مهر در گزارشی بررسی كرد؛ چرا پای سلطانی فر به مجلس نمی رسد

به گزارش فرم نو وزیر ورزش درحالی برای سومین بار با طرح استیضاح نمایندگان مجلس روبرو شده كه به نظر می آید به خاطر اهمیت مبحث این دفعه لابی و دادن امتیاز نتواند كمك حال او برای گریختن از آن باشد.

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: مسعود سلطانی فر این روزها كه ورزش به خاطر بسیاری مسائل در رابطه با فوتبال ملی و باشگاهی حال و روز خوبی ندارد با مطرح شدن باردیگر استیضاح خود توسط نمایندگان مجلس روبرو شده است.
البته این نخستین بار نیست كه مجلسی ها طرح استیضاح وزیر ورزش را كلید می زنند. سلطانی فر پیش از این دو بار دیگر هم با طرح استیضاح خود روبرو شده بود. هر دو طرح قبلی هم در دوره دوم تصدی وزارت ورزش توسط او عرضه شد باآنكه هیچ یك سرانجامی نداشت. ازاین رو معلوم نیست اینبار طرح استیضاح، سلطانی فر را رو در روی نمایندگان مجلس قرار دهد یا این طرح هم سرانجامی مانند دو طرح قبلی خواهد داشت.
۳۷ ماه تصدی وزارت ورزش و ۳ طرح استیضاح در یك سال
مسعود سلطانی فر برای تصدی وزارت ورزش سه بار به مجلس رفته و دوبار موفق از آن خارج شده است. او ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۹۵ و پس از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش، رای اعتماد نمایندگان مجلس برای مدیریت این وزارتخانه در عمر باقی مانده از دولت یازدهم را گرفت در صورتی كه وی در شروع به كار دولت تدبیر و امید در این مهم ناكام بود. ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۶ هم سلطانی فر برای سومین بار به مجلس رفت و رای اعتماد لازم برای ادامه تصدی پست وزارت ورزش را گرفت.
۱۵ ماه پس از آغاز دومین دوره مدیریت سلطانی فر در ورزش – آذرماه ۹۷ – مجلسی ها طرح استیضاح او را كلید زدند اما در نهایت تلاش او برای رهایی از استیضاح به نتیجه رسید. به فاصله ۶ ماه بعد یعنی اردیبهشت ماه ۹۸ سلطانی فر باردیگر از سوی نمایندگان مجلس بازخواست شد، این دفعه حتی زمان حضور وی در مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان هم مشخص شد اما بازهم به واسطه برخی رایزنی ها موفق به گریز باردیگر شد.
حالا صحبت از استیضاح باردیگر وزیر ورزش است. این مورد هفته گذشته از طرفی برخی نمایندگان مجلس عنوان شد تا برای سومین بار طی یك سال قبل سلطانی فر مورد بازخواست نمایندگان قرار بگیرد باآنكه معلوم نیست خروجی آن چه خواهد بود.

دلایل استیضاح سوم؛ بازهم فوتبال اما با شرایطی متفاوت
نخستین طرح استیضاح وزیر ورزش در ۶ محور كلی عنوان شد كه تاخیر در واگذاری سرخابی ها همچون آنها بود. شرط بندی و بی اخلاقی در فوتبال هم از مهمترین علل عرضه دومین طرح استیضاح بود.
دلایل سومین استیضاح وزیر ورزش هم همچون دفعات قبل گرایش فوتبالی دارد اما به مراتب مهمتر و قابل توجه تر؛ اتلاف منابع مالی در فوتبال ملی و باشگاهی دلیل مطرح شدن استیضاح مسعود سلطانی در این مرحله است.
قرارداد سه میلیون یورویی «ویلموتس» سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال و فسخ یك طرفه آن توسط این مربی بلژیكی و همینطور سومدیریت و هدر رفتن منابع در اداره سرخابی ها و به خصوص اوضاع استقلال كه با رفتن استراماچونی نابسامان تر از همیشه شده است، دلایلی است كه سبب شده برای سومین بار استیضاح وزیر ورزش كلید بخورد به خصوص كه وی رئیس مجمع دو باشگاه بوده و باید پاسخگوی اوضاع آنها باشد.
این بار استیضاح وزیر ورزش سرانجامی خواهد داشت؟
به گزارش فرم نو به نقل از مهر، آنچه سبب مطرح شدن استیضاح وزیر ورزش برای سومین بار طی یك سال قبل شده، موضوعات كمی نیست به خصوص كه گستردگی و اهمیت آن به شكلی ورود سیاسیون و اعمال نفوذ و نظر آنها را هم به دنبال داشته است با این وجود پیشینه ای كه نمایندگان مجلس از عرضه طرح های استیضاح دارند، سبب شده خوش بینی زیادی به نتیجه گیری از آن وجود نداشته باشد مگر اینكه خلافش ثابت شود.
به هر حال در جهت نظارت بر دستگاه های اجرایی كشور، نمایندگان مجلس از طرح سوال و استیضاح وزرا بعنوان ابزارهای نظارتی خود استفاده می نمایند اما بعضاً طرح استیضاح با اهداف و نیت هایی غیر از این تهیه می شود طوری كه به فاصله كوتاه و قبل از آنكه به سرانجامی برسد، منتفی اعلام می شود.
این مبحث در مورد مسعود سلطانی فر و استیضاح وی به وضوح دیده شده است؛ كمااینكه خبرگزاری مهر هم در گزارشی هایی متفاوت با عنوان های «نشست شبانه وزیر با چند نماینده/ كوشش برای رهایی از استیضاح» و همینطور «پشت پرده منتفی شدن استیضاح وزیر/ نمایندگان چگونه راضی شدند؟» به این مورد پرداخت.
اینكه نمایندگان مجلس پس از طرح استیضاح از حرف خود بازگشته و امضایشان را پس می گیرند، نشان داده است كه استیضاح همیشه راهكاری برای رسیدگی به مشكلات و حل و فصل آنها نیست. در غیر این صورت این طرح به واسطه «لابی» یا امتیازی كه نمایندگان از آن بهره مند می شوند، نباید كان لم یكن شود.
منتفی شدن اینگونه طرح های استیضاح نشان داده است كه مجلسی ها به دنبال منافع شخصی و كسب امتیاز موردنظر از مطرح كردن آنها هستند بنا بر این پس از دسترسی به آنها، مبحث را از دستور كار خارج می كنند.

این بار هم كه طرح استیضاح وزیر ورزش كلید خورده صحبت هایی در خصوص اهداف شخصی نمایندگان و مرتبط بودن آن به انتخابات پیش رو مطرح است بنا بر این با وجود گذشت یك هفته از مطرح شدنش هنوز وارد مرحله جدی و جدیدی نشده است.
بعد از طرح استیضاح مبحث باید به كمیسیون مربوطه عرضه شود تا سایر مراحل قانونی دیگر تا ارجاع به هیات رئیسه را بپیماید اما خبرنگار مهر كسب اطلاع كرده كه سومین طرح استیضاح وزیر هنوز به كمیسیون فرهنگی ارجاع داده نشده است.
این در حالی است كه شرایط ورزش بگونه ای نیست كه بتوان به راحتی از كنار آن گذشت و نسبت به آن بی توجه بود. نمایندگان مجلس نباید از این موضوعات غافل شوند اما نه برای رسیدگی و مرتفع ساختن اهداف خود.