مدیرعامل باشگاه آویسا: اولویتم پرورش استعدادهای خوزستان در فوتبال بانوان است

به گزارش فرم نو مدیرعامل باشگاه آویسا خوزستان با بیان این كه اولویت من پرورش استعدادهای استان در بخش فوتبال بانوان است، اظهار داشت: واقعا دختران خوزستانی از استعداد بسیاری در فوتبال برخوردار می باشند.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، مدت ها بود كه فوتبال بانوان استان با وجود پتانسل و ظرفیت خوب موجود در خوزستان از سطح اول كشور فاصله گرفته بودند و دختران خوزستانی برای تیم های لیگ برتری استان های دیگر توپ می زدند. اما حدود یك ماه پیش عزمی در اداره كل ورزش و جوانان خوزستان به واسطه علاقه مندی باشگاه آویسا برای تیم داری در لیگ برتر فوتبال بانوان كشور و نشان دادن توانمندی دختران فوتبالیست خوزستانی بوجود آمد. خانم زهرا عبدالوند، مدیرعامل باشگاه آویسا به واسطه علاقه مندی به فعالیت در بخش ورزش بانوان، این دفعه تصمیم گرفت كار جدیدی در فوتبال بانوان استان انجام دهد. در ادامه مصاحبه ایسنا با نخستین مدیرعامل خانم در فوتبال بانوان كشور را می خوانید.

خانم عبدالوند در ابتدا درباره چگونگی علاقه مندی به تیم داری در فوتبال بانوان توضیح دهید.
از دهه ۸۰ تابحال با تاسیس یك باشگاه ورزشی در بخش بانوان فعالیت دارم. همین طور مجموعه فرهنگی ورزشی آویسا دو در حال تشكیل است كه بزودی به بهره برداری می رسد. این مجموعه در رشته هایی چون فوتبال، فوتسال، بسكتبال، و والیبال برای بانوان عزیز خدمات رسانی خواهدنمود. من چند سال پیش نیز قصد تیم داری در فوتبال بانوان را داشتم ولی آن شرایطی كه باید در اداره كل ورزش و جوانان وقت برایم مهیا می شد، فراهم نشد اما با حضور آقای حیدری بعنوان مدیركل ورزش و جوانان خوزستان كه واقعا در این مدت تحول خوبی در ورزش خوزستان به وجود آورده است و این مهم نیز بر كسی پوشیده نیست، انگیزه ای در من برای تشكیل تیم فوتبال بانوان به وجود آمد.
هدف مهمی كه در راه تیم داری در فوتبال بانوان دنبال می كنید، چیست؟
بیشترین هدف من فعالیت در حوزه ورزش بانوان است و قصد دارم با عنایت به استعداد و پتانسیل بسیاری كه دختران خوزستانی دارند، شرایطی ایجاد شود تا آنها نیز بتوانند در بخش فوتبال موفق ظاهر شوند و به پیشرفت این رشته در استان كمك كنند. بعد از اینكه سوژه تیم داری در لیگ برتر كشور عنوان شد، طی جلسه ای كه با آقای حیدری داشتم، این مدیر با عنایت به نگاه ویژه ای كه به ورزش بانوان در تمامی رشته های ورزشی دارد از این مساله نیز استقبال و حمایت همه جانبه خودرا اعلام نمود. پس از این جلسه، اقدامات لازم برای تیم داری در لیگ یك انجام شد و از خانم سلیمانی سرمربی سابق تیم ملی فوتسال كه سابقه خوبی در رشته فوتبال نیز دارد، برای همكاری با تیم فوتبال بانوان آویسا دعوت به عمل آوردم تا با تدابیر وی بتوانیم از بازیكنان بومی برای كمك دعوت نماییم.

*تیم داری در هر سطحی از فوتبال چندان آسان نیست و فراز و نشیب های بسیاری دارد. چقدر به سختی تیم داری واقف بودید؟
امروزه تمام بانوان پا به پای آقایان در تمام عرصه های مدیریتی موفقیت های زیادی از خود نشان دادند. من هم از همان ابتدا به تمام مشكلاتی كه بر سر راه مان در بخش تیم داری در فوتبال بانوان وجود داشت، واقف بودم اما همیشه به نتایج مثبت آن توجه داشتم. طبیعتا مشكلات بخش جدایی ناپذیر كار ما شمرده می شود. خدا را شكر با همكاری تمام و كمال مدیركل ورزش و جوانان خوزستان بخش عمده ای از مشكلات ما رفع شد و توانستیم با همكاری این اداره كل، زمینی را برای تمرین در اختیار داشته باشیم. همین طور خوابگاهی برای ورزشكاران غیربومی در نظر گرفته شد كه جا دارد در این جا از خانم افشین، معاون بانوان مدیركل ورزش و جوانان خوزستان كه در تمامی مسیر همراه مان بود نیز قدردانی كنم.
*تیم در مدت زمان حدودا یك ماهه بسته شد. كاری سخت و پر از ریسك.
زمانی كمی برای تشكیل تیم برای شركت در لیگ یك در اختیار داشتیم اما با برنامه ریزی دقیق خانم سلیمانی توانستیم یك تیم خیلی قوی و منسجم ببندیم. شاید كمتر كسی باور كند كه این تیم در فرصت كمتر از یك ماه بسته شد و توانست چنین افتخار بزرگی را برای خوزستان رقم بزند. البته من همیشه مشكلات را یك فرصت برای به چالش انداختن خودم می دانم و همیشه از دل همین مشكلات بوده است كه به موفقیت های كاری رسیده ام.
در هر صورت در همین زمان اندك، با تلاش و تمرینات منظمی كه بازیكنان تیم داشتند و برنامه ریزی دقیق سرمربی تیم به صعود تیم امیدوار بودم. از همان ابتدا نیز تلاشم را كردم تا قدم های محكمی بردارم و با توجه به این كه تمرینات تیم در ساعت های نامناسبی از شب برگزار می شد ولی در تمرینات حضور پیدا می كردم تا بتوانم انگیزه كافی به تیم بدهم تا بازیكنان بدانند در تمامی شرایط كنار آنها هستم. بازیكنان نیز تمام مشكلات را تحمل كردند. برخی روزها بود كه در محل تمرین حاضر می شدیم اما با مشكل زمین تمرین مواجه بودیم یا ساعت خوبی را برای تمرین به ما اختصاص نمی دادند اما هیچكدام از این مشكلات سد راه ما نشد و ذره ای از انگیزه من، سرمربی تیم و بازیكنان كم نكرد.
واقعا هدف مان كسب سهمیه لیگ برتر بود. وقتی تلاش مموعه كادر فنی و بازیكنان را می دیدم احساس غرور می كردم كه دختران خوزستانی در این هوای گرم و در ساعت های نامناسبی از شب اینگونه تلاش می كنند و پا پس نمی كشند تا بتوانند خودرا ثابت كنند. تیم های قوی در لیگ یك كشور حضور داشتند و حتی این امكان وجود داشت كه ما شكست بخوریم ولی من دائما به خودم گوشزد می كردم كه این شكست تنها آلامی برای موفقیت ها بعدی است. خودم به شخصه اعتقادی به شكست ندارم.

از همان ابتدای تشكیل تیم، فكر می كردید كه قهرمان لیگ یك شوید و به لیگ برتر صعود كنید؟
بله كاملا اطمینان داشتم. آویسا در مرحله اول مقتدرانه و بعنوان تیم نخست به مرحله دوم صعود كرد و البته خوب می دانستیم كه در مرحله دوم نیز كار سختی برای صعود داریم اما آن قدر همدل بودیم كه از همان ابتدا تنها به فكر جشن صعود به لیگ برتر بودیم. در مرحله دوم نیز تیم جندی شاپور دزفول را ۴ بر صفر شكست دادیم، برابر سایپا مشهد ۶ بر ۲ پیروز شدیم و در آخرین دیدار با نماینده كرج با نتیجه ۶ بر یك به برتری رسیدیم و در همان جا قهرمانی مان را جشن گرفتیم. مسابقات از نظر كیفیت خوب بود اما ساعت برگزاری مسابقات اصلا مناسب نبود و من مطمئنم آقایان نیز در این ساعت به سختی می توانند مسابقه بدهند چه برسد به خانم ها كه با پوشش و حجاب هستند.

تیم آویسا تنها از بازیكنان بومی استان تشكیل شده است؟
خیر، برای بستن تیم از چند بازیكن غیربومی توانمند نیز استفاده كردیم و در نهایت یك تیم منسجم و هم دل و تنها با هدف كسب عنوان قهرمانی در لیگ یك و صعود به لیگ برتر را راهی لیگ دسته یك كشور كردیم. خدا را شكر در نهایت نیز تیم آویسا با غلبه بر تمامی مشكلات موجود بر سر راه خود توانست به لیگ برتر صعود كند تا بعد از مدت ها كه فوتبال بانوان استان از لیگ برتر كشور فاصله گرفته بود، خوزستان باردیگر دارای سهمیه لیگ برتری شود.
مهمترین عامل موفقیت آویسا در لیگ یك چه بود؟
مهم ترین عامل موفقیت آویسا خودباوری تیمی مان بود. اعتقاد داشتیم با تلاش مضاعف و باور توانایی های مان می توانیم تمام مشكلات و سختی ها را پشت سر بگذاریم. حس شیرینی در قهرمانی وجود دارد. وقتی بعنوان نماینده بانوان استان یك تیم قوی داشته باشیم و به روی سكو برویم، مایه افتخار است. كاری كه من در ۹۰ دقیقه بازی های مختلف از بازیكنانم دیدم، غیرقابل توصیف است. آنها یك كار گروهی را به نمایش گذاشتند و به جرات می توان گفت تیم آویسا خوزستان بهترین تیمی بود كه در آن مدت زمان كم و فشرده، توانست با همدلی و همكاری و همین طور برنامه ریزی دقیق به موفقیت نائل شود.
در این راه، هم من هوای بازیكنان را داشتم و هم بازیكنان هوای من را داشتند و در حقیقت به شناخت خوبی از هم رسیده بودیم. یكی از بزرگترین درس هایی كه در این مدت یاد گرفتم، این بود كه نیاز نبود به تنهایی مدیریت تمام كارها را به عهده داشته باشم. واقعا افرادی را در كنار خودم داشتم كه توانستیم با هم بهترین تصمیمات را برای موفقیت تیم در سخت ترین شرایط بگیریم كه جا دارد از تمام بازیكنان و اعضای كادرفنی تیم كه به خواسته من احترام گذاشتند و تمام تلاش شان را كردند تا سهمیه لیگ برتر را بگیریم، قدردانی كنم.

مطمئنا كار در لیگ برتر سختی های خاص خودرا دارد. هدف از حضور در لیگ برتر چیست؟
كمی از مسیر را طی كرده ایم. در ادامه راه به جهت اینكه بتوانیم به مصاف تیم های قوی مانند ذوب آهن، سپاهان و… برویم، نیاز به برنامه ریزی قوی است برای اینكه كار سختی در لیگ برتر داریم اما می دانم با انگیزه، امید و برنامه ریزی هر كاری امكان پذیر است. ما تلاش مان را برای قهرمانی در لیگ برتر نیز انجام می دهیم. خوشبختانه پتانسیل خوزستان در فوتبال بانوان بسیار بالا است و بازیكنان خوبی داریم كه می توانیم روی آنها سرمایه گذاری نماییم. ما دنبال اهداف بلندمدت هستیم و خوشبختانه با پیگیری و حمایت مدیركل ورزش و جوانان خوزستان مقرر است نخستین آكادمی فوتبال ویژه بانوان تاسیس شود تا بتوانیم حرف اول را در كشور بزنیم. امیدوارم با تشكیل آكادمی فوتبال بانوان، مسیر ترتبیت و سرمایه گذاری روی بانوان فوتبالیست را مانند فوتبال آقایان به خوبی طی نماییم.

تلاش می نماییم برای لیگ برتر بازیكنان بومی را به خدمت بگیریم كه در این زمینه لیستی تهیه شده است و با تلاش خانم سلیمانی و برنامه ریزی او، كار شروع شده و تیم در حال بسته شدن است. در تلاشیم تا تیم سریع تر بسته شود و تمرینات به صورت منسجم و قوی آغاز شود. همین طور برای ساماندهی هواداران به دنبال تشكیل كانون هواداران هستم تا زمانی كه از حریفان میزبانی می نماییم، هواداران از نزدیك از ما حمایت كنند.

تمام تلاشم را می كنم تا با برنامه ریزی دقیق و همدلی به هدف مان كه قهرمانی در لیگ برتر است نیز برسیم. من معتقدم وقتی علاقه ای وجود داشته باشد، حتما توانایی انجام آن كار وجود دارد. تنها باید زمینه كار فراهم گردد كه خدا را شكر ما هم زمینه لازم را برای فوتبال بانوان آویسا فراهم نموده ایم تا دختران مان بتوانند به موفقیت برسند و مطمئنم در لیگ برتر هم موفق خواهیم شد و روی سكوی قهرمانی قرار خواهیم گرفت.
ادامه همكاری با سلیمانی به چه صورتی است و آیا با تیم بومی در لیگ برتر شركت می كنید؟
خانم سلیمانی از بهترین مربیان كشور و از چهره های شناخته شده و موجب افتخار ما است كه در لیگ برتر هم در خدمت او باشیم. همین طور با هماهنگی او، مقرر است یكسری تست گیری صورت گیرد. تلاش می نماییم جهت بستن تیم از بازیكنان بومی بهره ببریم و در صورت نیاز از چند بازیكن غیربومی برای تقویت تیم استفاده خواهد شد. امیدوارم به صورتی كار نماییم تا روزی برسد كه تمام تیم آویسا خوزستان متشكل از بازیكنان بومی باشد. اولویت اصلی من پرورش استعدادهای استان خوزستان است برای اینكه واقعا دختران خوزستانی از استعداد بسیاری در فوتبال برخوردار می باشند و امیدوارم با تشكیل آكادمی فوتبال آویسا این امر محقق شود. در ادامه نیز جلسه ای با اعضای مختلف تیم خواهیم داشت تا وظایف همگی مشخص شود و هر چه سریع تر برنامه های مان را برای حضور پرقدرت در لیگ برتر عملیاتی نماییم. بزودی كار تست گیری و جذب بازیكنان بومی شروع می شود.
پرداختن به اخلاق ورزشی چقدر مدنظر باشگاه آویسا است؟
ورزش در رشد فردی و اجتماعی تاثیر دارد. ورزش هر جامعه آیینه انعكاس دهنده فرهنگ آن جامعه است. به نظر من در یك مسابقه ورزشی آنچه آن مسابقه را زیبا نشان می دهد، نمایش ارزش های اخلاقی است. مانند احترام به قوانین بازی، حریفان، داور و حتی تماشاگران. تمام این ارزش های اخلاقی می تواند همراه با گذشت، جوانمردی، عدم خشونت و عدم به كار بردن الفاظ زشت باشد. هدف بیشتر ورزشكاران كسب مدال قهرمانی است ولی به نظر من فراتر از این موضوع، كسب مدال اخلاق باید آرزوی هر ورزشكار باشد و بهترین راهی كه منِ مدیرعامل می توانم بوسیله آن، جایگاه اخلاق را در ورزش برجسته كنم، تقدیر مناسب از ورزشكاران با اخلاق و معرفی آنها به ورزش است تا با این كار اخلاق ورزشی را نیز ترویج دهیم.

در این مسیر چه كسانی حامی شما بودند؟
انصافا مدیركل ورزش و جوانان خوزستان در این راه برای تیم فوتبال بانوان آویسا سنگ تمام گذاشت و آن انتظاراتی كه یك تیم ورزشی می تواند از یك مدیركل ورزش داشته باشد را برای ما برآورده كرد. حمایت های همه جانبه آقای حیدری از ورزش بانوان خصوصاً از تیم فوتبال بانوان آویسا برای ورود به لیگ برتر، انگیزه مضاعفی برای من شد تا بتوانم با برنامه ریزی، محكم در این راه قدم بردارم.

آقای حیدری نشان داد كه واقعا حامی بانوان است و همین موجب شد من به تیم داری در فوتبال بانوان باردیگر فكر كنم. من او را بعنوان یك مدیری كه واقعا مدیریت قوی دارد و همین طور بعنوان یك الگو می بینم. او مدیر پشت میز نشینی نیست و همیشه در تمامی مراحل كار، پای كار حضور دارد. خود من هم مدیریت را پشت میز نشستن نمی دانم و تلاش نموده ام پای كار باشم.
همین طور جا دارد از همسرم آقای باورساد كه همیشه در تمام كارها پشتوانه من بوده است، تشكر كنم. تشویق های همسرم موجب انگیزه و موفقیت من در تمامی كارها بوده است. او با عنایت به شناختی كه از من دارد، می داند كه علاقه مندم، كارهایی كه واقعا سخت یا حتی امكان دارد دیگران انجام آنرا نا ممكن بدانند، انجام بدهم و همیشه به من می گوید به دنبال اهدافت برو و پا پس نكش. اگر در این راه تنها بودم حالا به این نقطه ای كه رسیده ام، هیچ گاه نمی رسیدم. صمیمانه از او و حمایت هایش تشكر می كنم.
صحبت پایانی…
بخش مهمی از طریق را پیش رفته ایم و البته بخش مهمتری از آن باقی مانده است و از مسئولان انتظار دارم كه ما را تنها نگذارند و از تیم آویسا حمایت كنند. ما می خواهیم یك نماینده شایسته برای فوتبال بانوان استان خوزستان باشیم. ما نمی خواهیم تنها یك دوره در لیگ برتر شركت نماییم و می خواهیم حضورمان تداوم داشته باشد. ما می خواهیم نشان دهیم بانوان خوزستانی از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار می باشند. به صورتی كه هر وقت به آنها فرصت داده شود، می توانند خودرا نشان دهند. گاهی اوقات زمینه رشد و بالندگی بانوان خوزستانی فراهم نمی گردد اما امیدوارم با حمایت مسئولان در راه موفقیت قدم برداریم و موجب پیشرفت فوتبال بانوان خوزستان شویم. دختران ما واقعا نیاز به تخلیه انرژی دارند و مسئولان باید كمك كنند تا شرایطی ایجاد شود تا این دختران جوان و با استعداد بتوانند در تیم های فوتبال بازی كنند و به راه های نادرست كشیده نشوند. من تمام تلاشم را می كنم و علاقه مندم به پیشرفت فوتبال بانوان خوزستان كمك كنم.

منبع: