تیشه گران با مهر مطرح كرد: لغو برخی اعزام های جهانی ناشنوایان

به گزارش فرم نو رئیس فدراسیون ورزش های ناشنوایان با اشاره به محدودیت های مالی كه فدراسیونش با آن مواجه می باشد، از لغو برخی اعزام های جهانی یا حضور نصف و نیمه در آنها طی سال میلادی جاری اطلاع داد.

مهران تیشه گران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه مدیریت همزمان رشته های مختلف در این فدراسیون و هماهنگی آنها با تقویم فدراسیون های جهانی نیازمند بودجه زیادی است، از لغو احتمالی برخی اعزام های این فدراسیون یا انجام نصف و نیمه آنها امسال میلادی اطلاع داد و تصریح كرد كه فعلاً فقط حضور در چهار رویداد قطعی است.
۱۱ رویداد جهانی در پیش داریم
وی اظهار داشت: ۱۱ رشته از مجموع رشته هایی كه زیر نظر فدراسیون ناشنوایان فعالیت دارند سال جاری مسابقات جهانی در پیش دارند. همین كه مسابقات در سطح جهانی برگزار می گردد گویای اهمیت آنها است با این وجود وضعیت تیم ها و ورزشكاران ایرانی برای حضور در آنها خیلی دقیق معلوم نیست.
رئیس فدراسیون ورزش های ناشنوایان با اشاره به اینكه جودو، كشتی (آزاد و فرنگی)، شطرنج، والیبال سالنی، تیراندازی، تنیس روی میز، دو و میدانی، والیبال ساحلی، فوتبال، كاراته و ورزش های رزمی ۱۱ رشته ای هستند كه مسابقات جهانی آنها سال جاری برگزار می شود، افزود: البته حضور در همه این رقابت ها قطعی نیست. مسائل مالی محدودیت های زیادی برای مان بوجود آورده بنابراین فعلاً اعزام تیم به چهار رویداد جهانی را قطعی كرده ایم.
حضور قطعی در ۴ رویداد
تیشه گران به اعزام های مصوب در فدراسیون ورزش های ناشنوایان اشاره نمود و اظهار داشت: جودو، كشتی، فوتبال و والیبال سالنی رشته هایی هستند كه حتما در مسابقات جهانی پیش روی آنها شركت خواهیم داشت. مبحث اعزام در این رشته ها را حتی در شورای برون مرزی هم مطرح كرده و مصوبه لازم را هم گرفته ایم.
لغو اعزام یا حضور نصفه و نیمه برای ۷ رویداد جهانی
وی در پاسخ به این پرسش كه «تكلیف دیگر رشته ها برای مسابقات جهانی كه در پیش دارند، چه می شود؟»، اظهار داشت: تصمیمی در خصوص اعزام قطعی در مورد دیگر رشته ها نداریم. یا مبحث اعزام را در كل منتفی می نماییم یا اینكه به صورت نصفه و نیمه و با حداقل تركیب ممكن در رقابت های موردنظر شركت خواهیم داشت. به صورت مثال احتمال دارد كه در تیراندازی ۳ – ۲ نفر اعزام نماییم. در دوومیدانی با تركیبی ۴ – ۳ نفره در مسابقات شركت نماییم.
باید دخل و خرج را یكی كنیم
رئیس فدراسیون ورزش های ناشنوایان مسائل مالی و محدودیت هایی كه با آن مواجه می باشد را تنها دلیل این نوع برنامه ریزی عنوان نمود و در توضیح این مورد اظهار داشت: همزمان ۱۷ رشته را مدیریت می نماییم اما بودجه ای كه می گیریم كافی نیست. ازاین رو ناچاریم در اعزام ها چنین دیدگاهی را اعمال نماییم و به اصطلاح دخل و خرج را یكی نماییم. بنابراین مبنای ما برای اعزام جایگاه رشته و مدال آوری است.
توجه به پیشینه و مدال آوری برای اعزام
وی همینطور به آنچه ملاك فدراسیون ناشنوایان برای اعزام قطعی در چهار رشته شده اشاره نمود و اظهار داشت: در جودو، كشتی، فوتبال و والیبال سالنی كه اعزام شأن به مسابقات جهانی قطعی است، علاوه بر پیشینه خوب برای نتیجه گیری هم شانس بالایی داریم.
یك سوم بودجه خویش را از وزارت گرفته ایم
تیشه گران در پاسخ به این پرسش كه «بودجه فدراسیون ورزش های ناشنوایان چقدر است؟»، خاطرنشان كرد: بودجه مصوب ما از وزارت ورزش ۳ میلیارد تومان بود كه تا به امروز یك میلیارد و ۹۰۰ میلیون آنرا دریافت كرده ایم. حالا تصور كنید كه برای اعزام جودو به فرانسه با تركیب حدود ۱۵ نفره، ۳۰۰ میلیون بودجه لازم است. اعزام به مسابقات كشتی (تركیه) ۱۰۰ نفره خواهد بود. برای فوتبال و والیبال هم بیشتر از ۳۵ و ۲۰ نفر اعزام می شوند. هزینه اعزام همین افراد رقم سنگینی روی دست فدراسیون می گذارد.
وی در این حوزه افزود: حدود یك سوم بودجه خویش را از وزارت ورزش دریافت كردیم و بعید می دانم بتوانیم آنرا صد درصد نماییم. به هر حال شرایط اقتصادی ایده آل نیست و وزارت ورزش را هم با محدودیت هایی مواجه كرده است. این شرایط را درك می نماییم باآنكه ما را با محدودیت های اینچنینی مواجه كرده است.
دریافت ۳۲۰ میلیون از كمیته المپیك و امید به دریافت ۴۰۰ میلیون باقی مانده
رئیس فدراسیون ورزش های ناشنوایان اشاره ای هم به بودجه دریافتی از كمیته ملی المپیك داشت و اظهار داشت: سال جاری از كمیته ۳۲۰ میلیون تومان دریافتی داشتیم. ۲۲۰ میلیون مربوط به بودجه مصوب برای فدراسیون بود. ۱۰۰ میلیون هم در چارچوب حمایت مالی دریافت كرده ایم. در نشستی كه چندماه پیش با رئیس كمیته داشتم، وی برای پشتیبانی از فدراسیون در زمینه تهیه البسه و تجهیزات قول كمك ۵۰۰ میلیونی داد كه فعلاً ۱۰۰ میلیون آن پرداخت شده است.
وی ابراز امیدواری كرد كه كمیته ملی المپیك بخش باقی مانده بودجه ای كه قول پرداخت آن به فدراسیون ورزش های ناشنوایان داده شده بود را هم پرداخت كند.
مشكل اینجاست كه نه عضو المپیك هستیم و نه پارالمپیك
تیشه گران تصریح كرد: بدبختی و مشكل فدراسیون ورزش های ناشنوایان همین است كه نه عضو كمیته پارالمپیك هستیم و نه المپیك؛ البته هیچ یك موظف به پشتیبانی از ما نیستند با این وجود لطف كمیته ملی المپیك همیشه شامل حال ما بوده اما هیچ وقت از پارالمپیك كمكی نگرفته ایم.
۱۰ میلیارد داشته باشیم كاری روی زمین نمی ماند
رئیس فدراسیون ورزش های ناشنوایان در پاسخ به این پرسش كه «فدراسیون شما چقدر بودجه نیاز دارد تا بتواند تمام برنامه های خویش را اجرایی كند»، اظهار داشت: ۱۰ میلیارد تومان بودجه ای است كه پاسخگوی برنامه ها و نیازهای ما خواهد بود. این میزان بودجه را بگیریم هیچ كاری در فدراسیون روی زمین نمی ماند.
حضور در المپیك ناشنوایان در اولویت است
«احتمال بازی های آسیایی ناشنوایان كه برگزاری آن در آبان ماه لغو شد، مهرماه ۹۹ برگزار می گردد. با شرایط موجود احتمال لغو اعزام به این رقابت ها وجود دارد؟»، این پرسش پایانی خبرنگار مهر از مهران تیشه گران بود كه در پاسخ به آن اظهار داشت: در هر شرایطی اعزام كاروان به این بازی ها در اولویت است و به هیچ وجه آنرا منتفی نخواهیم كرد. منتظر هستیم زمان و محل برگزاری بازی ها نهایی شود تا برای حضور در آن برنامه ریزی نماییم.