جلسه با مربیان بزرگ دنیای شنا؛ دستاورد رقابت های قهرمانی جهان شنا از نگاه مدیر فنی تیم های ملی

فرم نو: محسن سمیع زاده بعد از اختتام رقابت های قهرمانی جهان شنا اظهار داشت: در طول مسابقات جلسات مختلفی با مربیان بزرگ شنا برگزار و این تجربیات را به مربیان داخلی انتقال خواهیم داد.

به گزارش فرم نو به نقل از مهر، تیم ملی شنا ایران با تركیب علیرضا یاوری و بنیامین قره حسنلو در رقابت های قهرمانی جهان شنا شركت كرد و درانتها بدون حضور در مرحله فینال مسابقات پایان یافت.
مدیرفنی تیم های ملی شنا در گفت و گو با خبرنگار مهر، بعد از اختتام كار شناگران ایران در رقابت های قهرمانی جهان اظهار داشت: مسابقات قهرمانی جهان بزرگترین آوردگاه رشته ورزشی شناست بطوریكه ۲۰۰ كشور در این رقابت حضور دارند. كشورهای شركت كننده در رقابت های قهرمانی جهان به چهار دسته تقسیم می شوند. ۱۵ كشور در دسته اول قرار دارند كه همواره برای كسب مدال می جنگند، اكثریت آنها از كشورهای توسعه یافته هستند. در كل ۱۵ كشور می توانند در بخش مردان و زنان مدال كسب كنند چونكه آنان تكنولوژی و سرمایه گذاری های بسیار كلان كه به هیچ وجه با شنای ایران قابل قیاس نیست را در اختیار دارند و این دستاورد بسیار بزرگ برای این كشورهایی مانند آمریكا، كانادا، انگلیس، استرالیا، آفریقای جنوبی، چین و ژاپن كه در این زمینه بسیار فعال می باشند شمرده می شود و كلیه مدال ها بین این كشورها تقسیم می شود.
* ایران برای حد نصاب جهانی تلاش كرد
محسن سمیع زاده در ادامه اضافه كرد: دسته دوم، كشورهایی هستند كه تمایل دارند به رنك جهانی نزدیك و در میان ۱۶ كشور برتر دنیا قرار گیرند. اینها نیز سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام می دهند. دسته سوم نیز كشورهایی را شامل می شود كه برای كسب ورودی و حدنصاب های جهانی تلاش می كنند كه ایران جزو این دسته قرار دارد همانطور كه استحضار دارید شناگران ما امسال موفق شدند در دو ماده حدنصاب جهانی را به دست آورند.
دسته چهارم نیز كشورهایی را شامل می شود كه با وایلد كارت وارد مسابقات می شوند معمولاً كشورهایی كه در زمینه شنا بسیار ضعیف هستند در این دسته قرار دارند.
وی اظهار نمود: شناگران ما رقابت خوبی داشتند، پیك شناگران ایران ماه گذشته بود چونكه می خواستند حدنصاب رقابت های قهرمانی جهان را كسب كنند. پیش بینی می شد پس از ۲۵ روز ملی پوشان یك تا دو درصد بالای ركورد خود شنا كنند و همین اتفاق نیز رخ داد. در مجموع كادر فنی از عملكرد شناگران راضی است، در یك ماده آنطور كه می خواستیم ركورد ثبت نشد كه باید مورد بررسی قرار دهیم ولی در مجموع چیزی كه پیش بینی می كردیم صورت گرفت.
* آمریكا ۸ سال اعتبار شنای ایران را در سه هفته برای تیمش هزینه كرد
سمیع زاده با اشاره به كسب سهمیه المپیك اشاره كرد: بلافاصله بعد از مسابقات قهرمانی جهان برنامه ها را برای كسب سهمیه المپیك به صورت جدی و مستمر پیگیری خواهیم كرد ان شاءالله برای كسب سهمیه خواهیم جنگید نكته ای كه حائز اهمیت می باشد این است كه سرمایه گذاری در دنیای شنا بسیار زیاد است اگر بخواهم مثال بزنم در سه هفته پایانی كه منجر به برگزاری رقابت های قهرمانی جهان شد تیم ملی شنای آمریكا بالغ بر ۸ سال اعتبار شنای ایران را هزینه كرد و این بیان كننده این است كه شنا از چه جایگاهی در دنیا برخوردار می باشد.
* با مشكل جدی استخر مواجه هستیم
مدیرفنی تیم های ملی شنا افزود: مولفه های بسیاری برای توسعه شنا مهم می باشد كه متاسفانه در كشور ما این مولفه ها وجود ندارد. بدون تعارف باید بگویم تایم استخر برای تمرین شناگران نداریم، تعداد استخرها خیلی كم است و به غیر از تهران كه دو استخر در اختیار فدراسیون قرار دارد سایر شهرستان ها با مشكل جدی مواجهند. همین طور تجهیزات آنالیز و تست های فیزیولوژیكی را نداریم و با ضعف های بسیاری مواجه هستیم. علی رضا یاوری و بنیامین قره حسنلو دو شناگر ایران در رقابت های قهرمانی جهان
* با مربیان بزرگ شنا جلساتی داشتم
ایشان سپس اشاره كرد: شناگران ایران از نظر قامت، تكنیك و استعداد بسیار عالی هستند، اتفاق خوبی كه در رقابت های قهرمانی جهان رخ داد این بود كه من با چند مربی بزرگ شنای دنیا جلسات گوناگون فنی داشتم و از آنها كمك و مشاوره گرفتم همچون دیوید سیلو مربی تیم شنای آمریكا كه او انسان بسیار بزرگی است، حتی در چند جلسه وارد تمرین شنای ایران شد و نقطه نظرات فنی خودرا به بنده و شناگران ارائه داد. یك جلسه نیز با مارشال یكی از مربیان خوب انگلستان داشتم او مربی آدام پتی است كه اخیراً در ۵۰ و ۱۰۰ متر مدال طلا كسب نمود. نشستی پیرامون تمرینات بدنسازی با او برگزار تا بتوانیم علم روز دنیا را به ایران آورده و در اختیار سایر مربیان ایرانی قرار دهیم.
* شنا باید از حالت سكون خارج شود
سمیع زاده اضافه كرد: واقعیت این است كه باید در شنا سرمایه گذاری نماییم، شنا باید از حالت سكون بیرون رود تا بتوانیم شاهد موفقیت های بزرگ باشیم شناگران ایرانی این توانمندی را دارند ولی باید بپذیریم بستر و اتمسفر برای شنا بسیار جای كار دارد و ما باید در این راه حركت نماییم.
* شناگران دوبار در سال به پیك می رسند
مدیرفنی تیم های ملی شنا در پاسخ به این سوال كه قبل از اعلام به مسابقات قهرمانی جهان اعلام كردید یاوری در صورت ثبت ركورد ۱: ۵۱ نتیجه قابل قبولی كسب خواهدنمود اما این اتفاق رخ نداد، دلیل آن چیست اظهار داشت: شنا یك رشته فیزیولوژیك است و در این رشته ها قهرمانان در طول سال فقط در دو نقطه به پیك می رسند، ما باید این دو نقطه را تعیین نماییم كه این امكان پذیری برای ارتقا فیزیولوژیكی وجود داشته باشد. یاوری یك ماه گذشته در كرواسی اتفاق خوبی رقم زد و موفق شد در ماده ۲۰۰ متر ركورد ۱: ۵۱ را ثبت كند. بعد از یك ماه دیگر نمی توانستیم شرایط ویژه را برای او لحاظ نماییم چونكه زمان این اجازه را به ما نمی داد كه از لحاظ فیزیولوژیكی ركورد را ارتقا بخشد به ناچار تمریناتی را به او دادیم كه كمتر گرفتار لطمه شود و از نظر جسمانی بدن را در فرم نگه دارد تا بتواند برای مسابقات بعدی كه به فاصله ۲۵ روز برگزار می گردد خودرا حفظ كند.
* یاوری تحت تاثیر میدان جهانی قرار گرفت
وی افزود: پیش بینی یك تا دو درصد افزایش و ارتقای ركوردی را برای ملی پوشان داشتیم اما یاوری شناگری ۱۸ ساله است و مسابقات جهانی نیز یك آوردگاه بزرگ می باشد با او كه صحبت كردم اعلام نمود تحت تاثیر محیط قرار گرفته و در ۲۰۰ متر آنطور كه می خواستیم ركورد ثبت نشد و این یك اتفاق بود.
* به كسب سهمیه المپیك خوش بین هستم
سمیع زاده درباره كسب سهمیه المپیك و اینكه چقدر خوش بین است؟ اظهار داشت: برای ورودی المپیك بسیار خوش بین هستم، صریحاً این مساله را از دیوید سیلو كه از مربیان شنای آمریكا است نقل قول می كنم زمانی كه دو ركورد ۵۰ و ۱۰۰ متر ملی پوشان را به او گفتم ابراز خوشی كرد چونكه او سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ در ایران حضور داشته و ساختار شنای ایران را می شناسد. بسیار خوشحال شد و اعلام نمود چگونه با این شرایط و امكانات موفق شده ایم به این ركوردها دست یابیم. در ۵۰ متر آزاد ۱۴۰ شناگر در آب می پرند كه فقط ۴۰ شناگر زیر ۲۳ ثانیه شنا می كنند اگر بنیامین می توانست ركورد خودش را كسب كند در رنك ۴۸-۴۷ دنیا قرار می گرفت اما او جزو ۶۰ شناگر قرار گرفت.
* قرار نبود در قهرمانی جهان اتفاق خاصی رخ دهد
سمیع زاده درانتها اظهار داشت: شناگران باید فواصل زمانی داشته باشند ما برای ورودی المپیك برنامه ها را تقدیم هیات رئیسه فدراسیون خواهیم كرد، بسیار به كسب سهمیه امیدوار هستم ما از برنامه عقب نیفتاده ایم چونكه قرار نبود در قهرمانی جهان اتفاق خاصی رخ دهد این امر از لحاظ علمی رد است و اگر رخ می داد یكی از نوادر بود. ما برای ورودی المپیك خواهیم جنگید، ۳، ۴ شناگر خوب در اختیار داریم كه در فرصت باقی مانده باید ببینیم كدام شناگر می تواند این اتفاق را رقم بزند و برای شنای ایران افتخار كسب كند.

منبع: