پس از هفتمی والیبال بانوان در آسیا شعبانیان: توقع سه پله صعود داشتم، مهرگان مطابق با واقعیت به تیم روحیه نداد

به گزارش فرم نو كارشناس والیبال بانوان از هفتمی تیم ملی بانوان در آسیا انتقاد گرد و اظهار داشت: توقع چهار تیم را نداشتیم اما حداقل صعود سه پله ای مورد انتظار بود.

به گزارش فرم نو به نقل از ایسنا، تیم ملی والیبال بانوان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با چهار شكست و دو پیروزی در جایگاه هفتم قرار گرفت. عملكردی كه باتوجه به سخنان قبلی جواد مهرگان، مشاور فنی تیم ملی والیبال در مورد قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر آسیا مورد انتقاد قرار گرفت. میترا شعبانیان، كارشناس والیبال در این مورد به ایسنا اظهار داشت: انتظار ما بیشتر بود چون گفته بودند به جمع چهار تیم برتر صعود می نماییم. البته توقع صعود به چهار تیم را نداشتیم اما حداقل صعود سه پله ای مد نظرمان بود. با عنایت به شناختی كه از بازیكنان دارم، هر چند تلاش كردند اما تیم مان خیلی پرقدرت ظاهر نشد و انسجام همیشگی را نداشت به خصوص در دفاع روی تور و توپ گیری ضعیف عمل كرد.
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا در طول مسابقات عملكرد فنی تیم بهتر شد؟ اظهار داشت: این بهتر شدن را ندیدم چون باید قزاقستان و چین تایپه را می برند. قبلا در مسابقات دیگری چین تایپه را شكست داده بودیم و زمانی می گفتم خوب شدند كه مقابل این دو تیم پیروز می شدند.
جوان ترین تیم مسابقات، قهرمان آسیا شد
شعبانیان به قهرمانی تیم ژاپن در این رقابت ها اشاره نمود و اظهار داشت: ژاپن جوان ترین تیم مسابقات بود اما قهرمان شد. این تیم با اینكه به واسطه میزبانی، سهیه المپیك ۲۰۲۰ را داشت اما تیم جوانی را به مسابقات فرستاد و با شكست تیم قدرتمندی مثل تایلند قهرمان شد. این مورد نشان داده است كه همه روی جوانان خود سرمایه گذاری می كنند در حالیكه ایران اینگونه نیست.
او با اشاره به اینكه امیدوارم وضعیت والیبال بانوان سرو سامان بگیرد، اضافه كرد: به احتمال زیاد اردیبهشت سال آینده مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان برگزار می گردد اما هنوز این تیم های ملی تشكیل نشدند و وقتمان كم است. هم اكنون مسابقات قهرمان كشور دختران زیر ۲۳ برگزار می گردد و واقعا بازیكنان خوبی در ایران داریم كه باید به آنها میدان بدهیم در غیر این صورت وضعیت والیبال زنان هر روز بدتر می شود.
از مربیان خانم داخلی استفاده كنیم
این كارشناس والیبال در پاسخ به اینكه راهكار بهبود وضعیت تیم ملی ایران چیست؟ بیان كرد: باید روی مربیان خانم داخلی سرمایه گذاری نماییم. آنها را تقویت و دانش شان را به روز نماییم تا بتوانند مثل بسیاری از مربیان موفق كشورهای دیگر، كار كنند البته باید به آنها امكاناتی مثل مردان بدهند نه اینكه فقط اردو و تمرین داشته باشند.
او توجه به رده های پایه را عاملی دیگر در رشد والیبال دانست و اظهار داشت: بازیكنان بزرگسال خوب و باارزشی داریم اما والیبال مان در بخش پایه روبه رشد است و اگر می شد جوانان را با بزرگسالان ادغام نماییم و تورنمنت های بهتری را پشت سر بگذارند، نتایجمان بهتر می شد.
شعبانیان به جام باشگاه های زنان آسیا اشاره و بیان كرد: در این مسابقات بسیاری از تیم ها با جوانان خود شركت می كنند. وقتی كه امسال ذوب آهن شركت نكرد می توانستیم تیم جوانان را اعزام نماییم یا اینكه تیم ملی بزرگسالان را بفرستیم چون رقیب های بهتری داشت و تورنمنت تداركاتی خوبی محسوب می شد.
وی در مورد اینكه تیم ملی پیش از مسابقات در تورنمنت كرواسی شركت كرد و قهرمان شد، اظهار داشت: حضور در تورنمنت به تیم كمك می نماید اما فكر می كنم دیگر تیم های شركت كننده در این تورنمنت پرقدرت نبودند چون اگر بار فنی شان بیشتر بود بازیكنان ایران با تجربه بهتری در مسابقات آسیایی شركت می كردند.
شگرد مهرگان واقع گرایانه بود؟
شعبانیان در پاسخ به این سؤال كه آیا مهرگان اشتباه كرد كه پیش از مسابقات مدام از قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر آسیا صحبت می كرد؟ اظهار داشت: هر مربی شگردی دارد و شگرد مهرگان این بود اما اگر من مربی بودم چنین كاری نمی كردم و با عنایت به واقعیات به تیم روحیه می دادم. از بازیكنان می خواستم تمام تلاش خویش را كنند كه به جمع چهار تیم صعود كنند نه اینكه بگویم ما حتما جز چهار تیم برتر هستیم چون در این صورت بازیكنان فكر می كنند كه در آن حد و اندازه هستند اما با یك شكست از نظر روحی بی ثبات می شوند. در این مسابقات هم شكست سنگین كره جنوبی بازیكنان را خیلی بهم ریخت.
این كارشنانس والیبال در پاسخ به این سؤال كه آیا به نظرتان مهرگان باید همچنان به كار خود ادامه دهد یا برای مسابقات انتخابی المپیك در دی ماه سرمربی جدیدی انتخاب شود؟ اظهار داشت: در این زمینه نظر نمی دهم چون جز وظایف من نیست. فدراسیون باید با كارشناسی این مسابقات، تصمیم بگیرد.