توپ بسكتبال بابانوئل

فرم نو: ایسنا/اصفهان اصفهان همان گونه كه چهارفصل طبیعت را به خوبی و افسونگرانه هر بیننده ای را شیفته خود می كند، نصف جهانی است كه در آن ادیان مختلف در كنار هم چنان صمیمانه زندگی می كنند كه معنای هویت واقعی ایرانی بودن را معنا می كنند.

جلفا یكی از قدیمی ترین محلات اصفهان و اصلی ترین مركز حضور ارامنه اصفهان است، محله ای كه این روزها، شلوغ ترین روزهای خودرا می گذارند و سال نو میلادی را جشن می گیرد. قرار ما ورزشگاه آرارات مركز ورزش ارامنه اصفهان است، یكی از قدیمی ترین ورزشگاه های ایران كه چند سالی است شكل و شمایل جدیدتری به خود گرفته…

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، ورزش یكی از صحنه هایی است كه ارامنه اصفهان همیشه خوش درخشیدند و بازیكنان خوب و صاحب نامی را معرفی كردند، از واهیك طروسیان و لئون استپانیان در فوتبال تا آرمن امیرخانیان در هندبال…

اما بسكتبال برای ارامنه معنای دیگری دارد، همانطور كه كشتی در خون ایرانیان است بسكتبال نیز با خون و زندگی ارامنه عجین شده و بازیكنان بسیار زیادی در بسكتبال به تیم های ملی راه یافتند؛ آیلین ملكیان، اوشین ساهاكیان، آرن داوودی، آرمینه پطروس و…

اما شروع سال نو میلادی بهانه ای شد تا در یكی از جلسات تمرینی تیم بسكتبال بانوان نامی نو لحظاتی را با ارامنه آن گفت وگویی داشته باشیم.

وارد سالن كه می شویم سمفونی برخورد توپ بسكتبال با زمین را می شنویم و البته صدای سرمربی و مدیر فنی تیم كه نكاتی را به بازیكنان یادآور می شوند. تیم بازی مهمی در پیش دارد؛ هفته پیش در یك بازی حساس با اشتباهات فردی نخستین باختشان را در جدول ثبت كردند و می خواهند سال نو را با پیروزی آغاز كنند.

آخر تمرین سراغ بچه ها می رویم، “آناهیس خداوردیان”، “لوسینه آسادوریان”، “سلین خواجه مال” و “لوسینه ست آقایان”، بازیكنان ارمنی تیم بسكتبال نامی نو هستند كه سابقه حضور در تیم ملی را هم دارند. در كادر فنی تیم هم آیلین ملكیان و آنیا هوسپیان حضور دارند.

هرچه در تمرینات و مسابقات جنگنده، جسور و جدی هستند اما خارج از زمین بازی، آرام و خجالتی اند. “سال نو هست و خاطراتی كه با بابانوئل داشتیم در بچگی. الان دورهمی و جشن های سال نو را داریم”. این را آیلین ملیكیان می گوید و با لبخندی ادامه می دهد: شاید بسیاری از آداب و رسوم سال نو ما و شما یكی باشد؛ ما هم سبزی پلو با ماهی و كوكو برای شب سال نو داریم و شیرینی های مخصوص سال نو درست می نماییم و…”

كادوهای زیر درخت كاج

لوسینه آسادوریان سال قبل در تیم دانشگاه آزاد توپ می زد اما امسال به نامی نو پیوسته و در مورد سال نو می گوید: از قبل سال نو هیجان و تحرك هست، البته ما درگیر تمرین و مسابقه هستیم و كمتر فرصت می نماییم مثل گذشته ها در برنامه های ویژه سال نو باشیم. سال نو هست و بابانوئل؛ همیشه از بچگی فكر می كردیم بابانوئلی وجود دارد و منتظر روز آخر سال بودیم كه شب بخوابیم و بامداد زیر درخت كاج، كادو واسمون گذاشته باشد. تمام ذكر و فكرمون همین بود، الان هم بچه ها همین طور هستند تمام ذوق بچه ها در سال نو، بابانوئل، كادوها، جشن و شادی این تعطیلات است.

“همه ما تو بچگی فكر می كردیم بابانوئل هست و واسمون كادو میاره درحالی كه این مامان و باباهامون بودند كه كادو می خریدن و به بابانوئل می دادند كه برای ما بیاورد، به بابانوئل نامه می نوشتیم كه چی دوست داریم. كادو سال نو زیاد گرفتم، اما سوم دبستان كه تازه بسكتبال را آغاز نموده بودم، توپ بسكتبال گرفتم كه خیلی دوستش دارم و هنوزم در اتاقم هست. شب سال نو همه دورهم جمع می شویم و ماهی، مرغ و پلو و شیرینی های معروف ارمنی می خوریم”.

هیجان سال نو

سلین خواجه مال عضو ۲۰ ساله تیم، در مورد سال نو می گوید: خاطرات خوبی در بچگی از بابانوئل دارم اما بزرگ كه شدم فهمیدم بابانوئلی نیست، اما این هیجان سال نو همیشه در وجودم هست، همه همین طور هستند…

سال نو با خانواده دورهم جمع می شویم، البته گاهی هم در باشگاه جشن می گیریم، بیشتر پس از ساعت ۱۲ شب جشن می گیریم؛ شادی، خوشی و از همه مهم تر آتش بازی….

توپ بسكتبال بابانوئل

لوسینه ست آقایان با تبریك سال نومیلادی و تولد حضرت مسیح به همه ارامنه ایران، می گوید: امیدوارم سال ۲۰۲۰ سال خوبی برای همه مردم باشد؛ پر از موفقیت های ورزشی برای بانوان ایران و به خصوص تیم بسكتبال نامی نو.

“بابانوئل و درخت كاج اصلی ترین سمبل سال نوی میلادی است. بچه ها فكر می كنند بابانوئل واقعی است و در موردش فكر می كنند كه چه كادویی از او می خواهند، نامه می نویسند و به پدر و مادرشان می دهند كه به دست بابانوئل برسانند. شب سال نو بچه ها منتظر كادو هستند اما تا نخوابند هم بابانوئل نمی آید.

هنوز هم حس و حال خیلی خوبی دارد و دلم واسه اون روزها تنگ می شود. در مورد كادو خیلی گول خوردم، قبل خواب به این فكر می كردم كه “حالا بابانوئل چه جوری میاد؟ این كه باید در رو باز بذارم؟ از پشت بام؟ یا از شومینه؟”

بچه كه بودم واسه بابانوئل نامه نوشتم كه برایم توپ بسكتبال بیاورد… البته آورد و این یكی از بهترین كادوهایم بود”.

گفتگوی ما با ارامنه تیم بسكتبال نامی نو با دادن كادو سال نو و شاخه گل البته بدون نامه نگاری با بابانوئل با همراهی آذر محبوبی مشاور ورزش بانوان باشگاه نامی نو به پایان رسید. كیك سال نو هم توسط این گروه ۶ نفره بریده شد تا كامشان شیرین شود و پرانگیزه در مسیری كه در لیگ برتر بسكتبال دارند، گام بردارند. آناهیس خداوردیان و آنیا هوسپیان هم بدون اینكه مصاحبه كنند با لبخندی ما را بدرقه كردند…
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

منبع: