تصمیمی كه قابل تقدیر است؛ تدبیر وزارت ورزش برای مقابله با كرونا

فرم نو: وزارت ورزش با تدبیری بموقع از به خطر افتادن موقعیت كسب سهمیه المپیك توسط ورزشكاران رشته های مختلف جلوگیری كرد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، چند هفته از ورود «كرونا» به ایران، شیوع گسترده آن و بحران هایی كه ایجاد كرده، می گذرد. طی این مدت و برای مقابله با این ویروس، اجرای برنامه های اردویی و مسابقه ای در رشته ها و فدراسیون های مختلف به مرور كمرنگ شد تا اینكه بطور كلی تمام كارهای ورزش ایران تا آخر سال تعطیل اعلام گردید.
در همین فاصله اما ورزشكاران رشته های مختلف در سطح ملی در محل برگزاری رقابت های گزینشی المپیك حاضر شده و طبق برنامه به مصاف حریفان شان رفتند. این در حالیست كه فراگیری جهانی ویروس كرونا، اعمال مقررات محدود كننده در خطوط هوایی را باعث شده بود و همین مسئله منجر به لغو خیلی از سفرهای رفت و برگشت به ایران شد.
انسداد خطوط هوایی اما با تدبیر بموقع وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك سَد راه ورزشكاران ایرانی برای حضور در میادین كسب سهمیه المپیك نشد چونكه با تحلیل درست شرایط و پیش بینی لازم، فرصتی برقرار شد تا ورزشكارانی كه باید در طول اسفندماه در رقابت های گزینشی المپیك شركت می كردند، زودتر از موعد مقرر از كشور بیرون بروند.
این تدبیر برای رشته هایی مانند كاراته، بوكس و وزنه برداری اجرا شد. در مورد رشته هایی مانند شمشیربازی و ژیمناستیك كه تیم های شان خارج از كشور حضور داشتند هم به شكلی برنامه ریزی شد كه آنها در همان محل اقامت شان بمانند و از آنجا عازم محل برگزاری رویداد پیش رو شوند.
مهمترین نتیجه این گونه چاره اندیشی مسئولان ورزش برای ورزشكاران و میادین گزینشی آنها كسب سهمیه حمیده عباسعلی در كاراته بود. به هر حال باتوجه به لغو مسابقات انتخابی المپیك در بعضی رشته ها و همچون همین كاراته (لیگ جهانی – مراكش)، چه بسا در صورت عدم استفاده از فرصت های كسب سهمیه در طول اسفندماه، كسب همین تك سهمیه هم به اما و اگر كشیده می شد و در دیگر رشته ها هم ورزشكاران فرصتی برای نزدیك تر شدن به سهمیه یا كسب تجربه بیشتر را از دست می دادند.
در هر صورت اینكه اسفندماه با وجود بحران حاصل از كرونا در مورد ورزشكاران و حضور بموقع آنها در میادین كسب سهمیه المپیك به خیر گذشت اما باتوجه به ادامه وضعیت نابسامان حاصل از گسترش ویروس كرونا، برای فروردین ماه و اعزام ورزشكاران در این ماه چه تدبیری اندیشیده شده است؟
علی نژاد: كرونا مانع حضور ایران در میادین كسب سهمیه المپیك نمی شود
مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر این اطمینان خاطر را داد كه در صورت برگزاری قطعی رقابت های گزینشی المپیك در هر كشوری، هیچ خطری ورزشكاران ایران را بابت حضور بموقع در محل برگزاری مسابقات تهدید نخواهد كرد.
وی اظهار داشت: اوایل اسفندماه در مورد مسابقات گزینشی المپیك در این ماه و حضور صد درصد ورزشكاران مان در این مسابقات برنامه ریزی كردیم اما امكان اینكه همان زمان برای فروردین ماه هم برنامه مشابه را اجرا نماییم، اصلاً وجود نداشت.
این معاون وزیر ورزش اشاره كرد: یكی از مهمترین دلیلهای این مسئله تغییرات احتمالی بود كه در مورد رقابت ها بود كمااینكه مثلاً مسابقات تكواندو گزینشی المپیك (بانوان) كه قرار بود اواسط فروردین ماه در چین اجرا شود به سبب همین شیوع كرونا به اردن منتقل شده اما هنوز هم برگزاری مسابقات در همان زمان مقرر قطعی نیست. به هر حال بحران حاصل از شیوع ویروس كرونا در سطح جهانی است و كشورهای زیادی را درگیر خود كرده است.
علی نژاد اشاره كرد: در هر صورت اینكه از یك ماه پیش نمی توانستیم برای مسابقات فروردین برنامه ریزی نماییم اما تلاش مجموعه ورزش و مدیریت آن این است كه مشكلی برای حضور در رقابت های این ماه و ماه های پس از آنها وجود نداشته باشد. پس از توجه به سلامت ورزشكاران و اقدام لازم برای حفظ آنها، حضور در مسابقات كسب سهمیه المپیك – البته به شرط برگزاری – از اولویت های وزارت ورزش است و برای محقق شدنش تدبیر لازم را در هر شرایطی خواهیم داشت.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش اظهار داشت: ستاد مقابله با كرونا در ورزش در كنار ستاد ملی مبارزه با این كرونا فعالیت منسجمی برای ریشه كن كردن ویروس كرونا دارد. مجموعه ورزش دراین زمینه همكاری لازم را باید داشته باشد اما اولویت هایی مانند كسب سهمیه داریم كه برای حصول آن برنامه ریزی لازم را خواهیم داشت.

منبع: