انرژی زیادی برد. كار كردن با تیمی نوپا شرایط خاص خویش را دارد و انرژی بیشتری می طلبد چون حس می كردم خیلی عقب هستیم ازاین رو مجبور بودم بازیكنان را از نظر تئوری، تكنیكی، تاكتیكی، بدنسازی و ورود به فضای حرفه ای آموزش دهیم. فوتسال در ایران جا افتاده و نیاز نیست كه در مورد خیلی مسائل با بازیكنان صحبتی صورت گیرد. در واقع بستر حدودا آماده ای وجود دارد كه مربی فقط به تاكتیك و برنامه های نهایی فكر می كند اما در كویت باید انتظاراتم را پایین می آوردم و از صفر آغاز می كردم در نتیجه به نگرش متقاوتی نیاز داشتم. این تجربه بسیار خوبی بود و دریچه جدیدی را در ذهن من باز كرد چون باید كمی آموزش می دیدم كه كار كردن با این بازیكنان چگونه باید باشد و من بعنوان مربی باید تاكتیك، روش مربیگری و حتی رفتارم را عوض می كردم و روش مربیگری حتی توقعات را عوض می كردم. این بزرگترین چالش من بود و دوست داشتم در عرصه مربیگری چنین چیزی را تجربه كنم. البته در این راه كمیته بانوان و امكاناتی كه در اختیار داشتم به من كمك كرد.

همیشه دوست دارم به فوتسال ایران برگردم

فوتسال ایران جایی است كه همیشه به آن كشش دارم؛ لیگ و كاركردن با بازیكنان ایران جذاب و دوست داشتنی است. گاهی دلم تنگ می شود اما در كویت تعهدی داده ام و كاری را آغاز كرده ام كه دلم می خواهد نتیجه آنرا ببینم. من به كار ریشه ای و دراز مدت معتقد هستم حتی زمانی كه در ایران بودم همیشه یكی از دغدغه هایم این بود كه كار دراز مدت انجام دهیم و نقش پررنگ تری در برنامه ریزی داشته باشیم، این شرایط حالا در كویت فراهم گشته است.

از نظر كاری در این كویت سختی زیادی كشیده ام برای شروع كاری از صفر، دو سال اول سخت ترین دوران است و باید بدون پشتوانه و با دست خالی چیزی را بسازید. همیشه دو سال اول سخت ترین دوران است چون باید با دست خالی و بدون پشتوانه چیزی را بسازیم. تا حدودی پایه ها را ساخته ایم و شاید از الان به بعد كار راحت تر پیش برود. در واقع سختی كار را پشت سر گذاشته ایم و دلم می خواهد نتیجه كار را ببینم و لذت ببرم.

با فدراسیون كویت تا ۶ ماه دیگر قرارداد دارم و باید ببینم پس از آن وضعیت به چه صورت پیش می رود اما ایران برای من جز گزینه هاست و همیشه دوست دارم برگردم؛ این مورد بالاخره اتفاق می افتد با این وجود نمی دانم چه زمانی قسمتم می شود كه باردیگر به فوتسال ایران برگردم اما هر موقع كه برگردم با دل و جان كار می كنم. دلم برای كاركردن با بازیكنان سطح بالای ایران تنگ شده حتی در كویت همیشه آنها را مثال می زنم چون واقعا از نظر فنی و اخلاقی الگوهای خوبی هستند و تابحال بازیكنان كویت حدودا همه بازیكنان ایران را می شناسند و بازی هایشان را دیده اند.

حرف پایانی

آرزو می كنم كه مردم عزیز ایران به سلامت از این بحران عبور كنند و دعا می كنم هر چه سریعتر به شرایط عادی خود برگردند. برای مردم ایران در سال جدید بهترین ها را آرزو دارم.

منبع: