آزمون: فوتبالیست های بااستعدادی داریم اما به نسبت برنامه هایمان پیشرفت می نماییم

به گزارش فرم نو سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان زیر ۲۳ سال ایران می گوید برنامه ریزی دراز مدت در پیشرفت فوتبال حرف اول را می زند و فوتبال ایران هم با وجود داشتن بازیكنان با پتانسیل، به نسبت برنامه هایش پیشرفت می كند.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، مریم آزمون كه در رقابت های فوتبال بانوان انتخابی المپیك هدایت تیم بزرگسالان ایران را برعهده داشت اخیرا بعنوان سرمربی تیم ملی بانوان زیر ۲۳ سال انتخاب شده تا هدایت این تیم را در تورنمنت كافا (مسابقات فوتبال آسیای مركزی) برعهده بگیرد.
آزمون در گفتگو با ایسنا به وضعیت اردوهای آماده سازی تیم ملی جهت شركت در كافا اشاره و بیان كرد: زمان بسیار كمی تا اعزام تیم داریم و فقط توانستیم یك اردو برگزار و ۲۶ بازیكن را دعوت نماییم كه در نهایت ۱۸ نفر را اعزام می نماییم. یك اردو از ۱۳ تا ۲۱ آبان داریم و اردوی بعدی از ۲۴ آبان تا زمان اعزام است.
او در مورد رده سنی بازیكنان دعوت شده به اردوی ملی اظهار داشت: بازیكنان را از رده های سنی نوجوانان و جوانان انتخاب كردیم. این بازیكنان سال قبل در تیم های ملی حضور داشتند و تجربه بازی دارند و همینطور در رده سنی مسابقات كافا (زیر ۲۳ سال) هستند. سال قبل تمام تیم های ملی مان مربی و مدیر فنی داشتند و فلسفه ای را در آنها پیاده كردیم در نتیجه هماهنگی بازیكنان ملی پوش حاضر در این تیم ها، راحت تر از بازیكنانی است كه در تیم های ملی نبودند. البته در كنار جوانان چند بازیكن از تیم بزرگسالان كه آنها هم زیر ۲۳سال هستند، به اردوی تیم ملی دعوت شدند.
آزمون در مورد توجه فدراسیون فوتبال به رده جوانان بیان كرد: نخستین هدفی كه از شركت در مسابقات كافا داریم، كسب تجربه بین المللی و حضور پرقدرت است چون فدراسیون برای جوانان برنامه خاصی دارد، در نتیجه بیشتر بازیكنان از تیم جوانان و برخی از نوجوانانی هستند كه توانایی بازی در رده جوانان را دارند. این بازیكنان در لیگ حضور دارند و بیشتر آنها در تیم های آذرخش و شهرداری سیرجان بازی می كنند. ۴ نفر شان هم در تیم سپاهان هستند. خوشبختانه با قانون جدید تیم ها اجازه دارند كه ۴ تا ۵ بازیكن جوان را جذب كنند.
تركمان سال ها در فوتبال بود بنابراین او را دعوت كردم
وی در مورد دعوت مارال تركمان، بازیكن تیم فوتسال سایپا به اردوی تیم ملی فوتبال اظهار داشت: تركمان از ۱۲ سالگی فوتبال را آغاز كرد و نزدیك ۷ سال در تمام رده ها و تورنمنت ها در تیم های فوتبال حضور داشت اما امسال به تیم سایپا تهران رفت و نیم فصل فوتسال بازی كرد. نمی دانستم خانم یاری(سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان) او را به اردوی انتخابی خود دعوت كرده است. از آنجایی كه این بازیكن به فوتسال رفته بود پیش از شروع اردو با او صحبت كردیم كه آیا برای حضور در اردوی فوتبال مشكلی ندارد كه او مشكلی نداشت اما روز بعد گفتند كه مربی سایپا از او خواسته تا یك مسیر را انتخاب نماید. این هم حرف درستی است و تركمان باید یك مسیر را انتخاب نماید. این بازیكن سال ها فوتبال كار كرده است و ما روی او حساب می نماییم اما باید صحبت نماییم كه تصمیم خویش را بگیرد.
او در این مورد اضافه كرد: صحبت های اطرافیان روی بازیكنان جوان تأثیر گذار است. باید دلیل اینكه بازیكنی پس از ۷ سال از فوتبال به فوتسال می رود، ریشه یابی شود. با اینكه نسبت به فوتسال تیم های باشگاهی كمتری در فوتبال داریم اما فوتبالیست های باكیفیتی در رده های پایه كار می كنند. شما می بینید كه تركمان با یك نیم فصل بازی در فوتسال به اردوی تیم ملی دعوت شده است. در كل باید جلسه برگزار نماییم تا برای این بازیكن بهترین تصمیم گرفته شود.
تیمی موفق می شود كه برنامه ریزی داشته باشد
آزمون در مورد انتخاب خود بعنوان سرمربی تیم زیر ۲۳ سال بیان كرد: كتایون خسرویار ایران نبود، فدراسیون هم فرصت كمی برای جمع كردن تیم داشت و از آنجایی كه من روی بازیكنان شناخت داشتم و قبلا با آنها كار كرده بودم بنابراین من را انتخاب كردند. فدراسیون هر انتخابی بكند من مثل یك سرباز اطاعت می كنم و فرقی ندارد كه كدام رده سنی باشد.
او به وضعیت تیم ملی بزرگسالان و زمان مسابقات قهرمانی آسیا اشاره نمود و اظهار داشت: هنوز از سوی AFC برنامه مسابقات اعلام نشده است. ابتدا باید برنامه مشخص شود تا فدراسیون نسبت به آن تاریخ برنامه ریزی خویش را انجام بدهد و مربی تعیین كند. مرحله نهایی قهرمانی زیر ۱۹ سال اخیرا برگزار شده است و فكر می كنم پس از آن زمان مسابقات جدید اعلام گردد.
آزمون در پاسخ به این سؤال كه این روند درستی است كه منتظر برنامه AFC باشیم تا برنامه ریزی برای تیم ملی آغاز شود؟ بیان كرد: برنامه ریزی در دنیا حرف اول را می زند؛ هر كشوری كه برنامه بلند مدتی داشته باشد، عملكرد بهتری از خود نشان داده است. مطمئنا تیم هایی كه سال قبل در مسابقات كافا حضور داشتند از قبل برای امسال هم برنامه ریزی كرده اند. ما بازیكنان با استعدادی داریم اما هر چه برنامه ریزی داشته باشیم به همان نسبت پیشرفت می نماییم.
حضور در گردهمایی مربیان جهان انگیزه زیادی به من داد
او در مورد حضور در مراسم The Best و گردهمایی مربیان جهان بیان كرد: این مراسم برای انتخاب بهترین های فوتبال جهان است كه من هم بعنوان سرمربی تیم بانوان ایران حق رای داشتم. ما هر سال این رای را ارسال می كردیم اما امسال فیفا به صورت مستقیم از من و كتایون خسرویار دعوت كرد كه بعنوان میهمان شركت نماییم. این حضور با اخباری كه در مورد ورود بانوان به ورزشگاه شنیده می شد، همزمان بود كه بازتاب خوبی در فیفا داشت. علاوه براین بگونه ای از فوتبال بانوان ما صحبت شده بود كه خیلی واقعیت نداشت. من آنجا گفتم كه بانوان ایران لیگ و تیم ملی دارند و فوتبال بازی می كنند با این وجود در حال توسعه هستیم و به مراوده با كشورهای دیگر و شركت در تورنمنت های مختلف نیاز داریم تا به جایگاهی كه شایستگی آنرا داریم، برسیم.
آزمون در مورد شركت در سمینارهایی با حضور مربیان بزرگ جهان اظهار داشت: در این سمینارها مربیان بزرگ جهان از تجربیات، برنامه ها و حتی ریزه كاری های تمرینی خود صحبت كردند كه فرصت خیلی خوبی بود و انگیزه بسیاری به من داد.
به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، برنامه بازی های تیم ملی دختران زیر ۲۳ سال ایران در تورنمنت كافا به شرح زیر است:
جمعه، ۱ آذر
ایران – تاجیكستان، ساعت ۱۷(ساعت ها به وقت محلی است)
شنبه، ۲ آذر
ایران – تركمنستان، ساعت ۱۴
دوشنبه، ۴ آذر
قرقیزستان – ایران، ساعت ۱۴
سه شنبه، ۵ آذر
ازبكستان – ایران، ساعت ۱۴
پنجشنبه ۷ آذر
ایران – افغانستان، ساعت ۱۷